6

سومین کارگاه آموزشی حاکمیت شرکتی؛ اینبار احمد دارستانی فراهانی

  • کد خبر : 113251
  • 20 ژانویه 2022 - 12:20
سومین کارگاه آموزشی حاکمیت شرکتی؛ اینبار احمد دارستانی فراهانی

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف گفت: مدیریت ریسک سازمانی قطعا یکی از بازوان کمکی برای هیات مدیره در مدیریت، تصمیم گیری صحیح و آمادگی لازم برای واکنش مناسب به موارد مختلفی که در سازمان رخ میدهد، می باشد. سومین کارگاه آموزشی حاکمیت شرکتی؛ اینبار احمد دارستانی فراهانی به گزارش دانستنی انلاین به نقل […]

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف گفت: مدیریت ریسک سازمانی قطعا یکی از بازوان کمکی برای هیات مدیره در مدیریت، تصمیم گیری صحیح و آمادگی لازم برای واکنش مناسب به موارد مختلفی که در سازمان رخ میدهد، می باشد.

سومین کارگاه آموزشی حاکمیت شرکتی؛ اینبار احمد دارستانی فراهانی

به گزارش دانستنی انلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی، احمد دارستانی فراهانی،کارشناس کمیته کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در مجموعه کارگاه های آموزشی حاکمیت شرکتی که با رویکرد مدیریت ریسک سازمانی و کارکردهای آن در هیات مدیره برگزار شد، در ابتدا به تعریف ریسک و مدیریت ریسک پرداخت و افزود: ریسک به معنای تاثیر عدم قطعیت بر اهداف یک سازمان و مدیریت ریسک به معنی اجرای فعالیت های هماهنگ برای هدایت و کنترل آثار ریسک های موجود بر سازمان میباشد.

وی بیان داشت: علل لزوم استقرار نظام مدیریت ریسک در ابتدا خلق ارزش برای ذینفعان است و در هر سازمانی اگر خلق ارزش به مخاطره بیفتد نوعی ریسک محسوب میشود و این ریسک باید مدیریت شود.

فراهانی گفت: تصمیمات مدیریتی برای خلق، حفظ و یا از بین بردن ارزش آن سازمان دلیل بر استقرار نظام مدیریت ریسک می باشد.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر همیشه باید به مدیران کمک کرد تا از خلق ارزش پشتیبانی کنند و اتفاقات بالقوه در سازمان را به صورت کارا مدیریت کنند.

رفع آفت فعلی مدیریت ریسک در سازمان ها

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف اظهار داشت: برای رفع آفت فعلی مدیریت‌ریسک در سازمان ها باید استقرار نظام مدیریت ریسک از یک موضوع بالادستی، تحمیلی و دستوری به یک الگوی رفتار سازمانی تبدیل و در کل سازمان جاری شود.

فراهانی همچنین در خصوص ارکان ایزو 9001:2015 در مدیریت سیستم ها و روش ها افزود: مدیریت‌ریسک، برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت دانش از جمله ارکانی است که سازمانها برای رسیدن به استانداردها می بایست به آنها عمل کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف با تاکید بر اینکه مدیریت‌ریسک سازمانی یک فرآیند است،گفت: مدیریت‌ریسک متاثر از اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و کارکنان یک سازمان میباشد و اقداماتی در تنظیم استراتژی ها در سطح سازمان انجام میدهد همچنین جهت شناسایی حوادث بالقوه موثر بر سازمان طراحی شده است و باید بتواند یک ضمانت منطقی برای دستیابی به اهداف سازمانی فراهم کند.

فراهانی در خصوص اینکه ما از چه ابعادی می توانیم اهداف سازمانی را بررسی کنیم، نیز گفت:ازچهار طریق که عبارتند از ابعاد راهبردی، عملیاتی، گزارشگری و پیروی از قوانین و مقررات میتوان اهداف سازمانی را مورد بررسی قرار داد.

وی همینطور درباره بررسی اهداف شرکت های چند کسب و کاره خاطرنشان کرد: شرکت های چند کسب و کاره سطوح سازمانی مختلفی دارند که برای بررسی اهداف سازمانی آنها میبایست در سطوح بخشی، زیر بخشی، واحدهای کسب و کار و سطح فرآیندی بررسی های لازم صورت بگیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف در ادامه بیان داشت: در فرآیند مدیریت ریسک سازمانی «رصد شرایط» از جمله اقداماتی است که شرکت های آینده پژوه از آن استفاده میکنند و با گذاشتن سنسور سازمانی بررسی میکنند که در آینده چه موضوعاتی باعث رشد سازمان و یا لطمه به سازمان می شود و آنهایی که تبعات منفی برای سازمان دارد را تا قبل از اینکه آسیب وارد کند از وقوع آنها جلوگیری میکنند و از طرفی مقدمات شکل گیری موضوعاتی که موجب رشد سازمان میشود را فراهم میکنند.

اجزای فرآیند مدیریت‌ریسک را بشناسید

وی در خصوص اجزای فرآیند مدیریت ریسک گفت: شناسایی ریسک، ارزیابی ریسک، تجزیه و تحلیل و مواجهه با ریسک از جمله اجزای فرآیند مدیریت ریسک میباشند.

فراهانی در ادامه اظهار داشت: در نمودار دایره ای مدیریت‌ریسک به ترتیب شناسایی ریسک های سازمانی ، برآورد احتمال وقوع ریسک، ارزیابی میزان شدت ریسک،یافتن ابزارها و روش های مدیریت‌ریسک، اندازه گیری هزینه/فایده ابزارهای مدیریت ریسک، شکل دهی راهبرد مواجهه با ریسک ها و در آخر ارزیابی نتایج وجود دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف افزود: همینطور ریسک اعتباری، ریسک عملیاتی و ریسک قانونی از جمله ریسک های مهم سازمانی هستند.

گام های اجرایی برخورد با ریسک

وی درخصوص گام های اجرایی برخورد با ریسک خاطرنشان کرد: تعیین اقدامات لازم جهت برخورد با هر ریسک، حصول اطمینان از اجرای اقدامات مدیریت ریسک در راستای استراتژی های هلدینگ، ارائه زمانبندی اجرای برنامه های مدیریت‌ریسک،تعیین مسئولین برای انجام اقدامات و پایش نتایج حاصله و بررسی نتایج اقدامات در جلسات دوره ای «کمیته ریسک» از جمله گامهای اجرایی برخورد با ریسک میباشد.

فراهانی درباره وظایف کمیته ریسک در سازمان نیز گفت: از جمله وظایف این کمیته بررسی گزارشات ارسالی واحدها به کمیته درخصوص نتایج ارزیابی ریسکها میباشد همچنین ارائه پیشنهاد به هیات مدیره هلدینگ درباره نحوه مدیریت ریسک ها و همینطور بررسی میزان اثربخشی اقدامات شرکتها و واحدهای سازمانی درخصوص مدیریت‌ریسک از وظایف کمیته ریسک است.

واحد ریسک چه پیشنهادات اجرایی را میتواند به سازمان ارائه کند؟ 

رئیس هیات مدیره شرکت محصولات کاغذی لطیف با اشاره به اینکه اجرای فرآیند شناسایی،ارزیابی و مدیریت ریسک در هلدینگ از کلیات وظایف واحد ریسک در سازمان است، افزود: همچنین پیگیری نتایج اقدامات شرکت ها و واحدهای سازمانی در خصوص مدیریت ریسک، توانمندسازی شرکت ها در اجرای صحیح مدیریت ریسک و در نهایت ارائه پیشنهادات کارشناسی به کمیته ریسک درباره مدیریت ریسک ها از جمله این وظایف است.

وی در پایان در رابطه با اینکه واحد ریسک چه پیشنهادات اجرایی را میتواند به سازمان ارائه کند، گفت: ایجاد کمیته ریسک تحت نظر هیات مدیره شرکتها، انتخاب یک نفر به عنوان مسئول حوزه مدیریت ریسک در شرکت، بررسی مستمر نتایج جلسات کمیته ریسک در هیات مدیره شرکت و همچنین رصد نتایج مصوبات هیات مدیره درباره تاثیر مصوبات بر کاهش آثار احتمالی و یا آمادگی کامل شرکت درخصوص ریسک های پیش رو پیشنهاداتی است که سازمان ها با توجه به چهارچوب سازمانی خود میتوانند قبول یا رد کنند.

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=113251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi