همواره برای مقایسه کارکرد شرکتها و سازمانها و بررسی میزان پیشرفت در رعایت کیفیت و جلب رضایت مشتریان، نیاز به وجود استانداردها و مقیاسهایی دیده شده که بتوان بر اساس آنها مقایسه صحیحتر و مؤثرتری را صورت داد. استاندارد ISO 9001 یکی از استانداردهای شاخص و معتبری است که درجهت برطرف نمودن نیاز مطرحشده، تدوین شده است. |
مفهوم استاندارد ایزو (iso) چیست؟
سازمان بینالمللی استاندارد (ISO (International Organization for standard بهمنظور یکپارچهسازی و تدوین استانداردهای بینالمللی در سال 1926 در ژنو تأسیس گردید. هدف این سازمان ایجاد قوانین، قواعد و معیارهایی است که بر اساس آنها بتوان امور مربوط به سازمانها و شرکتها را بررسی، مطالعه و مقایسه کرد.
این سازمان با داشتن 162 عضو (107 عضو اصلی، 11 عضو امضاکننده و 43 عضو ناظر) شامل کمیتههای فنی مختلف هست. این کمیتهها از اصناف مختلف به وجود آمده است که وظیفه دارند موضوعات مربوط به حوزه خود را که در آنها ضرورتی برای تعیین و تنظیم قوانین مختلف وجود دارد شناسایی و بررسی نمایند. پس از بررسی اعضای کمیتههای فنی، پیشنویس استانداردها تولید و پس از بازبینی و اصلاحات مختلف بهصورت استانداردهای بینالمللی درمیآید.
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز بهعنوان نماینده کشور ایران، یکی از اعضای اصلی و فعال این سازمان است.
نیاز به استانداردها و قوانین
چرایی نیاز به تدوین و برقراری استانداردها پاسخی کاملاً واضح دارد. امروزه پیشرفت و بهبود کیفیت در ارائه خدمات و محصولات نقش مهمی در موفقیت یک سازمان ایفا میکند. رقابت در جلب نظر مشتری، باعث شده است که سازمانها و شرکتها به فکر بهبود کیفیت و مدیریت منابع و اصلاح گردش کارها بیفتند.
در این راستا، برای بررسی نحوه کار، دستورالعملها و چرخههای موجود در سازمانهای مختلف و قیاس آنها، وجود استانداردهای مربوط و تدوین قوانین نیازی ضروری است. چراکه بر اساس این چهارچوبها میتوان به نتیجه صریحتر و صحیحتری دست یافت.
قوانین ISO 9000
همانطور که از تعریف سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) برمیآید، این سازمان دارای هزاران استاندارد در زمینههای مختلف است.
معروفترین این استانداردها، استانداردهای ISO 9000 میباشد. این سری از استانداردها، استانداردهای مدیریتی میباشند که بیانکننده مبانی یک سامانه مدیریت کیفیت هستند. عدد 9000 در این استاندارد به این جهت به این سری استاندارد الصاق شده که تا آن زمان 9000 استاندارد در ISO تدوین شده بود.
استانداردهای ایزو و استانداردهای کیفیت
استانداردهای ایزو مقولهای مجزا از استانداردهای کیفیت دارند. استانداردهای ایزو (استانداردهای تضمین کیفیت) مربوط به کیفیت یک سازمان یا شرکت هستند و به محصول تولیدی آن مربوط نیستند؛ بلکه مربوط به عوامل تأثیرگذار بر کیفیت هستند و شامل کیفیت در فرآیندهای مختلف اجرایی در سازمان مانند طراحی، تولید و … هست. در حقیقت این استانداردها رهنمودهایی برای اصلاح و پیشرفت روند انجام فرآیندها در همه ابعاد شرکت و یا سازمان هستند.
استاندارد محصول (کیفیت محصول) بیانکننده حداقل مشخصههای فنی لازم برای کیفیت یک محصول است. بهعنوانمثال اینگونه استانداردها تعیینکننده حداقل استحکام، دوام، ابعاد و … برای یک محصول باکیفیت است.
ISO 9001:2008 (استاندارد سیستم مدیریت کیفیت)
استاندارد ISO 9001 بیانکننده مبانی سیستم مدیریت کیفیت است که در سالهای متمادی پس از تدوین آن، با توجه به نیازسنجیها و بررسیهای مختلف، دستخوش ویرایشهای مختلف شد. استانداردهای ISO 9000:2000، ISO 9001:2000، ISO 9004:2000 و بالاخره ارسال 2008 ویرایش چهارم آن تحت عنوان استاندارد ISO 9002:2008 ایجاد شد.
بر اساس قوانین و قواعد این استاندارد، درصورتیکه سازمان یا شرکتی موفق به کسب گواهینامه استاندارد شود، خودبهخود از مزایای برقراری این استاندارد بر عملکردهای خود بهره میگیرد.
مزایای ISO 9001:2008
برقراری حس اطمینان در میان مشتریان
کنترل بیشتر و منضبط بر فرآیندهای سازمان
ارتقاء روابط درونسازمانی
اصلاح خطاها و پیشگیری از آنها
افزایش بهرهوری سیستم
شناخت مسیرهای ممکن برای بهبود انجام فرآیندها
جلوگیری از چندباره کاریها و اتلاف زمان و هزینه
رضایت مشتری و کاهش شکایات و …
منبع: parsdata
گردآوریشده توسط پایگاه دانستنی آنلاین