0

تأثیر شگرف موسیقی بر ارتقای شادی و نشاط جامعه

  • کد خبر : 30636
  • 01 آگوست 2018 - 10:43
تأثیر شگرف موسیقی بر ارتقای شادی و نشاط جامعه

تأثیر شگرف موسیقی بر ارتقای شادی و نشاط جامعه

امروزه موسیقی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زندگی، تاثیر شگرفی بر روحیه افراد می گذارد. در این میان هنرمندان می توانند با عرضه موسیقی رایگان و کنسرت‌های خیابانی در جهت افزایش شور و نشاط جامعه حرکت کنند تا اینگونه اجتماعی پویاتر و شادتر را شاهد بود.

«حال خوب مردم با کنسرت خیابانی همایون شجریان، اتخاذ سیاست های نادرست مهمترین تهدید تنوع زیستی و سلامت و امنیت کامل در برگزاری کنکور ۹۷» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (چهارشنبه) برجسته شده است.

** حال خوب مردم با کنسرت خیابانی همایون شجریان
همایون شجریان خواننده و موسیقیدان کشور در شرایطی که ناامیدی و افسردگی خواسته و ناخواسته در زندگی مردم رسوخ کرده، برای بهترکردن حال مردم پیش‌ گام شده است. فعالیت‌ های این‌ چنینی از طرف هنرمندان می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند تا افراد بیشتری از این مهم بهره ببرند.

روزنامه «ایران» با درج گزارشی با عنوان «پیشقدم شدن هنرمندان برای خوب کردن حال مردم» نوشت: هنوز یک ماه نشده که همایون شجریان کنسرت نمایش «سی» را برای همدلی با مردم به حالت تعلیق درآورد. برخی آماده نبودن این پروژه و جدایی بازیگرانی چون بهرام رادان، صابر ابر و برخی نیز مشکلات اسپانسر و پشتیبان مالی برنامه را دلیل اصلی این تعویق عنوان کردند اما حالا با گذشت چندهفته همایون شجریان اولین گام را برای اثبات همدلی خود با مردم برداشته و اعلام کرده، چنانچه مشکل مجوز نباشد، بدون هیچ انتفاعی برای ایرانیان کنسرت خیابانی گسترده برگزار می‌کند تا به تعبیر او «شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد. آرامش همان موهبت گمشده‌ای است که شاید خیلی از ما ایرانی‌ها در اخبار اقتصادی و سیاسی اجتماعی این روزها به‌دنبالش می‌گردیم اما اهالی هنر و فرهنگ برای این موهبت پیشقدم شده‌اند. البته حضور هنرمندان بویژه هنرمندان شاخص عرصه موسیقی در کنار مردم بی‌سابقه نیست؛ از آن روزها که اعضای کانون چاووش هم صدا با مردم «ایران‌ای سرای امید» را سر دادند تا هنگامه‌ای که محمدرضا شجریان کنسرت «هم نوا با بم» را برای ابراز همدردی و همدلی با زلزله زدگان شهر بم در کنار حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان برگزار کرد، تا همین چند ماه پیش که کنسرت خیریه گروه کامکارها با همراهی شهرام ناظری روی صحنه رفت. کنسرتی که عواید آن به زلزله زدگان کرمانشاه اختصاص داشت.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اما امروز هنرمندان بسیار مصمم تر از گذشته در کنار مردم حضور پیدا کرده‌اند و در فضاهای‌های مجازی برای کارهای فرهنگی پیشقدم شده‌اند. همایون شجریان یکی از همین هنرمندان است هنرمندی که پا جای پای پدر گذاشته و میراث دار اوست. این اقدام همایون یک اتفاق تازه در حوزه فرهنگ و هنر است و امید می‌رود در برگزاری این اتفاق بزرگ، نهاد‌ها و ارگان‌هایی چون نیروی انتظامی، سازمان اماکن، شهرداری، شورای شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری‌های لازم را داشته باشند. محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد همکاری شهرداری تهران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص برگزاری کنسرت در فضای باز یا کنسرت‌های خیابانی به «ایران» گفت: اعلام برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان کاری بسیار ارزنده و بسیار قابل تحسین است و طبیعتاً با وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت‌و‌گو خواهیم کرد تا مقدمات صدور مجوز این درخواست فراهم شود. به گفته او، برگزاری چنین کنسرت‌هایی نیازمند فضایی مناسب است، بنابراین پیشنهاد ما ورزشگاه آزادی و بوستان‌های بزرگ تهران است چرا که امکان حضور قابل توجهی از مردم را فراهم می‌کند و البته تمامی اینها منوط به صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. لازم به ذکر است اگر نظر خود آقای شجریان یکی از بوستان‌های تهران باشد باید هر چه سریعتر فضای مناسب اجرای برنامه معرفی شود تا بتوانیم با این کار ارزشمند حال خوبی برای مردم فراهم کنیم.

روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «چراغ سبز ارشاد به دیگر هنرمندان» می نویسد: در کمتر از ۲۴ ساعت حمایت از پیشنهاد «همایون شجریان» برای اجرای کنسرت خیابانی و به صورت غیرانتفاعی مورد استقبال مسئولان قرار گرفت. از دست ‌اندرکاران شهرداری تا مسئولان وزارت ارشاد و دفتر موسیقی برای انجام فعالیت‌های آماده‌سازی اعلام آمادگی کرده‌اند. شاید مهم‌ترین قدم را دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشت تا در همگانی‌کردن این پیشنهاد در سراسر ایران و توسط هنرمندان دیگر تلاشی را آغاز کند و هنرمندان را در این روزهای سخت تشویق به این‌گونه فعالیت ‌ها کرده و اندکی امید به جامعه تزریق کند. به دنبال اعلام آمادگی برخی هنرمندان موسیقی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی رایگان به منظور امیدافزایی و نشاط‌بخشی به قشرهای مختلف جامعه، دفتر موسیقی نیز همگام با این حرکت مثبت، برای صدور مجوز این نوع کنسرت‌ها اعلام آمادگی کرد. دفتر موسیقی ضمن تشکر از هنرمندانی که در همه فرازوفرودهای تاریخی، کنار مردم ایستاده‌اند، برای صدور سریع مجوزهایی برای این کنسرت‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کند و امیدوار است در این راه از همکاری و همیاری سایر ارگان‌ها و نهادهای مؤثر، به‌ویژه شهرداری‌های کشور و نیروی انتظامی برخوردار باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: حالا با این ابراز تمایل نهادهایی نظیر ارشاد و شهرداری می‌توان منتظر ماند و دید آیا دیگر وزارتخانه‌ها و نهادهای زیر نظر دولت تدبیر و امید نیز در این راستا گام برمی‌دارند یا خیر؟ باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز همکاری می‌کنند یا خیر؟ در گام بعدی می‌توان منتظر ماند و دید آیا هنرمندان دیگر به همراه سینماداران، تهیه‌کنندگان فیلم و سینما نیز همراه می‌شوند یا خیر؟ باید منتظر ماند و دید آیا فعالیت‌هایی نظیر اهدای تخفیف ۴۰ درصدی سینمادار کرمانی در تهران و شهرداری‌های دیگر نیز رخ می‌دهد یا خیر؟ شاید بهتر باشد اولین گام‌ها در دادن تخفیف را نیز حوزه هنری و شهرداری بردارند. همان‌طور که می‌دانیم نزدیک به یک‌سوم سینماها در اختیار حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی است. همان‌طور که می‌دانیم پردیس‌های مهمی نظیر آزادی و … زیر نظر شهرداری است.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «دل یک دله کن!» می نویسد: قرار بود تابستان امسال کنسرت-نمایش «سی» دوباره با داستانی دیگر روی صحنه برود، تمرین‌ها انجام شد، محل اجرا مشخص شد اما ۱۷ تیر ماه همایون شجریان در صفحه اینستاگرامش از لغو این کنسرت برای همراهی با وضعیت اقتصادی مردم خبر داد. در بخشی از این پیام آمده بود: «پس از گذشت چهار ماه تلاش بی وقفه از آغاز پیش‌تولید پروژه‌ هنری «سی» به خوانندگی «همایون شجریان»و آهنگسازی «سهراب پورناظری» و کارگردانی «حسن معجونی»، با متنی از «محمد چرم شیر» بر اساس داستانِ «سیاوش»، اکنون این پروژه به مرحله‌ آمادگی نهایی خود نزدیک شده است… اما حالا همایون شجریان، نسبت به این اعتراض‌ها واکنشی مثبت نشان داده و اعلام کرده که آماده است تا بدون اینکه هیچ نفعی ببرد، کنسرت خیابانی برگزار کند. او در اینستاگرامش نوشت: «عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنانچه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد». این حرکت برای برگزاری کنسرت خیابانی که حرکتی بسیار پسندیده و قابل تقدیر است، از سوی دفتر موسیقی مورد استقبال قرار گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: بی‌شک از چنین کنسرتی استقبال بی‌سابقه‌ای صورت خواهد گرفت، اما آیا نهادهای ذی ‌ربط توانایی تامین چنین برنامه‌های پرجمعیتی‌ را دارند؟ بعید می‌دانیم شورای تامین و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نیز مخالفتی با برنامه ‌های منجر به شادی و نشاط شهروندان داشته باشند چراکه ما در آخرین تجربه، تماشای خانوادگی فوتبال در ورزشگاه آزادی را داشتیم که بدون هیچ مشکل امنیتی و ایمنی برگزار شد و علاوه بر آن، سالانه چندین راهپیمایی و جشن بزرگ همچون ۲۲ بهمن نیز در اوج امنیت برگزار می‌شود. به همین دلیل است که دستگاه‌ هایی با این توان و اقتدار امنیتی، قطعا می‌توانند امنیت این برنامه را نیز تامین کنند. همراهی اهالی هنر با مردم و برگزاری برنامه‌های مفرح بی‌شک می‌تواند التیامی بر روح خسته و ذهن آشفته کسانی باشد که تمام مدت شبانه‌روز را به آینده‌ای گنگ و نامشخص می‌اندیشند.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi