1

گرانی قیمت آجیل پای محصولات تقلبی را به بازار باز کرد

  • کد خبر : 159407
  • 29 اسفند 1402 - 1:41
گرانی قیمت آجیل پای محصولات تقلبی را به بازار باز کرد
دانستنی آنلاین: افزایش قیمت آجیل در سال های اخیر باعث شده که دست سودجویان نیز به این بازار باز شود و از آنجا که نظارت کامل بر کیفیت آجیل وجود کم رنگ است.

دانستنی آنلاین: افزایش قیمت آجیل در سال های اخیر باعث شده که دست سودجویان نیز به این بازار باز شود و از آنجا که نظارت کامل بر کیفیت آجیل وجود کم رنگ است شاهد عرضه آجیل با قیمت های مختلف هستیم و مردم نیز با توجه به کاهش قدرت خرید متاسفانه به دنبال خرید کالای هستند که ارزانتر است.

به گزارش دانستنی آنلاین، آجیل عید از گذشته در سفره های نوروز ایرانیان وجود داشته و در سال های اخیر با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت ها، شاید مردم از لباس عید خود زده باشند اما از آجیل شب عید نگذشته اند؛ گرچه مقدار مصرف بسیار کمتر از سال های قبل است اما مردم همچنان این تنقلات خوشمزه و البته لاکچری را برای پذیرایی از مهمانان نوروز خریداری کردند.

اکنون فروش آجیل وارداتی با کیفیت پایین، آجیل با رطوبت بالا، استفاده از مواد مصنوعی در رنگ و مزه دار کردن و دیگر تقلب ها در این بخش باب شده و برای مصرف کنندگان و حتی بازرسان چالش ایجاد کرده است. این مساله سبب می شود که خانواده ها ندانسته و به ناچار برای قیمت پایین تر آجیلی را تهیه کنند که سلامت افراد خانواده را تهدید می کند.

 

آجیل نم دار محیطی برای رشد انواع میکروب ها و قارچ

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو، در رسانه ها نکات کلیدی در مورد سلامت آجیل شب عید تاکید کرد و گفت: نکته‌ای که باید در مورد آجیل توجه شود این است که برخی سودجویان برای اینکه رنگ و لعاب قابل توجه به آن دهند از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که به ظاهر زعفرانی است اما از رنگ‌های مصنوعی و بعضی موارد رنگ‌های خطرناکی استفاده می‌شود که برای سلامتی به شدت مضر است.

مهدی انصاری اظهار کرد: در آجیل معمولاً نمک زیادی وجود دارد که برای مصرف کنندگان به خصوص مبتلایان به فشارخون خطرآفرین بوده، همچنین ممکن است از نمک‌های متفرقه استفاده شود که همین نمک‌ها حاوی آلودگی‌های متعددی از جمله فلزات سنگین، آرسنیک و…، است، لذا در صورت مصرف آجیل بو داده ترجیحاً آجیل خام یا کم نمک تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه هنگام تهیه آجیل حتماً به عدم نمناکی و خشک بودن آن دقت کنید، گفت: اگر آجیل در محیط مرطوب نگهداری شده و حالت نم زدگی داشته باشد، محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ و انواع میکروب‌ها است و می‌تواند سمومی از جمله آفلاتوکسین را تولید کند.

تهدید «بازار آجیل» توسط محصولات تقلبی | بازار قربانی کهنه‌های بی‌کیفیت شد

 

خرید از فروشگاه های معتبر

عرضه آجیل بی کیفیت و قیمت پایین تر مشکلی است که سال ها در این صنف وجود داشته و متاسفانه فروشندگان این صنف نیز با آن چالش جدی دارند؛ آن ها دلایل تخلف در این حوزه را عدم نظارت بر عرضه آجیل در غیر صنف آجیل فروشان می دانند. امید روحانی کارشناس اتحادیه خواربار و لبنیات گرگان و تولید کننده آجیل بجنوردی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در عرضه محصولی مانند آجیل، کیفیت بسیار اهمیت دارد و مردم باید آجیل را از مکان های مطمئن خریداری کنند، ضمن اینکه تنوع قیمت این خوراکی به کیفیت های مختلف آن بستگی دارد.

روحانی ادامه داد: گاه برخی فروشندگان در محصولاتی که از سال گذشته فروش نرفته قرص قرار می دهند تا حشره نزند و در شب عید به مردم عرضه می کنند که این قرص های نگهدارنده مشکلات بسیاری را برای سلامتی افراد به وجود خواهد آورد.

وی افزود: باتوجه به این مسائل، تشخیص آجیل با کیفیت و سالم برای مردم و حتی بازرسانی که در این حوزه فعالیت می کنند کار بسیار دشواری است به همین دلیل توصیه می کنیم که مردم آجیل را از فروشگاه های مطمئن خریداری کنند. متاسفانه در این ایام از دستفروش گرفته تا میوه فروش، سبزی فروش و شیرینی فروش همه در کنار محصولات خود آجیل عرضه می کنند و نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

اگر چه طرح نظارت از بازار شب عید از ۱۵ اسفندماه شروع شده و بازرسان تعزیرات حکومتی گلستان در میادین فروش حضور یافته و با تخلفات موجود برخورد خواهند کرد اما متاسفانه در حوزه آجیل بیشتر نظارت ها در خصوص قیمت این محصول است نه کیفتی که در بازار عرضه می شود.

قیمت آجیل در بازار با توجه به کیفیت متفاوت است

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات گرگان در خصوص نظارت ها در حوزه آجیل به خبرنگار بازار گفت: به صورت مداوم بازرسی های اصناف و صنعت و معدن از آجیل فروشان انجام می شود.

محسن خداوردی با اشاره به تخلفاتی که در این حوزه شکل می گیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار آجیل رقابتی است اکثر فروشندگان سعی بر این دارند قیمت منصفانه را برای مشتریان خود در نظر بگیرند. بیشتر تخلفات در حوزه بازرسی از صنف آجیل فروشان در خصوص نداشتن اتکت و عرضه برخی اقلامی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود است.

وی با بیان اینکه در خصوص قیمت آجیل تخلف زیادی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این محصول با توجه به کیفیت آن قیمت های مختلفی در بازار دارد و مردم نیز در خصوص خرید آجیل کیفیت را بیشتر مورد توجه قرار می دهند.

آنچه مسلم است سلامت افراد جامعه یک مساله جدی و مورد تاکید است که در میان بحبوبه و شلوغی های بازار شب عید نباید مورد غفلت قرار گیرد و امید داریم در این روزهای پایانی سال تیم های نظارتی بر کیفیت محصولاتی مانند آجیل تامل بیشتری داشته باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=159407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi