0

سخت ترین زباله تولیدی انسان !

  • کد خبر : 2480
  • 09 اسفند 1394 - 14:16
سخت ترین زباله تولیدی انسان !

پلاستیک ها و کیسه های پلاستیکی در زمره بدترین زباله ها به حساب می آیند! زیرا تجزیه نشدنشان نه تنها مشکلات تندرستی …

کافی است سری به بقالی یا سوپری محله خود زده، از او یک بطری کوچک “آب خوردن” یا به عبارتی بهتر همان آب معدنی معمولی خودمان را تقاضا کنید تا فروشنده به همراه آب معدنی ,به راحتی همان “جنس درخواستی” , یک کیسه پلاستیکی کوچک “جنس گذاری” به شما داده، بدین وسیله از خرید خوبتان تشکر نماید!
شاید باورش سخت باشد اما پلاستیک ها و کیسه های پلاستیکی در زمره بدترین زباله ها به حساب می آیند! زیرا دیر پا بودن و تجزیه نشدنشان نه تنها مشکلات تندرستی فراوانی برای مردم به ارمغان می آورد,بلکه موجب می شود که اماکن دفن زباله یا به عبارتی بهتر جاهایی که در آنجاها انواع و اقسام زباله ها خاک بر سر می شوند,انباشته از موادی گردند که با گرفتن خلل و فرج خاک, مانع نفس کشیدن زمین و تجزیه محتویات فساد پذیر زباله می شوند!
اتمام ظرفیت پیش هنگام و اشباع شدن بی موقع اماکن دفن زباله که موجب می شود شهرداری ها خیلی زود دنبال جایی دیگر برای دفن زباله بگردند, از مشخصات بارز مکان هایی است که بیشتر زباله های مدفونشان را پلاستیک ها و کیسه های پلاستیکی تشکیل می دهند!
از این ها گذشته کیسه های پلاستیکی به علت سبکی به راحتی آب خوردن در هوا به پرواز در می آیند و هم می توانند با نشستن بر دریاها و اقیانوس ها و رودخانه ها و دیگر زیستگاه های آبی , زندگی را برای موجودات آبزی مشکل کنند و هم قادرند با قرار گیری بر جریانات آبی گذری, معابر و جوی های آب را گرفته، موجب شوند که سر ریز آب های سطحی – به ویژه در هنگام بارندگی- به کوچه ها و خیابان ها جاری شده و اتفاقات نه چندان خوشایندی را برای اتومبیل ها و موتورسیکلت ها و عابرین پیاده رقم بزنند!
در کشور ما هم پراکندگی کیسه های زباله، به ویژه در باد و باران، زیاد مشاهده می شود. بنابراین بیشتر ما بارها و بارها شاهد تلاش های چشمگیر رفتگرانی بوده ایم که نهایت کوشش خود را معطوف این کرده اند که با چوب یا میله ای دراز کیسه پلاستیکی مزاحمی را زیر پل گیر انداخته و آن را وادارند که ولو بطور موقت هم شده از سر راه آب کنار رفته، با سبز شدن دوباره و سه باره بر سر راه آب و در وقت و جایی دیگر,چند نفری از دیگر رفتگران زحمتکش شهرداری را در محله و منطقه ای دور یا نزدیک به مبارزه بطلبد و ایشان را برای بارهای دوم و سوم به زحمت و مخاطره بیندازد!
همه این هاست که باعث می شود روز به روز بر ظهور و وفور کمپین هایی اضافه شود که تلاش می کنند یا کاغذ و کیسه های کاغذی را جایگزین پلاستیک و کیسه های پلاستیکی نمایند و یا با آگاهی دادن به مردم, موجب شوند که مشتری های مغازه ها و فروشگاه ها در جایی که لزومی به مصرف کیسه پلاستیکی نیست و جنس خریداری شده, خیلی زود از شکل یک کالا به صورت یک زباله تغییر ماهیت می دهد, از دریافت “کیسه پلاستیکی” اجتناب ورزند!
جالب است که در کشور ما نه تنها تولید و خرید و فروش هر چه کمتر پلاستیک و کیسه پلاستیکی جایی ندارد, بلکه توزیع رایگان کیسه پلاستیکی در بقالی ها و سوپری ها و سایر فروشگاه ها نیز موجب نشده است تولید و توزیع این کالا غیر اقتصادی به حساب آمده و به هیچ وجه به صرفه تولید کنندگان و توزیع کنندگان آن نباشد!؟
با این حال شاید وقتش رسیده باشد که شورای شهر تهران و شوراهای دیگر شهرهایی که در آن ها وفور و شیوع پلاستیک و کیسه پلاستیکی به واقع یک معضل به حساب می آید وارد یک معامله سه سر برد شده! و با قیمت گذاری بر کیسه های پلاستیکیی که در ازای هر خرید، به رایگان در اختیار مشتری قرار می گیرد و ممانعت از مفت فروشی آن ها توسط فروشندگان و کسبه ,دست پایین خیری به فروشنده ها برسانند که لقمه نانی بیشتر سر سفره زن و بچه شان ببرند! و دست متوسط برای خود درآمدی کسب کنند که به یکی از زخم های زیست محیطی شهر و دیار خود که انصافا کمی بیشتر از یکی دوتاست زده شود!

دست بالای این معامله هم این است که مردمی که به خرید رایگان کیسه ها عادت کرده اند, عادت نمی کنند که در ازای دریافتش فروشنده را منتفع کنندو در عوض خو می گیرند که برای هر خریدی کیسه ای پارچه ای یا کاغذی و یا ساکی دستی را همراه ببرند! کاری که دست پایین باعث می شود که منبعد کیسه های پلاستیکی نه سر از کیسه ها و سطل ها و مخازن زباله و نه هیچکدام از این ها در آورده ، دود شوند و نه در هنگام حمل و نقل دستی یا ماشینی ناغافل و یا هوشمندانه در رفته و به هوا بروند که اولی سلامتی و تندرستی آدم ها را در معرض خطر قرار می دهد و دومی دست بالا فقط تا هنگامی خوب است که آنچه هوا شده ,در همان هوا باقیمانده و هرگز به آب و خاک بر نگردد!

منبع:  https://www.aftabir.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi