2

آیا می دانید چه عواملی باعث بدخوابی شما می شوند ؟(2)

  • کد خبر : 10752
  • 11 بهمن 1395 - 12:08
آیا می دانید چه عواملی باعث بدخوابی شما می شوند ؟(2)

در بخش نخستین از این نوشتار در خصوص عواملی که باعث بدخوابی شما می شوند، 4 عامل از این عوامل از جمله سوزش سر دل، شب ادراری، دندان قروچه و سندرم پای بی قرار و روش های در مان هریک را مورد بررسی قرار دادیم. در این نوشتار ادامه مطالب را پی می گیریم.

عوامل_بدخوابی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در بخش نخستین از این نوشتار در خصوص عواملی که باعث بدخوابی شما می شوند، 4 عامل از این عوامل از جمله سوزش سر دل،  شب ادراری، دندان قروچه و  سندرم پای بی قرار و روش های در مان هریک را مورد بررسی قرار دادیم. در این نوشتار ادامه مطالب را پی می گیریم.

عوامل دیگر بدخوابی

ماسك بگذاريد

  1. شب‌ها در خواب و بیداری هستید و با گلو درد یا گردن درد بیدار می‌شوید؟!

  اين نشانه چیست:

آپنه انسدادی خواب اختلالی است که در آن تنفس برای 10 ثانیه یا بیشتر متوقف می‌شود. سندرم انسداد مجاری فوقانی تنفسی نیز یکی دیگر از مشکلات تنفسی هنگام خواب است که طی آن تنفس کمتر از 10 ثانیه متوقف می‌شود. تقریباً 87 درصد از مبتلایان به این اختلالات از بیماری خود بی‌خبرند. بعضي به اشتباه فکر می‌کنند یکی از علائم حتمی آپنه انسدادی، خر و پف کردن است، درحالی که بسیاری از افراد مبتلا اصلاً خر و پف نمی‌کنند.

 چگونه خواب را مختل می‌کند:

آپنه انسدادی باعث می‌شود گلو بسته شود بنابراین به اندازه کافی اکسیژن دریافت نخواهید کرد. در سندرم انسداد مجاری فوقانی تنفسی نیز معمولاً زبان باعث می‌شود راه گلو بسته شود. به این ترتیب اکسیژن خون کم می‌شود و مغز پیغام می‌دهد که بیدار شوید.

 راه حل:

به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای خواب ماسک مخصوص هوا تجویز کند. این ماسک، هوا را مستقیم به داخل مجاری تنفسی‌تان می‌فرستد. وسیله‌های مخصوص دهانی نیز باعث می‌شوند فک هنگام خواب طوری قرار بگیرد که حلق باز بماند. با جراحی هم می‌توان بافت نرم و اضافه داخل گلو را خارج كرد. البته راه‌های جدیدتر و کم تهاجمی‌تر نیز معرفی شده‌اند، مثل استفاده از امواج صوتي و رادیو فرکوئنسی و لیزر.

بايد وزن كم كنيد

  1. صبح‌ها با دهان خشک و بد بو از خواب بیدار می‌شوید؟!

 اين نشانه چیست:

تنفس از طریق دهان و خروپف هر دو با ایجاد اختلال در تنفس باعث بی خوابی می‌شوند. وجود آب دهان خشک شده در کناره دهان یا روی بالش از نشانه‌های این مشکلات هستند.

 چگونه خواب را مختل می‌کند:

این اختلالات باعث می‌شوند به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکنید. خروپف شدید بخصوص اگر همراه با خرناس کشیدن و حس خفگی باشد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد.

 راه حل:

عادت کنید که از بینی نفس بکشید. از چسب‌های ضد خروپف یا اسپری‌های آب‌نمک مخصوص بینی استفاده کنید. حالت‌های مختلف خوابیدن را امتحان کنید؛ بیشتر افراد وقتی طاق باز می‌خوابند خروپف می‌کنند. بالش‌ها را طوری قرار دهید که شما را به پهلو نگه دارند یا از شیوه توپ تنیس استفاده کنید.

برای این کار یک توپ تنیس در جیب پشتی پیژامه‌تان قرار دهید تا وقتی می‌خواهید به پشت برگردید متوجه شوید. برخی داروهای

خواب آور نیز باعث شل شدن عضلات ناحیه بینی و حلق می‌شوند و از این طریق احتمال خروپف را افزایش می‌دهند، پس؛ از مصرف آنها خودداری کنید. کاهش وزن حتی اگر 5 کیلو هم باشد می‌تواند خروپف را کاهش دهد. اگر هیچ کدام از این روش‌ها تأثیر گذار نبود حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکلی جدی‌تر از حمله آپنه‌انسدادی خواب داشته باشید.

در اتاق خواب شما نبايد چراغ خواب باشد

  1. شب‌ها به اندازه کافی می‌خوابید اما همیشه احساس خواب آلودگی می‌کنید؟!

  اين نشانه چیست:

این علائم نشان دهنده اختلال ساعت بیولوژیک بدن است. خوابیدن در ساعات مختلف شبانه روز، بیدار ماندن تا دیروقت زیر نور شدید، کار کردن در شیفت شب، استفاده از موبایل و وسایل کامپیوتری در تختخواب و نورانی بودن اتاق خواب همگی می‌توانند باعث ایجاد این اختلال شوند.

 چگونه خواب را مختل می‌کند:

با تاریک شدن هوا هورمون ملاتونین شروع به ترشح می‌کند. این هورمون به مغز پیام می‌فرستد که موقع خوابیدن فرا رسیده است. اما اگر مدام در معرض نور شدید باشید ترشح این هورمون متوقف می‌شود. حتی وجود نور بسیار خفیف در اتاق خواب می‌تواند شما را از داشتن یک خواب عمیق محروم کند. تلفن همراه و وسايلي مانند آن نیز از آنجایی که صفحات نورانی دارند، جلوی ترشح ملاتونین را می‌گیرند.

 راه حل:

سعی کنید شب‌ها سر ساعت معینی بخوابید. توصیه می‌شود از 10 شب تا 6 صبح یا 11 شب تا 7 صبح بخوابید. صبح‌ها خود را مجبور کنید از تختخواب بیرون بیایید و زیر نور آفتاب قدم بزنید. به این ترتیب شب‌ها به تدریج عادت می‌کنید زودتر بخوابید. حداقل از يك ساعت قبل از خواب از وسایل کامپیوتری و تلفن همراه استفاده نکنید و به جای آن در نور ملایم مطالعه کنید. از چراغ خواب نیز استفاده نکنید.

منبع: برترین ها

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi