4

آیا استفاده از تابه‌ های تفلونی روکش‌ دار خطرناک است؟

  • کد خبر : 130940
  • 26 آبان 1401 - 17:43
آیا استفاده از تابه‌ های تفلونی روکش‌ دار خطرناک است؟

تفلون نام تجاری پلی‌تترافلوئورواتیلن (Polytetrafluoroethylene) شیمیایی است؛ پلیمری مصنوعی که فقط کربن و فلوئور دارد، ماده‌ای که تاکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین مواد شیمیایی محسوب می‌شود. به گزارش دانستنی آنلاین ،کارشناسان تخمین زده‌اند که هزاران تا میلیون‌ها ذره پلاستیکی بسیار ریز تفلون ممکن است در حین پخت‌وپز آزاد شوند، زیرا قابلمه‌ها و تابه‌های نچسب […]

تفلون نام تجاری پلی‌تترافلوئورواتیلن (Polytetrafluoroethylene) شیمیایی است؛ پلیمری مصنوعی که فقط کربن و فلوئور دارد، ماده‌ای که تاکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین مواد شیمیایی محسوب می‌شود.

یک هشدار بهداشتی درباره تابه‌های تفلونی روکش‌دار

به گزارش دانستنی آنلاین ،کارشناسان تخمین زده‌اند که هزاران تا میلیون‌ها ذره پلاستیکی بسیار ریز تفلون ممکن است در حین پخت‌وپز آزاد شوند، زیرا قابلمه‌ها و تابه‌های نچسب به ‌تدریج روکش خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان شامل محققان دانشگاه فلیندرز در استرالیا می‌گویند: این یافته‌ها بر خطر احتمالی قرار گرفتن در معرض باقیمانده‌های پلاستیکی تفلون در طول پخت‌وپز روزانه تاکید می‌کند.

کارشناسان ارزیابی کردند که چگونه میلیون‌ها ذره ریز پلاستیکی احتمالا در طول پخت‌وپز و شستن این تابه‌ها و قابلمه‌های نچسب جدا می‌شوند.

آن‌ها آزاد شدن دو میلیون و ۳۰۰ ریزپلاستیک و نانوپلاستیک را از روکش آسیب‌دیده شناسایی کردند که نشان‌دهنده افزایش احتمال خطر قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در طول پخت‌وپز است.

تفلون نام تجاری پلی‌تترافلوئورواتیلن (Polytetrafluoroethylene) شیمیایی است؛ پلیمری مصنوعی که فقط کربن و فلوئور دارد، ماده‌ای که تاکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین مواد شیمیایی محسوب می‌شود.

این مواد شیمیایی، مواد شیمیایی دائمی نامیده می‌شوند زیرا به راحتی در محیط تجزیه نمی‌شوند و برای چندین نسل یک مشکل پایدار باقی می‌مانند.

“چنگ فنگ” – یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه نیوکاسل در استرالیا – گفت: ماده روکش نچسب تفلون معمولا یکی از اعضای خانواده پی‌اف‌ای‌اس (PFAS) است.

پی‌اف‌ای‌اس (PFAS) که به طور علمی آن را مواد پر- و پلی‌فلوئوروآلکیل (per- and polyfluoroalkyl) می‌نامند، طبقه‌ای از مواد شیمیایی است که معمولا در ظروف نچسب، لوازم آرایشی ضد آب، کف‌های آتش‌نشانی همچنین محصولات تجاری که در برابر چربی و روغن مقاوم‌ هستند و از دهه ۱۹۴۰ مورد استفاده تجاری بوده‌اند، یافت می‌شود.

مطالعات پیشین استفاده از این مواد شیمیایی را به اختلال‌های متعدد مربوط به سلامتی از جمله کاهش ایمنی، اختلال هورمونی و افزایش احتمال خطرهای مربوط به انواع مختلف سرطان ربط داده است.

دکتر فنگ گفت: با توجه به این واقعیت که پی‌اف‌ای‌اس (PFAS) یک عامل نگران‌کننده بزرگ است، این ذرات ریز تفلون در غذای ما ممکن است یک مشکل برای سلامتی باشد که نیازمند بررسی است زیرا ما اطلاعات زیادی در مورد این آلاینده‌های نوظهور نداریم.

کارشناسان روش تحلیلی جدیدی ایجاد کرده‌اند که به طور مستقیم نانوپلاستیک و ریزپلاستیک‌ تفلون بسیار ریز را پدیدار و شناسایی می‌کنند.

کارشناسان در این مطالعه نوشتند: ما تخمین می‌زنیم که هزاران تا میلیون‌ها نانوپلاستیک و ریزپلاستیک تفلون ممکن است در طول فرآیند پخت‌وپز آزمایشی آزاد شوند.

“یوهانگ تنگ” – یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه فلیندرز – گفت: این موضوع به ما هشدار شدیدی می‌دهد که باید در انتخاب و استفاده از ابزار آشپزخانه برای جلوگیری از آلودگی غذا مراقب باشیم.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، کارشناسان خواستار مطالعات بیشتر برای ارزیابی احتمال خطر نانوپلاستیک‌ها و ریزپلاستیک‌های تفلون در طول پخت‌وپز شدند زیرا تفلون یکی از «اعضای خانواده پی‌اف‌ای‌اس» است./ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۹۴

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=130940

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi