اکثر برندهای معروف دنیا هنگام رونمایی از محصول جدید خود به جای استفاده از روشهای دشوار بازاریابی راهحل بهتر و کاراتری را انتخاب میکنند. زیرا تحت تأثیر قرار دادن عواطف مشتری باعث تصمیمگیری احساسی او میشود که یکی از مهمترین روشهای بازاریابی به نام بازاریابی احساسی است.
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بر خلاف باور عمومی بیشتر مردم تصمیمات خود را بر اساس احساسات و عواطف خود میگیرند. بنابراین تحت تأثیر قرار دادن افراد برای تصمیمگیری احساسی یکی از مهم ترین نکات بازاریابی است. برای موفقیت در بازاریابی لازم است که با مشتریان خود ارتباط عاطفی برقرار کنید. این ارتباط عاطفی منجر به تصمیمگیری احساسی آنها حین خرید میشود و با اشتیاق محصولات برند شما را انتخاب میکنند.
احساسات انسان نقش مؤثری در تصمیمگیری او دارند. حتی انسانهای منطقی نیز حین تصمیمگیری درگیر احساسات خود میشوند. متأسفانه در بازاریابی به این عوامل توجه چندانی نمیشود. اما جالب است بدانید که اگر مشتری در اولین تجربهی خود هنگام استفاده از محصولات یک برند احساس خوبی را تجربه کند برای همیشه ذهنیت مثبتی نسبت به آن برند پیدا میکند. بر عکس این موضوع نیز صادق است یعنی نارضایتی مشتری در اولین تجربه حس نفرت همیشگی در ذهن او ایجاد خواهد کرد. بنابراین توجه به احساسات مشتری یک روش سرمایهگذاری بلند مدت برای جذب مشتری و از اصول اساسی بازاریابی است. زیرا خرید مشتری صرفاً بر اساس نیازهای او نیست. نیاز مشتری با منطق هدایت میشود اما خواسته و در نهایت خرید طبق احساس شکل میگیرد و سبب پیشبرد بازاریابی احساسی میشود.
به عنوان مثال فرض کنید اولین بار به رستورانی میروید، اما از غذای رستوران رضایت کافی نداشته و دچار مسمومیت غذایی می شوید. مطمئناً این ذهنیت باعث میشود که دیگر تحت هیچ شرایطی به این رستوران نروید. از طرفی نیز دوستان و آشنایان خود را نیز از رفتن به این رستوران منع میکنید. بنابراین گاهی حتی یک تجربهی تلخ باعث ایجاد ذهنیت منفی از یک برند میشود و میتواند گروه بزرگتری از مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد.
تصمیمگیری احساسی و به طور کلی احساسات مشتری نقش بسزایی در موفقیت بازاریابی احساسی برند دارد.
روان شناسی با بخش علمی بازاریابی ارتباط تنگاتنگی دارد. روان شناسی تعامل بین احساسات و منطق را حین تصمیمگیری بررسی میکند و معتقد است که عوامل زیر در یک تصمیمگیری احساسی تأثیر دارند:
احساسات مثبت مانند شادی، لذت و رضایت مهم ترین عوامل جذب مشتری وفادار هستند. به عبارت سادهتر رضایت مشتری تضمینی برای وفاداری مشتری نسبت به برند شما خواهد بود.
محبوبیت برند نیز یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیمگیری احساسی مشتریان است. در حقیقت محبوبیت نقش بزرگی در پیشبرد استراتژیهای بازاریابی احساسی دارد و نباید از آن چشمپوشی کرد.
تبلیغات عاطفی نقش پررنگتری نسبت به محتوای آگهی دارد و انتخاب مشتریان و تصمیم به خرید آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.
تأثیر روانی تصاویر استفاده شده در تبلیغات و بازاریابی، تصمیمگیری احساسی و منطقی مغز را تحت تأثیر قرار میدهد.
حین تصمیم گیری احساسات، منطق را تحت تأثیر قرار می دهد.
بهرهگیری از احساس مشتری در بازاریابی احساسی
یک بازاریاب موفق با استفاده از ساختار تعاملات اجتماعی و توجه به احساساتی مثل شادی، غم، سورپرایز، نگرانی، خشم و انزجار و تحریک احساسات مثبت خریدار را ترغیب میکند که طی یک تصمیمگیری احساسی محصولات یک برند خاص را انتخاب کند. زیرا معمولاً تحریک احساس مثبت نفوذ بیشتری بر ذهن مشتری دارد و سبب توسعه استراتژی بازاریابی احساسی میشود.
احساس همدلی نوع منحصر به فردی از تبلیغات است. بنابراین ایجاد حس همدلی در مقابل غم و اندوه مشتری باعث ایجاد حس اعتماد و وابستگی شده و تصمیمگیری احساسی مشتری را تحت تأثیر قرار میدهد.
ترس محرک قوی است که همه جنبههای زندگی از جمله تصمیمگیری را تحت تأثیر قرار میدهد. از جمله عوامل احساسی دیگری که میتواند در انتخاب استراتژی بازاریابی احساسی و ترغیب مشتری به خرید از آن استفاده شود روش سورپرایز و آزار مشتری هستند که میتوانند سبب توسعهی بازار شوند. اما نکتهی مهمی که در انتخاب استراتژی بازاریابی باید به آن توجه شود شناخت نوع مشتری و آگاهی از احساسات او است.
ارتباط سازنده و مؤثر با مشتری یکی از عوامل مهم تأثیرگذاری در احساسات مشتری است که منجر به تصمیمگیری احساسی میشود. ایجاد ارتباط عاطفی و توجه به نظرات و احساسات مشتری باعث تقویت حس همدلی و اعتماد مشتری میشود. داستانسرایی و توجه و استفاده از تجربیات مشتری هنگام استفاده از محصول نیز میتواند سبب جلب اعتماد مشتری نسبت به برند شما شود.
دکتر سیف اله جوان
پایگاه خبری دانستنی آنلاین