3

کی دلش کرسی می خواد؟

  • کد خبر : 131838
  • 21 آبان 1401 - 17:39
کی دلش کرسی می خواد؟

کرسی و لحاف کرسی یک ابزار قدیمی سنتی ایرانی است که برای گرم کردن فضا در فصل های سرد سال به ویژه زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش دانستنی آنلاین، نشستن زیر کرسی و شنیدن خاطرات شیرین پدربزرگ و مادربزرگ و خوردن آجیل و میوه بسیار لذت بخش است. فرقی نمی‌کند که خانه آپارتمانی داشته […]

کرسی و لحاف کرسی یک ابزار قدیمی سنتی ایرانی است که برای گرم کردن فضا در فصل های سرد سال به ویژه زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

کرسی

به گزارش دانستنی آنلاین، نشستن زیر کرسی و شنیدن خاطرات شیرین پدربزرگ و مادربزرگ و خوردن آجیل و میوه بسیار لذت بخش است. فرقی نمی‌کند که خانه آپارتمانی داشته باشید یا ویلایی در هر صورت، شما می‌توانید این وسیله را در هر جای خانه برپا کرده و لحظات دلنشینی را در کنار دوستان و خانواده سپری کنید.

تاریخچه کرسی

جالب است بدانید تاریخچه این وسیله به دوران اولیه خانه‌سازی برمی‌گردد. در آن زمان، ایران با کمبود جنگل و فلات مواجه بود و به‌خاطر قیمت بالای چوب، فقط قشر مرفه می‌توانستند با خرید چوب، خانه‌های خود را گرم کنند. در واقع ایده ساخت این وسیله گرمایشی با حداقل هزینه، اولین بار در ذهن افراد قشر متوسط جامعه شکل گرفت. البته انواع کرسی جدید با نمونه‌های قدیمی بسیار متفاوت است و شکل و ظاهر شیک و مدرن‌تری به خودش گرفته است.

اجزای کرسی

اگر دوست دارید در گوشه‌ای از خانه‌تان، یک کرسی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه داشته باشید؛ در ادامه شما را با قسمت‌های این وسیله گرمایشی آشنا می‌کنیم‌.

پله: پله کرسی به هر کدام از چهارضلع آن گفته می‌شود که معمولاً ریش سفید خانواده در پله بالایی که از درب ورودی اتاق، بیشترین فاصله را دارد می‌نشیند.
چاله: چاله همان بخش زیری این وسیله است که در زمان گذشته داخل آن نفت و زغال می‌ریختند. خانواده‌های کم بضاعت که توانایی خرید منقل را نداشتند؛ کف اتاق یک چاله می‌کندند و یک دیواره گچی، دور آن درست کرده و داخل آن آتش برپا می‌کردند.
لحاف: لحاف یک پتوی ضخیم و بزرگ است که روی این وسیله گرمایشی قرار می‌گیرد تا از هدر رفتن گرما جلوگیری شود. همچنین استفاده از لحاف، ظاهر این وسیله را شیک‌تر جلوه می‌دهد و شما می‌توانید با قرار دادن انواع وسایل تزیینی روی آن، فضای سنتی در خانه ایجاد کنید.
رو کرسی: این وسیله، پارچه‌ای است که روی لحاف کشیده می‌شود تا از ریختن مواد غذایی روی لحاف و کثیف شدن آن جلوگیری شود.

مزایای کرسی

رفع کم خونی: با گرم شدن پاها زیر کرسی، مغز استخوان که وظیفه خونسازی در بدن را برعهده دارد؛ شروع به فعالیت کرده و به رفع کم خونی بدن کمک می‌کند.
پاکسازی بدن: زمانی که پاها در زیر آن قرار می‌گیرند؛ عروق گشاد شده و خون گرم می‌شود. توجه داشته باشید زمانی که بدن در حالت افقی قرار می‌گیرد؛ گردش خون افزایش می‌یابد.
تقویت حافظه: همانطور که قبلاً هم گفتیم با گرم شدن پاها زیر این وسیله گرمایشی، گردش خون افزایش می‌یابد. زمانی که خون‌رسانی سریع‌تر انجام شود؛ خون بیشتری به سمت مغز حرکت کرده و فعالیت سلول‌های مغزی بیشتر شده که موجب تقویت حافظه می‌گردد.
درمان درد زانو، درد کمر و آرتور رماتیسم: اگر جزو افرادی هستید که مخصوصاً در فصل زمستان، دچار زانو درد و کمر درد می‌شوید؛ حتماً کرسی را امتحان کنید. زمانی که پاها در زیر این وسیله گرمایشی قرار می‌گیرند؛ بدن از داخل گرم می‌شود و همین امر به کاهش درد زانو، کمر درد و آرتور رماتیسم کمک می‌کند.
کاهش قند خون: زمانی که پاها آرام گرم می‌شوند؛ سودا و بلغم زائد از بدن خارج می‌شود.
خواب آرام: جالب است بدانید زمانی که در زیر کرسی گرم و نرم نشسته‌اید و با دوستانتان اوقات خوشی را سپری می‌کنید؛ در بدنتان یک سری اتفاقات می‌افتد که یکی از آنها، تنظیم غدد بدن است. همچنین این وسیله در کاهش دردهای قاعدگی بانوان بسیار تاثیرگذار است.
دفع الکتریسیته ساکن بدن: لحاف از نخ و پشم تولید شده و به‌همین دلیل خاصیت ضد سودایی دارد و حس آرام بخشی را به فرد منتقل می‌کند. همچنین منجر به دفع الکتریسیته ساکن در بدن می‌گردد.

کرسی ایرانی در خانه آمریکایی ها و ژاپنی ها

کرسی

امروزه با توجه به فواید کرسی، بسیاری از مراکز خرید و فروشگاه‌های آن‌لاین به فروش این وسیله پرداخته‌اند؛ یکی از آنها، سایت “آمازون” آمریکا است.

هم‌اکنون در کشور ژاپن و دیگر کشورهای جهان از “کرسی” برای گرم کردن بدن و حفظ سلامتی استفاده می‌شود؛ مردم ژاپن برای گرم‌کردن و سلامتی بدن خود در زمستان از وسیله‌ای به‌‌نام “کوتاتسو” استفاده می‌کنند که مانند کرسی سنتی کشورمان است.

مردم ژاپن دلایل بسیاری را برای استفاده از این کرسی دارند؛ به‌عقیده آنها کوتاتسو برای سلامتی انسان مفید است؛ کوتاتسو بهترین روش برای گرم کردن آرام بدن است؛ پاها زیر کرسی آرام آرام گرم می‌شود و این گرما به دیگر نقاط بدن انتقال پیدا می‌کند.

امروزه استفاده از کرسی محدود به خانه‌های ژاپنی نیست؛ با توجه به محبوبیت و راحتی آن و صرفه‌جویی در انرژی، اکنون در آمریکا و سایر کشورها به‌ویژه در اروپا به همان اندازه مشهور است و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بسیاری از مراکز خرید و فروشگاه‌های آن‌لاین در این کشورها به فروش این وسیله پرداخته‌اند که یکی از این فروشگاه‌های آنلاین، سایت “آمازون” آمریکا است!

این سایت، کرسی‌ها را به نام ژاپنی‌اش به فروش می‌رساند و مبالغ مختلفی را برای آنان در نظر گرفته است؛ قیمت‌های درنظر گرفته‌ شده از ۱۵۰ دلار تا ۲ هزار دلار متنوع است و اختلافشان به‌علت وسایل به‌کاررفته در کرسی و جنس آنها است.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۹۸

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131838

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi