2

چند راهکار برای خویشتن داری مقابل پرخوری

  • کد خبر : 25131
  • 03 فروردین 1402 - 8:13
چند راهکار برای خویشتن داری مقابل پرخوری

چند راهکار برای خویشتن داری مقابل پرخوری

دانستنی آنلاین:بی‌شک اضافه‌وزن را می‌توان به عنوان یکی از پیامدهای تعطیلات عید و مهمانی‌های پرشمار دانست؛ اما همیشه روش‌هایی هست که با آن،هم می‌شود از خوراکی‌های عیدانه لذت برد هم در خوردن زیاده روی نکرد.

عید نوروز پر است از اتفاقات دوست داشتنی ای که بهار هر سال با خودش به ارمغان می آورد؛ از نونوار شدن خانه و شهر گرفته تا لذت مهمانی های گوناگون با دوستان و آشنایان دور و نزدیک اما بین همه این آپشن های هیجان انگیز نوروز، یکی از رهاوردهای نه چندان دوست داشتنی تعطیلات برای مردم ایران زمینی اضافه وزن حاصل از همین دورهمی ها و گعده های عیدانه است. یک پدیده عینی که 13 روز فرصت دارد تا در انتهای تعطیلات مقابل آینه قدی توی اتاقمان یا روی عقربه های وزنه به منصه ظهور برسد و ما را متوجه چاقی ناشی از شکم چرانی بی حد و حصرمان در این مدت را به رویمان بیاورد. به همین خاطر اینجا بخشی از راهکارهای مبارزه با پرخوری و خویشتن داری در تناول آجیل و شیرینی های عیدانه را خواهید خواند. چیزهایی که اگر آنها را عملی کنید شاید بعد از تعطیلات از جابه جایی عدد های روی وزنه کمتر شگفت زده باشید.

با «ته بندی» به مبارزه برای پرخوری بروید

از جمله کارهایی که می شود برای جلوگیری از چاقی پسا نوروز انجام داد. تنظیم کردن یک برنامه ریزی حساب شده حین تعطیلات و برای عید دیدنی های مختلفی است که در 13 روز عید مامور به رفتن آن  هستید. یک برنامه ریزی معقول که هم از خوردن خوراکی های هیجان انگیز لذت کافی را ببرید و هم از افراطی گری خوردن و آشامیدن در امان باشید. برای همین یکی از مراحل مقدماتی ای که در راستای تنظیم این برنامه می شود انجام داد؛ «ته بندی» است.مرحله ای پیش از مبارزه رو در رو که به راحتی می شود گفت بدون دخالت هیچ عنصر بیرونی صفر تا صد آن دست خودتان است. چون ته بندی اگر درست و اصولی باشد تا حدی می تواند از اشتهای بی اندازه شما در مواجه با شیرینی و آجیل عید بکاهد و شما را در برابر وعده های غذایی چرب مقاوم بار بیاورد. برای همین خوب است که قبل از رفتن به مهمانی کمی تا قسمتی  غذای سالم و فاقد چربی مصرف کنید. در این مورد هم ترجیحتان بیشتر خوراکی های فیبر دار مثل سبزیجات،حبوبات،میوه ها و غلات باشد؛ چون یکی از خاصیت های غذاهای حاوی فیبر این است که باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شود.

با وسوسه تخمه شکستن کنار بیایید

یکی از معضلات بزرگ ایرانی ها در پروسه شکم چرانی های عید مبارزه رو در رو با آجیل و از همه مهمتر تخمه شکستن حین گپ و گفت های عیدانه یا حتی تماشای برنامه های مختلف از تلویزیون است. طوری که فقط کافی است یک عدد تخمه را بین دندان هایتان بگذارید و شوری اش را به زبانتان برسانید آن وقت حتی بدون اینکه خودتان هم متوجه شوید  بعدی از یک ساعت با کوه پوست تخمه در بشقاب جلوی دستتان مواجه می شوید و نمی دانید چه طور و چگونه موفق به شکستن این حجم از تخمه ژاپنی های کاسه آجیل شدید. این موضوع از جایی بغرنج تر می شود که شما در ایام عید و طی روز نه فقط به یک مهمانی که ممکن است به عیددیدنی در چند جای مختلف بروید و هر منزل مساوی است با یک کاسه آجیل که شما در مقابله با هر کدامشان ممکن است شکست بخورید. از همین رو می شود گفت یکی از کارهایی که می توان در مواجهه با وسوسه شکستن  تخمه و آجیل  انجام داد کنار گذاشتن پیاله های آجیل پیش رویتان قرار می گیرد. برای اینکه کار هم لازم نیست از همان ابتدا جو گیر شوید و به طور کل روزه آجیل بگیرید و به هیچ چیز دست نزنید چون تجربه همیشه نشان داده که تب تند زود عرق خواهد کرد و دیری نمی پاید که شما از ادامه دادن این شیوه منصرف خواهید شد. برای همین سعی کنید در برخورد با هر پیاله آجیل، کمی از آن را گوشه پیش دستی تان بگذارید و سپس پیاله را دور از دسترس قرار دهید طوری که اگر ناخودآگاه دستتان در جستجوی تخمه ها رفت چیزی برای دشت کردن نداشته باشد.

به بشقاب و قاشق های کوچک اکتفا کنید

یکی از راهکارهایی که می شود با آن در مقابل وسوسه هله هوله های عید تاب بیاورید پرت کردن حواستان حین عید دیدنی است تا جایی که به جای نگاه انداختن به هر دیس شیرینی و سوختن در فراغ هر پیاله آجیل می توانید به آدم های دور برتان نگاه کنید و از معاشرت با هرکدامشان لذت کافی را ببرید. اما بعد از پروسه پذیرایی های عیدانه در دید و بازدیدهای اقوام درجه یک ممکن است به ضیافت شام یا ناهار هم دعوت باشید. آن هم وعده هایی غذایی که سفرهای رنگارنگشان انقدر چشم نواز و هوس انگیز هستند که بخواهند هورمون«دوپامین» را در بدن شما ترشح و بخشی از مغزتان را روشن کنند که اشتهایتان باز شود و شما مجبور  باشید تا حجم زیادی از غذاهای مختلف را نوش جان کنید. یک از روش هایی که شاید بتواند به شما در جلوگیری از پرخوری کمک کند انتخاب بشقاب های کوچک سر سفره است چون این کار باعث می شود تا شما با حجم کمتری از غذا رو به رو شوید و در عین حال غذاهای مختلف را در مقداری کوچکتر تست کنید. نا گفته نماند در کنار بشقاب کوچک اگر بتوانید از قاشق کوچک مربا خوری هم استفاده کنید می توانید گام مثبتی در جهت مبارزه با پرخوری بردارید؛ چون این عمل باعث می شود تا شما با طمانینه آهسته تر غذا بخورید و همین طولانی تر شدن پروسه خوردن به شما کمک می کند تا ناخودآگاه زودتر به احساس سیری برسید.

در شب زنده داری زیاده روی نکنید

یکی از معضلاتی که ما در عید با آن رو به رو می شویم به هم خوردن تنظیم خوابمان در شبانه روز است. علی الخصوص اگر اهل مسافرت با فامیل و دوستان که باشید ممکن است به خاطر ادامه دار شدن مهمانی ها و گشت و گذارهای شبانه تا پاسی از شب یا حتی صبح بیدا بمانید؛ برای همین هم امکان دارد در بخش هایی از تعطیلات به کمبود خواب دچار شوید. ولی باید این را در نظر بگیرید که طی نوروز در شب زنده داری زیاده روی نکنید؛ چون کم خوابی خود می تواند هورمون گرسنگی را در بدن شما افزایش دهد و در نتیجه زمینه خوردن در شما را زیاد کند.

یکجانشین نباشید

عید سرشار است از برنامه های مفرح که در بیشتر اوقات به مهمانی و سفر ختم می شود مهمانی هایی که بلا استثنا به دورهمی و در نهایت به یک جا نشینی و دست آخر اضافه وزن ختم می شود برای همین خوب است که در کنار همه این مهمانی و شب نشینی ها بعد از هر وعده غذایی یک فعالیت بدنی را هم لحاظ کنید. از گشت و گذار در طبیعت و پیاده روی  شبانه گرفته تا بازی های پر تحرک دست جمعی مثل وسطی یا والیبال!

هر چند روز یکبار به ترازو سلام کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توان در جهت مراقبت از زیاده روی در خوردن انجام داد خودآگاهی و هشدار دادن به خودتان است؛ تا هر از چندگاهی با دیدن آن دست و دلتان کمتر پی شکم چرانی های بی اندازه برود. به همین دلیل یکی از کارهای مفید در این راستا این است که هر چند روز یکبار روی ترازو بروید وزنتان را  بسنجید چون ثابت ماندن و زیاد شدن وزنتان می تواند شما را نسبت به کنترل خورد و خوارک مصمم تر از قبل کند.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=25131

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi