1

آسیب موادغذایی فوق فرآوری شده به مغز

  • کد خبر : 127018
  • 09 مرداد 1401 - 9:47
آسیب موادغذایی فوق فرآوری شده به مغز

طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان چینی انجام شده است، خوردن مقدار زیادی غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است به طور چشمگیری خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. به گزارش دانستنی انلاین ، غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند، چربی و نمک هستند، اما پروتئین و فیبر کمی دارند. نوشابه ها، تنقلات […]

طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان چینی انجام شده است، خوردن مقدار زیادی غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است به طور چشمگیری خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

آسیب موادغذایی فوق فرآوری شده به مغز

به گزارش دانستنی انلاین ، غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند، چربی و نمک هستند، اما پروتئین و فیبر کمی دارند. نوشابه ها، تنقلات و دسرهای نمکی و شیرین، بستنی، سوسیس، مرغ سرخ شده، ماست طعم دار، سس کچاپ، سس مایونز، نان بسته بندی شده و غلات طعم دار همگی نمونه هایی از مواد غذایی فوق فرآوری شده هستند.

این مطالعه نشان داد که جایگزینی این غذاها با مواد غذایی سالم تر ممکن است احتمال ابتلا به زوال عقل را تا ۱۹ درصد کاهش دهد.

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۷۲۰۰۰ نفر را جمع‌آوری کردند. در ابتدا مطالعه، شرکت کنندگان ۵۵ سال و بالاتر بودند و هیچکدام زوال عقل نداشتند. به طور متوسط طی ۱۰ سال، ۵۱۸ نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

محققان ۱۸۰۰۰ نفر را که رژیم غذایی آنها حاوی مقدار کمی غذای فرآوری شده بود را با تعداد مشابهی که مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند، مقایسه کردند.

در میان شرکت‌کنندگانی که کمترین مقدار غذاهای فرآوری شده را می‌خوردند (حدود ۲۲۶ گرم در روز)، ۱۰۰ نفر به زوال عقل مبتلا شدند، در حالی که ۱۵۰ نفر از آن‌هایی که بیشترین مصرف این نوع غذاها را داشتند (حدود ۸۲۲ گرم در روز) مبتلا به زوال عقل شدند. این مطالعه اندازه یک وعده پیتزا را کمی بیش از ۱۴۰ گرم در نظر گرفت.

نوشیدنی ها، محصولات قندی و لبنیات فوق فرآوری شده سهم اصلی در مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده دارند.

مطالب مرتبط  منتظر کوتاه قدی کودکانمان باشیم

محققان تخمین زدند که جایگزینی ۱۰ درصد از غذاهای فوق فرآوری شده با غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده مانند میوه های تازه، سبزیجات، حبوبات، شیر و گوشت، می تواند خطر زوال عقل (نه آلزایمر) را تا ۱۹ درصد کاهش دهد.

«هیوپینگ لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پزشکی تیانجین چین، می گوید: «تغییرات کوچک و قابل کنترل در رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده تنها به میزان ۵۶ گرم در روز [حدود نصف سیب، یک وعده ذرت، یا یک کاسه غلات سبوس‌دار]، و به طور همزمان کاهش مصرف مواد غذایی فوق فراوری‌شده به میزان ۵۶ گرم در روز (حدود یک تکه شکلات یا یک وعده بیکن) ممکن است با ۳ درصد کاهش خطر زوال عقل همراه باشد.»

به گفته محققان، کیفیت پایین مواد مغذی غذاهای فوق فرآوری شده که سرشار از نمک، قند و چربی اشباع شده و میزان کم فیبر هستند، دستور العملی برای سلامتی ضعیف هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی است./مهر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیازات: 93

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=127018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.