مجموعه مطالب سواد رسانه ای
?قسمت چهاردهم: «رسانه های چاپی و رسانههای دیجیتالی» (۱)
? فردی که میخواهد در زمینه سواد رسانه ای فعالیت کند باید شناخت درستی نسبت به رسانه ها و انواع و کارکردهایشان داشته باشد.
? در یک تقسیم کلی رسانه ها به دو دسته چاپی و دیجیتالی تقسیم میشوند. در این قسمت به بررسی رسانه های چاپی میپردازیم و در قسمت بعد از رسانه های دیجیتال صحبت خواهیم کرد.
? کتاب ماندگارترین رسانه ای است که در طول تاریخ بشر توانسته پیچیدهترین و عمیقترین مطالب را در قالب نوشتار انتقال دهد.
? افزایش سواد عمومی، اثرگذاری عمیق و انتقال دانش و فرهنگ و تمدن بشری در طول قرنها کتاب را به مهمترین رسانه تبدیل کرده است.
? مطبوعات از دیگر رسانه های چاپی مهم است. ظهور مطبوعات در زندگی بشر به حدود قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی بازمیگردد.
? امروزه شاید اولین و مهمترین مصداقی که از واژه مطبوعات به ذهن متبادر میشود روزنامه باشد ولی انواع مجلات نیز داخل در مطبوعات هستند.
? سه ویژگی مهم رسانه های چاپی عبارتند از:
۱️⃣ وسعت خبر
فرستنده های رادیویی و تلویزیونی هر بار که پیام یا خبری را منتقل می کنند حداکثر بیست تا سی خبر کوتاه را که کمیت آنها به نیم صفحه روزنامه هم نمیرسد، پخش میکنند.
از طرف دیگر برای انتشار هر خبر به طریق شفاهی و یا همراه تصاویر، فاصله زمانی بسیار کوتاهی اختصاص میدهند. در صورتی که رسانه های چاپی در هر صفحه خود میتوانند صدها خبر درج کنند.
۲️⃣ دوام اخبار
رسانه های چاپی به طور مداوم قابل بهره برداری هستند و افراد در هر ساعت از شبانه روز و هر مکانی که بخواهند میتوانندآنها را مطالعه یا مرور کنند.
علاوه بر این این پیامها و اخبار را میتوان نگه داشت و از آن به عنوان سند استفاده کرد.
۳️⃣ تنوع اخبار
در این رسانه ها به سبب شرایط و امکانات وسیعتری که برای تهیه و انتخاب و درج مطالب دارند، تنوع اخبار بیشتر است.
منبع: تعرفه