0

چگونه کلاس اولی ها را برای ورود به مدرسه آماده کنیم؟

  • کد خبر : 8003
  • 17 شهریور 1395 - 13:26
چگونه کلاس اولی ها را برای ورود به مدرسه آماده کنیم؟

برخی از کلاس اولی ها هنگام ورود به مدرسه به مشکلاتی هم چون بی قراری، ترس از جدایی و حتی بیزاری و تنفر از مدرسه دچار می شوند و کارشناسان می گویند ترس غیر منطقی کودک از مدرسه به معنی امتناع از مدرسه رفتن و یکی از نشانه های اضطراب جدایی از والدین، خانه و بخصوص مادر و یا شرایطی است که به آن وابسته شده است.

#کلاس_اولی #مدرسه #آماده #دانستنی #بیشتر_بدانیم

برخی از کلاس اولی ها هنگام ورود به سال اول دبستان به مشکلاتی هم چون ناراحتی، بی قراری، ترس از جدایی و حتی بیزاری و تنفر از مدرسه دچار می شوند و کارشناسان در این باره می گویند ترس غیر منطقی کودک از مدرسه به معنی امتناع از مدرسه رفتن و یکی از نشانه های اضطراب جدایی از والدین، خانه، خانواده و به خصوص مادر و یا شرایطی است که به آن وابسته شده است.

«علی پور» پدر یک کودک کلاس اولی است که بیان می کند: دخترم به مادرش بسیار وابسته است و حتی کارهای شخصی خود مثل غذا خوردن و مسواک زدن را نمی تواند بدون همراهی او انجام دهد و حالا در آستانه ورود به مدرسه، خیلی بی طاقتی می کند و هر چه از خوبی های مدرسه برایش تعریف می کنیم، می گوید اگر مادرش همراهش نباشد به مدرسه نمی رود!

«شیرابی» یک مادر دیگر است که عنوان می کند: فرزند من از رفتن به مدرسه ترسی ندارد ولی به تازگی تذکرهای وقت و بی وقت من که از نگرانی فراوانی که به دلیل حضور او در محیطی جدید و خطرات و حوادثی که ممکن است برایش پیش بیاید، ناشی می شود، او را هم گیج و نگران کرده است!

دلایل ترس کلاس اولی ها از مدرسه

یک روان شناس اصلی ترین دلایل ترس کلاس اولی ها از مدرسه را اضطراب جدایی، پیش زمینه ذهنی اشتباه، وابستگی، نداشتن استقلال و توانایی های فردی و اجتماعی بر می شمارد و می گوید: به طور معمول مادران بچه هایی که دچار اضطراب جدایی هستند شخصیتی افراطی، مضطرب، بیش از حد حمایت کننده، مردد، حساس و عاطفی دارند که اضطراب خود را با بیان افکار منفی و رفتارشان به بچه ها منتقل می کنند.دکتر «محبوبه مفتاحی» بیان می کند: ترس یا امتناع از رفتن به مدرسه بیش از آن که دلیل شخصیتی یا عاطفی داشته باشد ناشی از یادگیری است یعنی مادران یا پدرانی که در ارتباط با کودکان خود مفاهیم و یا نکته های منفی از مدرسه، تنبیه و توبیخ ها و تجارب ناخوشایند خود را از دوران تحصیل بیان می کنند و از آن ها می خواهند که مواظب رفتارهایشان‌باشند، خواه ناخواه باعث ترس کودکشان از مدرسه می شوند.به گفته وی، کلاس اولی ها گاهی هم به دلیل وابستگی به مادر، محیط خانه، خانواده و یا هر تکیه گاه و پناهگاه دیگر است که از رفتن به مدرسه واهمه دارند.

ترس کلاس اولی ها را چگونه از بین ببریم؟

وی تصریح می کند: بعضی از مادران سعی در وابسته کردن کودک به خود دارند و به واکنش های عاطفی او نسبت به ترک و جدایی بیش از حد لازم پاسخ می دهند که برای پیش گیری از به وجود آمدن این مشکلات و یا برطرف کردن آن و نیز آماده کردن کودک برای پذیرش شرایط جدید و مأنوس شدن او با محیط دبستان والدین هم باید اصول و مهارت هایی را بیاموزند. «مفتاحی» با تأکید بر این که برای آماده کردن کودک در ابتدای ورود به مدرسه باید در نخستین قدم دلایل ترس کودک را شناخت و از بین برد، خاطر نشان می کند: برای کم کردن وابستگی کودک، سعی کنید با استفاده از روش های مناسب، مثل گذاشتن کودک در خانه اقوام به مدت یکی دو ساعت در روز به شکل پراکنده یا بردن او به پارک و همراه کردن او با کودکان هم سن و سال خودش، به تدریج وابستگی او را به خود کم کنید.

اقدامات لازم برای آمادگی کلاس اولی ها

وی می افزاید: ایجاد آمادگی ذهنی در کلاس اولی ها نیز بسیار مهم است و باید سعی کنید قبل از شروع سال تحصیلی ذهن کودکتان را نسبت به مدرسه، معلم و درس و کلاس آماده کنید. برای این منظور می توانید با تعریف و تمجید واقعی و منطبق بر واقعیت از مدرسه و معلمان، شور و اشتیاق مدرسه رفتن را در کودک ایجاد کنید. این کارشناس سلامت روان توصیه می کند: به کودک خود اطمینان دهید که معلمش مهربان است و او را حمایت خواهد کرد و خاطره ها و تجارب مثبت، شاد و جالب خود از معلم های دوره ابتداییتان را با کودک در میان بگذارید و از مدرسه با القاب خوب و با لبخند یاد کنید. وی درباره راه های ایجاد انگیزه در کلاس اولی ها نیز عنوان می کند: باید سعی کنید با علاقه و اشتیاق زیاد درباره آن چه کودکتان در مدرسه خواهد آموخت مثل خواندن، نوشتن، حساب کردن، شمردن، نقاشی و ورزش کردن حرف بزنید. وی ادامه می دهد: با کتاب خواندن برای کودک و هدیه دادن کتاب داستان، می توانید علاقه او را به یادگیری، خواندن و با سواد شدن افزایش دهید. به گفته وی، والدین باید در روش های تربیتی خود به گونه ای عمل کنند، به شیوه ای سخن بگویند و با کسانی رفت و آمد کنند و الگوهایی ارائه دهند که به طور ناخودآگاه برای کودک انگیزه یادگیری و رفتن به مدرسه ایجاد شود. دکتر «مفتاحی» می گوید: باید از کم اهمیت جلوه دادن ارزش تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی به طور جدی خودداری کنید و بدانید که اگر بی دلیل نگران ترس کودک خود از مدرسه باشید، در واقع این ترس را به کودک هم القا می کنید و به او می فهمانید که مدرسه جای ترسناکی است. وی یادآور می شود: باید از ترساندن کلاس اولی ها و ایجاد وحشت و ترس از معلم، به طور مثال با گفتن چنین جمله هایی که «اگر بچه خوبی نباشی به معلم می گویم تو را در کلاس زندانی کند»، خودداری کنید. وی با تأکید بر این که فرستادن کودک به پیش دبستانی و مهدکودک برای تقویت روابط اجتماعی او بسیار مفید است، بیان می کند: باید توجه داشت که به طور معمول بچه هایی که تجربه رفتن به مهدکودک و پیش دبستانی را داشته اند، آمادگی بیشتری برای رفتن به مدرسه دارند بخصوص که بسیاری از مهارت ها و مفاهیم مورد نیاز را در دوره پیش دبستانی آموخته اند و به همین دلیل موفقیت بیشتری در دوره دبستان به دست خواهند آورد.

منبع: مطالب و مقالات آموزشی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi