#صنایع_دستی #اقتصاد #دانستنی #بیشتر_بدانیم
صنایع دستی ایران، بهعنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخصترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایعدستی جهان، ریشههای عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است.
بهطور کلی نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران عبارت است از: کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل، سرمایهگذاری اندک و بهرهوری بالا.
رشد اقتصادی و دستیابی به هدفهای مختلف آن امروزه سرلوحه برنامه و فعالیتهای بسیاری از دولتها به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. این دولتها در برنامههای توسعه اقتصادی خود هدفهای عمدهای را در زمینههای مختلف اقتصاد، اجتماع، سیاست و … دنبال میکنند.
در بخش اقتصاد، عمده هدفهای دولتها متوجه افزایش تولید و درآمد ملی(رشد اقتصادی)، رسیدن به اشتغال کامل و کاهش نرخ بیکاری، ثبات قیمتها و کاهش نرخ تورم به منظور حفظ قدرت خرید پول ملی، توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی به منظور تأمین نیازهای ارزی کشور و تسهیل در اجرای برنامههای توسعه و بالاخره توزیع بهتر و عادلانهتر درآمدها برای برقراری عدالت اقتصادی در جامعه است.
دستیابی به توسعه اقتصادی به سهم خود بر وجوه مختلف زندگی افراد مانند سطح زندگی و معیشت و رفاه، آموزش بهداشت عمومی و شاخصهای جمعیتی مثل نرخ مرگ و میر، میانگین طول عمر و میزان زاد و ولد تأثیرات شگرف میگذارد.
همچنین دولتها برای نیل به هدفهای خود و دستیابی به توسعه اقتصادی، ناگزیر از اتخاذ سیاستها و خط مشیهای هماهنگ با شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی، اجتماعی و … کشور هستند.
بیشتر کشورهای در حال توسعه در اجرای برنامههای موردنظر خود با مشکلات عدیده ازجمله رشد بیرویه جمعیت، بیکاری، کمکاری و رواج انواع مختلف بیکاری ازجمله بیکاریهای پنهان، فصلی و… و در نتیجه پایین بودن سطح درآمد و معیشت گروه زیادی از مردم، نقصان تشکیل سرمایه داخلی و نبود منابع مالی کافی برای اجرای برنامههای توسعه اقتصادی و ساخت و توسعه امکانات زیربنایی موجود به منظور فراهم آوردن امکان بهرهبرداری بهینه از منابع انسانی، طبیعی و … کشور مواجه هستند.
به همین دلیل بعضی از صاحب نظران با توجه به سهولت گسترش صنایع کوچک بر تقویت، توسعه و گسترش این صنایع در برنامه توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه اصرار و توصیه دارند.
صاحب نظران این بخش در توصیههای خود به ویژه بر قابلیتها و ویژگیهای این قبیل صنایع از جمله نیاز به سرمایه اندک برای ایجاد، راهاندازی و بهرهبرداری، کاربر بودن این صنایع و نیاز به سرمایهگذاری اندک سرانه برای ایجاد یک شغل، عدم نیاز به تخصصهای فنی و حرفهای بالا و سازگاری و استفاده از مهارتهای بومی، بازار ساده فروش محصولات و بالاخره قابلیت و توانایی ایجاد درآمدزایی تکیه دارند.
بازار داخلی صنایعدستی ایران، بازاری است سنتی و تا به حال برای گسترش آن بازاریابی و تبلیغات صورت نگرفته است. از خصوصیات مهم این بازار، سود سرشار واسطهها در امر توزیع مواد اولیه مصرف و داد و ستد آن است.
بهطور خلاصه عوامل مؤثر در گسترش بازار داخلی صنایعدستی ایران عبارتند از: افزایش سطح درآمد سرانه، افزایش جمعیت، ازدیاد مسکن و افزایش سطح زیربنایی آن، ترویج تبلیغات در مورد استفاده از صنایعدستی به عنوان یک کالای هنر ملی و توسعه صادرات صنایعدستی ایران.
در زمینه اصول بازاریابی نوین و راهبردی که صادرکنندگان نادیده میگیرند، میتوان این موارد را نام برد: نبود افراد متخصص، فقدان نوآوری، مواد اولیه نامرغوب، نبود مراکز اطلاعاتی، عدم انجام تحقیقات بازاریابی، نبود راهبرد صادرات، بستهبندی و عدم استفاده از راهبرد قیمتگذاری.
همچنین از عمدهترین تنگناها و محدودیتها میتوان به شناخت نداشتن کافی و مناسب از بازارهای داخلی و جهانی(بازار هدف) و سلایق مشتریان، توجه نکردن به سطح کیفی تولید و نوآوری در محصولات تولیدی، عدم تبلیغات و بازاریابی داخلی و خارجی اشاره کرد.
ازجمله راهکارهای صنایعدستی میتوان به معرفی، تبلیغ و ترویج صنایعدستی استان ها به منظور بازاریابی در داخل و خارج کشور با شیوههای نوین تبلیغاتی، استفاده از فنآوری روز در تولیدات صنایعدستی با حفظ اصالتهای هنر ملی، حمایت و تشویق بخش خصوصی بهمنظور سرمایهگذاری در این بخش به ویژه برای ایجاد بازارچههای صنایعدستی، سیاستگزاری در راستای فروش و صادرات کالاها و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی اشاره کرد.
صنایعدستی برای حضور بینالمللی نیاز به حمایت دولت دارد و سالیان سال بودن حمایت حکومتها و فقط با تکیه بر تمدن کهن ایران رشد و ادامه مسیر داده است اما تحول در این رشته زمانی صورت میگیرد که بتوانیم بازاری مناسب برای فروش آن ها ایجاد کنیم.
نگاه جامع و کامل همراه با مدیریت مدرن و جدی راه رسیدن به این هدفهاست و این نوع نگاه و مدیریت در کنار برنامهریزیهای دقیق ما را به نتیجه مطلوب میرساند.
منبع: ویستا