1

آلودگی صوتی و اثرات آن بر سلامت انسان

  • کد خبر : 4069
  • 16 می 2016 - 9:21
آلودگی صوتی و اثرات آن بر سلامت انسان

آلودگی هوا و آب دو مشکل اساسی زیست محیطی می باشند، در حالی که امروزه با پر سر و صدا و شلوغ‌تر شدن محیط پیرامون ما آلودگی صوتی نیز به این موارد اضافه شده است.

آلودگی هوا و آب دو مشکل اساسی زیست محیطی می باشند، در حالی که امروزه با پر سر و صدا و شلوغ‌تر شدن محیط پیرامون ما آلودگی صوتی نیز به این موارد اضافه شده است. اکثر مردم از وجود سر و صداها در اطراف محل زندگی خود از قبیل رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری، هلی کوپترها و هواپیماهایی که در بالای سر آن ها به پرواز در می آیند، دریل و مته‌های فشاری که برای کندن کوچه و خیابان استفاده می شود و همسایگانی که صدای رادیو، تلویزیون و یا پخش صوت خود را بیش از اندازه زیاد می کنند، همه و همه از نمونه‌های سر و صداهای مزاحم و ناخواسته پیرامون ما می باشند. این سر و صداها نه تنها ناخواسته بلکه غیر قابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترل می باشند.

اثرات صداهای مزاحم بر بدن

اگرچه اثرات مستقیم گوش دادن به صداهای بلند، به‌ویژه در یک دوره طولانی می تواند سبب کاهش شنوایی افراد گردد، سر و صداهای مزاحم که همان آلودگی صوتی محیطی هستند، – حتی اگر با صدای کوتاه باشند- در درازمدت می توانند به‌طور غیر مستقیم برجسم، روح و روان افراد اثرات منفی داشته باشند. بنابراین آلودگی صوتی می تواند خطری برای سلامت عمومی بدن باشد.

بدن انسان در برابر این سر و صداهای مزاحم و ناخواسته دچار نوعی استرس و فشار شده و تغییرات به‌وجود آمده در سیستم بدن می تواند سبب افزایش فشار خون، تغییر ضربان قلب، افزایش میزان کلسترول خون، و یا ترشح بیش از حد هورمون‌های بدن می شود؛ در صورتی که این واکنش‌های استرسی بدن در قبال سر و صداهای مداوم، همچنان ادامه یابد در نهایت می تواند سبب آسیب‌های جدی به سیستم گردش خون، سیسم قلبی عروقی و سیستم‌های شکمی- روده‌ای وارد کند. البته براساس تحقیقات انجام شده، مشکلات مربوط به سیستم قلبی – عروقی یکی از شایع‌ترین بیماری ها در اثر وجود آلودگی های صوتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که آلودگی صوتی می تواند بر سلامت و بهداشت فیزیکی کودکان نیز اثر منفی داشته باشد. محققان اظهار می دارند کودکانی که محل زندگی آن ها در اطراف فرودگاه‌ها می باشد، سیستم فشار خون آنها دچار نوسان شده و بالا می رود، هم‌چنین ترشحات غدد درونی و گردش خون در بدن آن ها دچار اختلال می گردد.

آلودگی صوتی و اختلالات خواب

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که در اثر سر و صداهای مزاحم دچار مشکل بی خوابی شده بودند، در مجموع از سلامت عمومی کمتری برخوردار بودند؛ افرادی که در اثر سر و صداهای مزاحم دچار کمبود خواب و یا بی خوابی می شوند، کارهای روزانه آن ها با ضعف و  اختلال انجام می شود و توجه و تمرکز این افراد در طول روز کاهش می یابد که می تواند به نوبه خود آن ها را در معرض خطر حوادث و اتفاقات ناخوشایندی قرار دهد.

اثرات آلودگی صوتی بر مغز

شاید شما هم تاکنون شنیده‌اید که چه حوادث ناگواری در اثر جر و بحث‌های صورت گرفته در مورد وجود سر و صداهای مزاحم از طرف همسایگان اتفاق افتاده است؛ وجود سر و صداهای زیاد از طرف برخی همسایگان به‌طور مثال بلند بودن صدای تلویزیون و یا پخش آن ها سبب بگو و مگو و رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی بین همسایگان شده و حتی ممکن است این رفتارهای خشن منجر به قتل گردد. تحقیقات ثابت کرده است که میان سر و صداهای مزاحم و بروز رفتارهای تهاجمی ارتباط وجود دارد. مطالعات انجام شده در مورد افرادی که محل سکونت آن ها نزدیک مکان‌های پر سر و صدا مانند فرودگاه، راه‌آهن و….. می باشد حاکی از آن است که مشکلات مغزی، سلامت این افراد را تهدید می کند.

اثرات آلودگی صوتی بر رشد کودکان

انجمن ملی تحقیقات در امریکا هشدار داده است که مادران باردار نباید در مراکز پر سر و صدا کار کنند. تحقیقات نشان داده است که میان سر و صداهای مزاحم و تولد کودکان کم وزن و یا دارای ناهنجاری های جنینی مانند: شکاف کام ارتباط وجود دارد. مادران بارداری که در محیط‌های پر سر و صدا هستند و این سر و صدا باعث آزار و اذیت آن ها می گردد در بدنشان هورمون‌هایی ترشح می شود که برای سلامت جنین مضر می باشد.

طبق نظر محققان، آلودگی صوتی و خانه‌های پر سر و صدا و شلوغ می تواند سبب به تأخیر افتادن رشد زبانی و شناختی کودک گردد. تحقیقات ثابت کرده است که کودکانی که مدرسه آن ها نزدیک مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا مانند راه‌آهن، فرودگاه و یا اتوبان‌ها قرار دارد، از نمرات درسی (به‌ویژه خواندن) پایین‌تری برخوردارند. کودکان برای درس خواندن و مطالعه کردن به مکانی کاملاً آرام نیاز دارند، از طرفی والدین باید سعی کنند با کودکان خود با صدای ملایم صحبت کنند و از فریاد و یا جیغ کشیدن پرهیز کنند. حتی اسباب بازی هایی که برای کودکان خود می خرید نباید صداهای خیلی بلند داشته باشند.

حال که با خطرات آلودگی های صوتی و اثرات آن بر سلامت افراد آشنا شدیم، لازم است تا جایی که می توانیم برای کم کردن صداهای پیرامون خود چاره‌ای بیندیشیم. باید گام‌هایی را برای آرام‌تر کردن خانه خود برداریم و خود را در قبال سر و صداهای مزاحم محافظت کنیم. تا جایی که امکان دارد صدای رادیو، تلویزیون و استریوی خود را کم نماییم و وسایلی را که خریداری می کنیم از کمترین سر و صدا برخوردار باشند. از رفتن و ماندن در مکان‌های پر سر و صدا در زمان‌های طولانی، خودداری کنیم.

نکاتی در مورد اثرات آلودگی صوتی بر شنوایی:

1- ناشنوایی یکی از عمده‌ترین معلولیت‌های جسمی می باشد.

2- اکثر افراد مبتلا به ناشنوایی، هرگز قبلاً سنجش شنوایی انجام نداده‌اند.

3- در اکثر موارد از دست دادن شنوایی، بدون درد بوده و طی یک دوره زمانی اتفاق می افتد.

4- دلایل عمده ناشنوایی به ترتیب اهمیت عبارتند از: سر و صداهای مزاحم و سن

5- 95% از ناشنوایی ها با دارو درمانی، جراحی و یا وسایل کمک شنوایی (سمعک) قابل درمانند.

6- ناشنوایی ممکن است در هر سنی به سراغ افراد بیاید.

7- افراد ناشنوا، به‌طور معمول بلندتر از دیگران صحبت می کنند.

8- افراد کم‌شنوا اغلب از افراد می خواهند که صحبت‌های خود را تکرار کنند.

9- 33% از افراد در سن 65 سالگی دچار کاهش شنوایی می گردند.

10- ناشنوایی در اثر آلودگی های صوتی قابل پیشگیری می باشد.

منبع : https://noortarjome.com

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi