1

حفظ محیط زیست

  • کد خبر : 1548
  • 03 فوریه 2016 - 5:22
حفظ محیط زیست

برخورداری از جامعه سالم و محیط زیستی پاک و عاری از آلودگی حق هر شهروندی است. اما؛آیا دسترسی همه افراد جامعه به محیط زیست سالم و منابع حیاتی از جمله خاک سالم، هوا ی پاک، آب سالم و… به راحتی میسر است؟ تخریب روز افزون جنگل‌ها و مراتع، بهره‌بردای بی‌رویه از معادن و منابع طبیعی، […]

برخورداری از جامعه سالم و محیط زیستی پاک و عاری از آلودگی حق هر شهروندی است. اما؛آیا دسترسی همه افراد جامعه به محیط زیست سالم و منابع حیاتی از جمله خاک سالم، هوا ی پاک، آب سالم و… به راحتی میسر است؟
تخریب روز افزون جنگل‌ها و مراتع، بهره‌بردای بی‌رویه از معادن و منابع طبیعی، توسعه ناپایدار و صنعتی شدن ناهمگون- به ویژه در کشورهای در حال توسعه- ، افزایش جمعیت و کاهش روزافزون منابع، گرمایش جهانی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، تخریب لایه اوزن، آلودگی خاک، آب و هوا ، آلودگی صوتی و نوری تنها بخشی از تراژدی غم‌انگیز صنعت و شهر نشینی هستند. شیوع بیماری های ناشی از آلاینده‌های مختلف و بحران‌های گوناگون محیط زیستی از جمله از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، پدیده ریزگردها، ذوب شدن یخ‌های قطبی در اثر گرم شدن تدریجی کره زمین، پایین رفتن سالانه سطح آب‌های زیرزمینی و ده‌ها معظل زیست محیطی دیگر، زاییده سبک زندگی انسان امروزی است که همه روزه تنها کره مسکون(زمین) را دچار فرسایش و تخریب می‌کند.

چند راهکار ساده و عمومی می تواند از این شتاب تخریب و نابودی محیط زیست جلوگیری کند:

۱- زباله ها را با آموزه های شهروندی در محل های مخصوص زباله قراردهیم.
۲- نقص فنی اتومبیل ها را برطرف کنیم .
۳- دوچرخه سواری و استفاده از آن را بخصوص درمسافت های کوتاه در جامعه ترویج و نهادینه کنیم.
۴- با مصرف بهینه و به اندازه محصولات از تولید زباله و پسماند بیشتر جلوگیری کنیم.
۵- قدر آب شرب و تصفیه شده را بیشتر بدانیم و از مصرف صنعتی آن پرهیز کنیم.
۶- در تفرجگاه‌ها و ییلاقات زباله‌هایمان را رها نکنیم و چهره طبیعت را زشت و ناموزون نکنیم.
۷- رسانه‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی وآموزش زندگی صحیح نقش اساسی دارند؛ لذا تا دیر نشده است از این بازوی قدرتمند استفاده کنیم .
۸- نیاز جامعه به تولید و پخش مجموعه‌های داستانی و مستندهای آموزشی بیشتر از پیش احساس می شود تا دانش و آگاهی نسل جدید در زمینه حفظ محیط زیست ارتقا پیدا کند.
۹- احساس تعهد و وظیفه شناسی کنیم در مقابل این که ما در مقابل آیندگان مسئولیم، محیط زیست نه میراث گذشتگان مان، بلکه امانتی در دست ماست.
منبع :
https://www.donya-e-eqtesad.com

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=1548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. کاش از نظر فرهنگی به جایی برسیم که شعار شهرما خانه ما فقط یک شعار نباشه و در استفاده از محیط زیست دقت بیشتری داشته باشیم مثلا در هنگام رانندگی زباله هایی مانند پوست میوه و… را درخیابانها نریزیم.و یا تا جای ممکن با حذف کاغذ در سیکل اداری از قطع درختان جلوگیری کنیم………….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi