4

چه زمانی رایانه های کوانتومی در دسترس عموم قرار می گیرند؟

  • کد خبر : 17761
  • 04 اکتبر 2017 - 11:06
چه زمانی رایانه های کوانتومی در دسترس عموم قرار می گیرند؟

رایانه های کوانتومی در حال بازکردن جای خود در دنیا هستند؛ آن هم بصورتی هیجان انگیز! حتی با این وجود که این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیۀ خود بسر می برد، عملکرد بهتری از رقبای دیرینه خود ارائه داده و انتظار می رود که حوزه رمزنگاری را به دست تاریخ بسپارد.

رایانه های کوانتومی در حال بازکردن جای خود در دنیا هستند؛ آن هم بصورتی هیجان انگیز! حتی با این وجود که این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیۀ خود بسر می برد، عملکرد بهتری از رقبای دیرینه خود ارائه داده و انتظار می رود که حوزه رمزنگاری را به دست تاریخ بسپارد.

محاسبات کوانتومی پتانسیل این را دارد که انقلابی در صنایعی نظیر صنایع مالی و پزشکی ایجاد کند. رایانه های کوانتومی قادر به انجام محاسبات بسیار بیشتری هستند زیرا این رایانه ها بر پایۀ بیت های کوانتومی(کوبیت) پایه ریزی شده اند که این بیت های کوانتومی، بر خلاف بیت های معمولی که صفر یا یک بودند، می توانند همزمان صفر و یک باشند. کمپانی D-Wave قرار است نسخه ای از این رایانه های کوانتومی را روانه بازار کند که البته یک رایانه تمام و کمال کوانتومی محسوب نمی شود و هنوز جای پیشرفت دارد. بنابراین ما از دنبال کنندگان وب سایت سؤال کردیم که به نظرتان چه زمانی این رایانه های کوانتومی در دسترس ما قرار خواهند گرفت؟

تقریباً ۸۰ درصد افرادی که به سؤال ما پاسخ دادند بر این باورند که ما می توانیم تا سال ۲۰۵۰ میلادی یک رایانه کوانتومی شخصی برای خود خریداری کنیم و همچنین دهه ۲۰۳۰ میلادی بیشترین رأی را(۳۴ درصد) در میان دهه های دیگر، برای خرید رایانه کوانتومی به خود اختصاص داد. یکی از افرادی که به سؤال ما پاسخ داد، به نام سالیمن دافین، دلیل بدبینانه بودن انتخاب دهه ۲۰۴۰ میلادی از سوی خودش را این گونه توضیح می دهد:

«در دهه ۲۰۲۰ میلادی، ما شاهد رایانه های کوانتومی خواهیم بود که کمی بهتر از ابر رایانه های کنونی می­ باشند اما به احتمال زیاد تا دهه ۲۰۳۰ امکان استفادۀ گسترده دولت ها و شرکت ها از این رایانه ها فراهم نخواهد شد. در نهایت تا اواخر دهه ۲۰۳۰ و اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی این رایانه ها به اندازه ها و قیمت های مناسب برای استفاده عموم درخواهند آمد. تا آن زمان،حتی با وجود پیشرفت تصاعدی تکنولوژی، من فکر نمی کنم که تعویض رایانه های معمولی با رایانه های کوانتومی، از نظر اقتصادی به صرفه باشد.»

صد البته در حال حاضر قیمت رایانه های کوانتومی فراتر از توان خرید افراد عادی میباشد و احتمالاً تا چند سال آینده به همین منوال خواهد بود. قیمت ۱۵ میلیون دلاری برای رایانۀ D-Wave 2000Q هنوز راه زیادی تا افت قیمت در حد و اندازه های فروش “جمعه بازاری” دارد.

حرف متخصصان

اما تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و متخصصان امیدوارند که ما به زودی شاهد یک رایانه کوانتومی کارامد و پرشکوه خواهیم بود. همچنین تیمی بین المللی از محققان در یک پژوهشی که در مجله Physical Review منتشر شد این گونه اظهار داشتند: «پیشرفت ­های اخیر در کنترل سیستم های کوانتومی این امر را ممکن ساخته است که بالاخره ما بتوانیم در یک دهه پیش رو، رایانه کوانتومی بسازیم»

استاد نانوالکترونیک دانشگاه نیوسوث ولز، اندرو زوراک در مصاحبه ای با وبسابت CIO اعلام کرد که امیدوار است رایانه های کوانتومی به پیشرفت تحقیقات علمی کمک کنند مثلا با شبیه سازی نتایج استفاده برخی داروها در بدن. البته به نظر او ۲۰ سال طول خواهد کشید که رایانه های کوانتومی را بتوان به این شکل استفاده کرد. زوراک در مصاحبه خود اظهار داشت: «من فکر می کنم تا ده سال دیگر، ایده ها و طرح هایی از داروهای مختلف ارائه می شود که امروزه نمی توان آنها را ارائه نمود اما من فکر نمی کنم که سیستمی قابل قبول ساخته شود که مردم از آن بتوانند استفاده کنند. برای رسیدن به این مرحله حداقل ده سال دیگر نیز زمان نیاز خواهد بود.»

همچنین زوراک اظهار داشت از آنجایی که مردم عادی بیشتر نیازهای خود را با رایانه های امروزی برطرف می کنند، معلوم نیست که رایانه های کوانتومی بتوانند برای این دسته از افراد مفید واقع شوند. اما مدیر شرکت بین المللی D-Wave، بو ایوالد اظهار دارد که دلیل این دودلی ها این است که ما هنوز نمی دانیم که چه کارهایی را می توان با رایانه ی کوانتومی انجام داد. این شرکت در همین راستا نرم افزاری را منتشر کرد که در کار ساخت برنامه برای رایانه های شرکت، به برنامه نویسان کمک کند. ایوالد در مصاحبه ای با وبسایت WIRED اظهار داشت: «شرکت بر روی سخت افزار مذکور کار می کند. اما ما به افرادی نیاز داریم که بتوانند در مورد برنامه ها و ابزارهای نرم افزاری تحقیق کنند.»

منبع: بینگ بنگ

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi