3

بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق روستاها

  • کد خبر : 31006
  • 20 مرداد 1397 - 10:00
بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق روستاها

بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق روستاها

بوم گردی یا طبیعت گردی شاخه ای از توریسم است که امروزه بیش تر مورد توجه گردشگران قرار گرفته و اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی روستاها را به دنبال دارد.

صنعت گردشگری امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و گردش مالی چشم گیری در این زمینه صورت می گیرد به همین جهت در این قبیل کشورها سرمایه گذاری های بسیار کلانی جهت جذب گردشگران از تمام نقاط جهان صورت می گیرد به طوری که این صنعت توانسته به اقتصاد اول در این کشورها تبدیل شود.

بوم گردی یا طبیعت گردی شاخه ای از توریسم است که امروزه بیش تر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی روستاها را به دنبال دارد.

استفاده از طبیعت بکر روستاها خوردن غذاهای کاملا سالم و ارگانیک که در محل تولید می شود بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی یا ماده نگهدارنده لمس یک زندگی ساده و سنتی روستایی شرکت در فعالیت های روزانه روستایی و خرید تولیدات دامی و صنایع دستی از جمله فعالیت هایی است که گردشگران داخلی و خارجی فقط در اقامتگاه های بوم گردی می توانند تجربه کنند.

 چند سالی است که در بسیاری از استان های کشور ایجاد و تبدیل اقامتگاه های بوم گردی مورد توجه قرار گرفته و این مکان ها به یکی از مکان های مناسب برای اسکان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در شکل و فضایی منطبق با ساختار و فرهنگ آن مکان تبدیل شده و پذیرای مسافران هستند.

استان اردبیل نیز این قاعده مستثنی نبوده و برخی از شهرستان ها و روستاهای استان از خانه های بوم گردی بهره برده اند که اقامتگاه گردشگری روستای کزج که جز اولین اقامتگاه های بوم گردی استان و ده اقامتگاه بوم گردی برتر کشور است یکی از نمونه های خوب و مطرح از ایجاد اقامتگاه بوم گردی در استان و حتی کشور است.

وجود 48 روستای هدف گردشگری در استان اردبیل

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بر اهمیت و جایگاه بوم گردی بر توسعه اقتصاد روستاها و رونق صنعت گردشگری استان تاکید کرد و اظهار داشت: از طرح های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری و روستاهایی که قابلیت گردشگری دارند در راستای ایجاد اشتغال روستایی حمایت و استقبال خواهد شد.

نادر فلاح اقامتگاه های بوم گردی را فرصتی برای توسعه گردشگری در روستاها عنوان کرد و گفت: استان اردبیل از ظرفیت ها و قابلیت های بالایی برای اجرای طرح های بوم گردی برخوردار است و با بهره برداری از جاده کزج_ماسوله_ماجولان سرریز جمعیتی مسافران به سمت روستای هدف گردشگری ماجولان خواهد بود که این امر در توسعه گردشگری و بوم گردی این منطقه حائز اهمیت است.

وی به روند رو به رشد سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه بوم گردی در استان اشاره کرد و افزود:  با افزایش کشش و استقبال گردشگران از اقامتگاه های بوم گردی سرمایه گذاران بیشتری علاقه مندی خود را به سرمایه گذاری در این بخش اعلام کردند و تاکنون مجموع سرمایه گذاری مفید در این بخش بالغ بر 15 میلیارد ریال بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: 48 روستای هدف گردشگری در سطح استان شناسایی شده اند که از طرح های  ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در این روستاها و حتی روستاهای خالی از سکنه در تمامی نقاط استان حمایت ویژه خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: به متقاضیان طرح های بوم گردی تسهیلات با نرخ سود 6 درصد از محل اشتغال فراگیر روستایی پرداخت می شود که در روستاهای مناطق محروم و مناطق مرزی شامل تخفیفات و معافیت مالیاتی خواهند شد.

مشگین شهر پایلوت بوم گردی، سرعین شهر گردشگری

دبیر کار گروه گردشگری استان به ظرفیت های متنوع تاریخی و طبیعی روستاهای استان و مستعد ایجاد اقامتگاه بوم گردی اشاره کرد و اظهار داشت: در سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به استان براین قابلیت ها اذعان داشته و بر توسعه اماکن اقامتی بوم گردی استان تاکید ویژه داشته اند.

فلاح افزود: در این سفر و در طی سفر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به استان نیز مقرر گردید شهرستان مشگین شهر به عنوان پایلوت بوم گردی و طبیعت گردی و شهرستان سرعین به عنوان شهر گردشگر معرفی گردد.

وی بیان داشت: چهار طرح ایجاد اقامتگاه بوم گردی آلوارس سرعین، کنسول کندی اردبیل و بریس و خانقاه نمین مراحل استعلام از دستگاه های متولی را طی می کنند که با ایجاد این اقامتگاه ها ظرفیت پذیرش و اقامت مسافران در اقامتگاه های بوم گردی استان افزایش خواهد داشت.

گردش چرخ روستا با بوم گردی

کارشناس مسئول گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ایجاد و تبدیل اقامتگاه های بوم گردی چند سالی است که مورد توجه دولت و بخش خصوصی و علاقمندان حوزه گردشگری قرار گرفته است و ما شاهد اقدامات و فعالیت‌های خوبی در این حوزه در سطح استان هستیم به طوری که این استان در بحث اقامتگاه های بوم گردی جایگاه بسیار خوبی را در بین استان های شمال غرب و غرب کشور دارد.

علیرضا حسن پور بر ظرفیت ها و قابلیت های بالای استان اردبیل در بحث ایجاد اقامتگاه های بوم گردی تاکید کرد و اظهار داشت: براساس هدف گذاری های صورت گرفته در چشم انداز توسعه گردشگری استان برای هریک از شهرهای استان اردبیل ایجاد و تبدیل اقامتگاه های بوم گردی به تعداد مورد نیاز در دستور کار این اداره کل قرار دارد تا بتوانیم خدمات متفاوتی برای گردشگران و به ویژه علاقمندان در جوامع محلی روستائی ارائه نماییم.

وی توجه به مقوله گردشگری و اکوتوریسم و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای استان را خارج کردن اقتصاد روستاها و جوامع محلی از یک اقتصاد تک بعدی کشاورزی و همچنین آشنایی گردشگران با ارزش ها و فرهنگ های جوامع روستایی و تعامل با محیط طبیعی در راستای توسعه پایدار گردشگری برشمرد و تصریح کرد: توسعه اقامتگاه های بوم گردی می‌تواند فرصت های شغلی جدید در مناطق بومی و محلی ایجاد و به رشد اقتصادی و بهبود معیشت آن جوامع کمک کرده و از رشد بی رویه مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ جلوگیری کند همچنین این فرصت را برای گردشگران به وجود می آورد که در کنار اقامت در یک خانه روستایی از نمادهای فرهنگی و طبیعی روستایی بازدید کرده و از نزدیک تجربه یک زندگی روستایی را داشته باشند.

فعالیت 4 اقامتگاه بوم گردی در استان اردبیل

کارشناس مسئول گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل با اشاره به اینکه هم اکنون 4 اقامتگاه بوم گردی به ظرفیت پذیرش 196 نفر در استان در حال فعالیت و ارائه خدمات به گردشگران هستند گفت: اقامتگاه بوم گردی کزج واقع در روستای هدف گردشگری شهرستان خلخال با 14 واحد خانه به ظرفیت یکصد و 8 نفر، اقامتگاه بوم گردی دورنا در شهرستان مشکین شهر به ظرفیت 36 نفر با ۱۱ واحد اقامتگاه به سبک آلاچیق عشایر شاهسون، اقامتگاه بوم گردی شوون  واقع در روستای شاوون شهرستان گرمی به ظرفیت پذیرش 30نفر و اقامتگاه بوم گردی اوماسلان در روستای اوماسلان در نوار مرزی شهرستان گرمی به ظرفیت ده نفر آماده پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان به محیط طبیعی و روستایی است.

حسن پور با بیان این مطلب که از ۵۰۰ روستای هدف گردشگری کشور ۱۲ روستا سهم استان اردبیل است تصریح کرد: تعداد متقاضیان ایجاد و تبدیل اقامتگاه های بوم گردی در استان اردبیل رو به رشد می‌باشد.

 حسن پور اظهار داشت: چشم انداز خوبی در حوزه اکو توریسم به ویژه گردشگری روستایی که علاقه مندان آن رو به افزایش برای سطح استان اردبیل متصور بوده و تعامل دستگاه‌های دیگر در این زمینه این روند را تسریع خواهد نمود.

تعیین یک روستای شاخص بوم گردی برای هر شهرستان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل گفت: با ایجاد زیر ساخت های لازم برای توسعه گردشگری در روستاهای و داشتن برنامه مشخص و گسترده در این بخش می توان گام های اساسی در راستای رونق و توسعه روستا برداشت و از پیامدهای منفی خالی شدن جمعیت روستاها و ایجاد بحران جمعیتی در شهرها جلوگیری کرد.

منوچهر حاجی زاده از تعیین یک روستای شاخص گردشگری و بوم گردی برای هریک از شهرستان های استان طی سفر اخیر معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به استان خبر داد و افزود: طی هماهنگی به عمل آمده با شعب شهرستان، روستای وکیل آباد اردبیل،روستای قیز قلعه سی از بیله سوار و همچنین روستای اورنج قیشلاقی حاجی الماس از پارس آباد به عنوان روستاهای شاخص گردشگری تعیین و معرفی گردیده است.

وی تصریح کرد: همچنین روستای اسکستان خلخال، روستای بیله درق سرعین، روستای لمبر مشگین شهر، روستای مجمیر نمین روستای قوزلو کوثر و روستای سروستان گرمی روستاهای شاخص گردشگری و بوم گردی این شهرستان ها انتخاب گردیدند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بیان داشت:  اعتبار مورد نیاز برای مطالعات تهیه طرح های گردشگری و طرح های هادی با رویکرد بوم گردی ابن 9 روستا از محل اعتبارات استانی و  اعتبارات ملی تامین خواهد شد.

حاجی زاده با اشاره به عملیات صورت گرفته در روستاهای هدف گردشگری  توسط بنیاد مسکن استان گفت: برای احیا و مرمت بافتهای با ارزش روستایی و طرح های هادی در روستاهای هدف گردشگری تاکنون بالغ بر سی و یک میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

وی اظهار داشت: این اعتبارات برای عملیات آسفالت سنگ فرش پیاده رو جداره سازی احداث پیر نشین ساماندهی چشمه و… در روستاهای اندبیل خلخال عنبران علیا  گیلوان خلخال و  کزج خلخال هزینه شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر نقش غیر قابل انکار زیباسازی روستا در جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه روستاها از شناسایی و مرمت و احیای خانه های تاریخی دارای بافت با ارزش روستایی نیز خبر داد و بیان داشت: در روستای عنبران علیا شهرستان نمین که یکی از روستاهای هدف گردشگری است طرح هادی در قالب طرح بافت با ارزش با حفظ مصالح موجود اجرا و حدود ده مورد خانه قدیمی دارای بافت با ارزش شناسایی و نمای ظاهری برخی از این خانه ها مرمت گردیده است.

حاجی زاده تصریح کرد: به متقاضیان اجرای نمای کاه گلی در روستاهای هدف گردشگری تسهیلات قرض الحسنه تا سقف هشتاد میلیون ریال با سود 4 درصد اعطا می شود.

اردبیل تنها سرعین ندارد!

نادر محمد پور یکی از چندین مسافرانی است که در اقامتگاه بوم گردی در مشگین شهر اسکان یافته است گفت: آب و هوای خنک و طبیعت بسیار زیبای اردبیل باعث انتخاب این استان به عنوان مقصد سفر ما شد.

وی که از استان خوزستان به اردبیل آمده است می گوید: در بدو ورود به اردبیل ما انتظار یک هوای داغ و گرم تابستانی را داشتیم که با دیدن هوای بسیار خنک و حتی کمی سرد در فصل تابستان شگفت زده شدیم و تصمیم گرفتیم چند روز در این استان مانده و از این هوای مطبوع و طبیعت بکر و زیبای اردبیل استفاده کنیم.

این مسافر خوزستانی علت انتخاب اقامتگاه روستایی به جای اقامت در مسافرخانه یا هتل را سنتی بودن این مکان و آرامش و سادگی نهفته در این قبیل اقامتگاه ها عنوان می کند و ادامه می دهد: ما در این اقامتگاه آداب و رسوم  و زندگی روستائیان این استان را از نزدیک مشاهده کردیم و نیز از غذاهای سنتی و لذیذ که به صورت کاملا سنتی و سالم طبخ و تهیه شده بود استفاده کردیم.

محمد پور صحبت هایش را اینگونه ادامه می دهد: به عقیده من بیشتر مسافران اردبیل را با سرعین می شناسند و از وجود چنین اقامتگاه هایی بی خبرند که نیاز است متولیان امر و مسئولان استان برای شناساندن بیشتر این مناطق چاره اندیشی کنند.

در اقامتگاه بوم گردی شوون دو بهار را در یک سال می بینید

استان اردبیل با ظرفیت بالقوه در حوزه گردشگری روستایی و سرمایه گذاری بومی در صورت حمایت از سرمایه گذاران و آموزش جامعه محلی در خصوص بوم گردی می تواند به یکی از قطب های بوم گردی در سطح ملی و حتی فرا ملی تبدیل شود.

یکی از نمونه های موفق در حوزه گردشگری روستایی در شهرستان گرمی اقامتگاه بوم گردی شوون واقع در روستای شاوون است که توانسته است با ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی مناسب در جذب گردشگر عملکرد خوبی داشته باشد.

اکبر منصوری جوان موفقی که بر قابلیت و ظرفیت های طبیعی و گردشگری روستای خود پی برده و با ایجاد اقامتگاه گردشگری علاوه بر اشتغال افراد خانواده موجب درآمدزایی برای اهالی روستا نیز شده است.

وی تبدیل شهرستان گرمی به قطب بوم گردی در استان را از اهداف و برنامه های خود برای آینده عنوان و بیان داشت: شهرستان گرمی به دلیل حجم بارندگی نسبتا بالا در چهار فصل سال سرسبز بوده و به خصوص در پاییز که خزان در همه جا آغاز می شود اینجا بهاری دوباره را تجربه می کند که اهالی محل به آن بهار دوم می گویند و گردشگران در پاییز، از زیبای های بهاری دیگر لذت خواهند برد.

مدیر اقامتگاه بوم گردی شوون با بیان این که سعی شده کلیه مایحتاج مورد نیاز اقامتگاه از روستاییان خریداری و تامین شود گفت: ایجاد اقامتگاه بوم گردی و گردشگری در یک روستا علاوه بر بهبود اوضاع اقتصادی روستائیان سبب مهاجرت معکوس به روستا شده و موجب افزایش جمعیت روستاها خواهد شد و ما با ایجاد اقامتگاه گردشگری روستایی توانستیم این امر را محقق کنیم.

فعال عرصه بوم گردی به خدماتی که برای مسافران و گردشگران در اقامتگاه بوم گردی شوون ارائه می شود اشاره کرد و افزود: در این اقامتگاه مسافران علاوه بر شرکت در فعالیت های روستایی مانند شیردوشی میوه چینی از اماکن تاریخی و طبیعی موجود در روستا نیز بازدید میکنند همچنین با احیا مشاغل فراموش شده مانند آسیاب آبی و آهنگری در روستا، گردشگران با این قبیل مشاغل نیز آشنا می شوند.

منصوری آموزش جامعه محلی روستایی و آگاه سازی آنها نسبت به فواید و اثرات گردشگری بر بهبود اقتصاد و معیشت اهالی روستا را در موفقیت یک طرح بوم گردی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: در پاره ای از موارد به دلیل اینکه فرهنگ مسافران و گردشگران ورودی به روستا در تضاد با فرهنگ اهالی روستا است روستائیان نظر مساعدی نسبت به مقوله گردشگری نشان نمی دهند که این امر با همکاری و آموزش اهالی جامعه روستا توسط کارشناسان گردشگری قابل حل خواهد بود.

ایجاد اقامتگاه های بوم گردی می تواند در کنار توسعه بخش کشاورزی به عنوان یک امکان و فرصت جدید برای تحول اقتصاد روستا مطرح شود.

باید پذیرفت بخشی از گردشگران چه به لحاظ روحی و روانی و چه به لحاظ مالی تمایل چندانی به اسکان در مسافرخانه ها و هتل های چند ستاره و لوکس در محیط های شلوغ و پر از هیاهوی شهر ندارند و به دنبال اقامت در مکان های آرام چه هزینه ها که پرداخت نمی کنند و این فرصتی طلایی برای متولیان حوزه گردشگری و مسئولان استانی است که با حمایت مادی و معنوی از طرح های بوم گردی و سرمایه گذاران گامی اساسی جهت جذب و ماندگاری مسافران و گردشگران داخلی و خارجی و توسعه اقتصادی استان بردارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi