2

یکی از اصول مسئولیت اجتماعی شرکت احترام به منافع ذینفعان است

  • کد خبر : 127752
  • 22 آگوست 2022 - 18:22
یکی از اصول مسئولیت اجتماعی شرکت احترام به منافع ذینفعان است

کارگاه آموزشی دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با همکاری دپارتمان آموزش رسانه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.   به گزارش دانستنی آنلاین ،دو کارگاه آموزشی به صورت آنلاین روز قبل از برگزاری دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با حضور اساتید حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد. کارگاه آموزشی اول با حضور هوشنگ فضلی […]

کارگاه آموزشی دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با همکاری دپارتمان آموزش رسانه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

یکی از اصول مسئولیت اجتماعی شرکت احترام به منافع ذینفعان است

 

به گزارش دانستنی آنلاین ،دو کارگاه آموزشی به صورت آنلاین روز قبل از برگزاری دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با حضور اساتید حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

کارگاه آموزشی اول با حضور هوشنگ فضلی مدرس مسئولیت اجتماعی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح الی ۱۱:۳۰ برگزار شد که در ابتدای کارگاه این مدرس مسئولیت اجتماعی به تعریف مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: از دیدگاه کميسيون اروپا مسئولیت اجتماعی شرکتها/سازمانها (CSR)، مفهومی است که به موجب آن شرکتها، دغدغه‌های زيست محيطی و اجتماعی را در عملکردهای کسب و کارشان و در تعامل خود با ذينفعان به صورت داوطلبانه ادغام مي­کنند.

وی افزود: تاثیر اقدامات مسئولیت اجتماعی در یک سازمان بر جامعه و محیط زیست، شامل مشارکت در توسعه پایدار، بهداشت و رفاه جامعه،در نظر گرفتن انتظارات ذینفعان، تطابق با قوانین و سازگاری با هنجارهای رفتاری بین المللی و یکپارچه سازی مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و استفاده از آن در روابط خود (در حوزه نفوذ) می باشد.
فضلی در خصوص مراحل تحول مسئولیت اجتماعی شرکت نیز بیان داشت: مرحله اول موسوم به مرحله چک کشیدن (Check Writing CSR) که طی آن شرکتها با کمک مالی به خیریه ها از موضوع بشردوستی به عنوان ابزاری برای بهبود تصویر خود در جامعه استفاده می کردند. CSR در این مرحله معمولا در بخش بازاریابی شرکتها دنبال می شد.
مدرس مسئولیت اجتماعی عنوان کرد: در مرحله دوم همکاری استراتژیک با سازمانهای بیرونی و خیریه ها و همچنین گزارشدهی فعالیت های مسئولانه مد نظر قرار گرفت. از دلایل عمده آن چالش های مرتبط با ضعف در پاسخگویی به مشتریان و ذینفعان بود. CSR در این مرحله از بخش بازاریابی خارج و فضای خاص خود را در سازمان بدست آورد. اما هنوز به عنوان یک تاکتیک دفاعی در مدیریت ریسک مد نظر بود.
وی در تعریف مرحله سوم گفت: در این مرحله ایجاد یکپارچگی و خلق ارزش مشترک با ذینفعان مورد توجه قرار گرفت و CSRبا تمام کارکردهای شرکت مرتبط و یکپارچه گردید. در این مرحلهCSR به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک نیست بلکه استراتژی است که ارزشهای مشترک برای شرکت و جامعه ایجاد و حفظ می کند. مفهوم CSV Creating Shared Value = مفهومی از کسب ‌و‌کار که آمیخته‌ای از راهبرد تجاری و مسئولیت اجتماعی شرکت است. محور کانونی CSV این است که رقابت یک شرکت و سلامت جامعه پیرامون آن بطور متقابل وابسته به یکدیگر بوده و انتفاع مشترکی دارند. رويكرد ارزش مشترك موفقيت شركت را با پيشرفت اجتماعي پيوند مي‌زند.
در ادامه فضلی به مدل های مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه صاحب نظران این حوزه پرداخت و به تعریف یکی از مدل ها اشاره کرد و افزود: در تعریف مدل ایزو 26000 باید گفت که این مدل به یکپارچه سازی CSR در کل سازمان اعتقاد دارد و به بررسی دقیق و جامع جهت شناسایی اثرات بالقوه و بالفعل، تعیین میزان ارتباط و اهمیت موضوعات اصلی برای سازمان، دامنه روابط و حوزه نفوذ سازمان، اولویت بندی برای پرداختن به مسائل و موضوعات اصلی، افزایش آگاهی و ایجاد شایستگی برای CSR، افزایش آگاهی و ایجاد شایستگی برای CSR، شناسایی و برقراری ارتباط با ذینفعان و مشارکت آنها تدوین و اجرای برنامه ها، ارزیابی و بهبود آنها می پردازد.
مدرس مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: اصول مسئولیت اجتماعی شرکت شامل پارامترهای پاسخگویی، شفافیت، رفتار اخلاقی، احترام به منافع ذینفعان، احترام به حاکمیت قانون، احترام به هنجارهای رفتاری بین المللی، و احترام به حقوق بشر می باشد.
وی در ادامه این کارگاه به ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی ارتباط یک سازمان یا مؤسسه با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات ، مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافعِ مشترک آن‌ها مربوط است و میل مسئولیت اجتماعی به سمت اخبار خوب (مثبت)، منبعی برای روابط عمومی مثبت می شود. سازمان می تواند با شناخت مسئولیت خود و تلاش برای انجام کار خوب، از مزیت ها و پاداش هایی(مانند: تصویر مثبت، وفاداری مشتری و اعتماد) که CSR ارائه می دهد، بهره مند شود.
فضلی در پایان بیان داشت: روابط عمومی در اجرای موثرتر مسئولیت اجتماعی در سازمان می تواند نقش به سزایی داشته باشد که برای رسیدن به این هدف یک سری اقداماتی از سوی روابط عمومی سازمان انجام می شود که شامل: گردش اطلاعات، آموزش و ترویج مسئولیت اجتماعی، ایجاد همگرایی میان واحدهای سازمانی و کمک به همسویی و یکپارچگی اقدامات CSR سازمان، اخذ بازخورد از ذینفعان و خودارزیابی فعالیتهای CSR سازمان و گزارش آن به حاکمیت سازمان ، گنجاندنCSR در استراتژی ارتباطات شرکتی و پاسخگویی سازمان از طریق ارتباطات منسجم و ترویج رویکردهای مشارکتی و مشترک در برنامه‌های CSR می باشد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=127752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi