پروژه آگاهی مصرف

مقدمه «پروژه آگاهی مصرف »

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۸۸ را سال حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف نام نهادند. این سنت پسندیده نامگذاری که سال هاست توسط رهبر فرزانه انقلاب پیگیری می شود امروزه به یکی از تأثیرگذارترین و فرهنگی ترین راهکارهای نهادینه کردن هنجارها و باورهای کشور تبدیل شده است .

در این راستا مؤسسه آرین که با همکاری شبکه پذیرش آگهی با ۱۵سال سابقه علمی و عملی مفید در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات رسانه ای مطبوعاتی، درقالب نمایندگی رسمی روزنامه های کثیرالانتشار( همشهری، ایران، جام جم، اطلاعات و دنیای اقتصاد ) فعالیت می کرد، با طراحی و اجرای پروژه آگاهی مصرف، الگوی تبلیغات آموزشی در مطبوعات کشور را ارائه نمود. این مؤسسه از سال ۱۳۷۴فعالیت خود را آغاز و با مطالعات و تجارب حاصله در سال ۱۳۸۱ با هدف ایجاد روش های اجرائی فرهنگ سازی، آموزش همگانی و آگاه نمودن مخاطبان و مصرف کنندگان در خصوص نحوه استفاده صحیح و بهینه از کالا و خدمات توانست این تکنیک را در کشور ایجاد و ضمن معرفی به تصمیم گیران نظام، مسئولین و مراکز علمی _ تحقیقاتی، فرهنگی و مطبوعاتی، مؤسسات خصوصی و دولتی گام های بسیار مؤثری در این زمینه بردارد.

این مؤسسه اکنون با عنوان پایگاه دانستنی آنلاین، بر آن است که پس از سال ها تجربه، تحقیق و بررسی به میمنت نامگذاری آگاهانه معظم له با اتکا به خداوند متعال و پشتوانه چندین ساله خود با در اختیار داشتن کلیه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با موضوع آموزش همگانی تبلیغات و اطلاع رسانی و با بهره گیری از کارشناسان خبره و متخصصان، این تکنیک مدرن تبلیغات و ترویج را توسعه داده و پروژه آگاهی مصرف را به عنوان یکی از راهکارهای اجرائی اصلاح و بهره وری الگوی مصرف به روش دانش افزایی عمومی از طـریق سیستم های اطلاع رسانی مطبوعاتی در سطح کشور اجرا نموده و در جهت اعتلای فرهنگ مصرف و دانستنی های لازم و ضروری در جامعه گامی ولو کوچک بردارد.

اهداف طرح:

  • تبیین دقیق موضوع و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و جلوگیری از رواج برداشت‌های غلط و سطحی از مفهوم اصلاح الگوی مصرف، متناسب با ویژگی‌های مخاطبان
  • تکیه بر فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از الگوهای علمی تغییر نگرش و رفتار
  • اطّلاع‌رسانی صحیح ، دقیق، مستمر و به موقع و پرهیز از شتابزدگی و پراکندگی در اطلاع رسانی با برنامه‌ریزی و تکیه بر شیوه های نوین و اثربخش
  • استفاده از پتانسیل و قدرت رسانه ای در جهت فرهنگ سازی و  اصلاح الگوی مصرف و تغییر سبک زندگی و دانستنی های مورد نیاز همه طبقات جامعه با مدیریت پیام ها و آگهی‌های بازرگانی و غیره.
  • آموزش شیوه‌های صحیح مصرف با بهره‌گیری از اصول و سازوکارهای آموزش غیرمستقیم در روزنامه های کثیر الانتشار به عنوان دومین رسانه فراگیر
  • ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف ذی ربط با هدف جلوگیری از موازی کاری و ایجاد رفتار جمعی و سینرژی در مجموعه یک سازمان یا وزارتخانه مثل نفت، نیرو و …
  • بهره‌گیری از ظرفیت روزنامه های محلی و استانی برای شناسایی و ترویج الگوهای بومی مصرف بهینه و جلوگیری از هجوم فرهنگ مصرف‌گرایی به شهرهای کوچک و روستاها
  • اطلاع رسانی و معرفی صحیح خدمات و فعالیت های نوین در زمینه های مختلف مانند بانکداری الکترونیک ،صنعتی سازی مسکن و …
  • برنامه‌ریزی بلندمدت ترویج الگوی صحیح مصرف برای اقشار مختلف جامعه از طریق رسانه های دیجیتال
  • تغییر نگرش جامعه نسبت به تولید ملی  و ارتقاء جایگاه آن در سبد مصرف خانوارهای ایرانی در چهارچوب رعایت الگوی صحیح مصرف و موازین شرعی و اجتماعی
  • معرفی استانداردهای ملی و بین‌المللی کالاها و خدمات با هدف ترویج مصرف کالای باکیفیت و بادوام حذف کالاهای بی‌کیفیت
  • اشاعه و ارتقاء فرهنگ بهره وری با بهره برداری از مطالب شیوا و آسان
  • اطّلاع رسانی و معرفی الگوهای صحیح مصرف در زمینه‌های مختلف با ارائه اطّلاعات دقیق در مورد حد و اندازه مطلوب و متناسب مصرف کالاها و خدمات
  • آگاهی‌بخشی در خصوص آثار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی الگوهای غلط مصرف
  • تغییر نگرش جامعه نسبت به ارزش محصولات غذایی مفید و ارتقاء جایگاه آن در سبد کالای مصرف خانواده ها مانند روغن زیتون، محصولات آبزی و …
  • اطّلاع‌رسانی در مورد آسیب‌ها و مضرات مصرف بی‌رویه برخی کالاها و مواد غذایی مانند مواد بهداشتی- آرایشی، نوشابه‌های گازدار، مواد قندی و روغن‌های اشباع شده
  • اطّلاع رسانی در مورد افزایش مصرف برخی کالاها و استفاده از خدمات مانند مصرف برخی مواد غذایی ضروری وکالاهای فرهنگی
  • اطّلاع‌رسانی در مورد مصارف پنهان مانند اتلاف وقت در تعطیلات بی رویه، ترافیک و موارد مشابه
  • اطّلاع رسانی از نمونه های موفق در الگوی مصرف مناسب در سطوح فردی، خانوادگی، سازمانی و ملی
  • بررسی و مقایسه الگوی مصرف در جامعه ما و برخی کشورهای توسعه یافته با هدف معرفی شیوه های موثر مدیریت مصرف و تغییر نگرش‌های غلط
  • ارائه و ترویج الگوهای رفتاری متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی در سطوح مختلف
  • ایجاد زمینه اجتماعی و فرهنگی مناسب در جامعه برای اصلاح الگوهای غلط نهادینه شده و پذیرش الگوهای مناسب
  • بهره گیری از امکانات روزنامه های کثیرالانتشار که مناسب ترین ابزار این طرح می باشند. زیرا؛ روزنامه ها به دلیل کثرت تیراژ و گستردگی توزیع (در کلیه مناطق کشور)، طیف گسترده ای از مخاطبان را در خود جای می دهند همچنین روزنامه ها مقرون به صرفه ترین رسانه فراگیر هستند.
  • ارائه اطلاعات و دانستنی های به روز کشور و دنیا به مخاطبین

اسکندری

به روزترین و کامل ترین پایگاه اینترنتی دانستی و آموزش همگانی در ایران

مقالات تصادفی :

2 thoughts on “مقدمه «پروژه آگاهی مصرف »”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چک کردن

Close
Close