1

چرخه اقتصاد به چه قیمتی می چرخد؟ 

  • کد خبر : 116922
  • 07 مارس 2022 - 17:20
چرخه اقتصاد به چه قیمتی می چرخد؟ 

یک اقتصاددان گفت: متاسفانه غفلت از مسئولیت اجتماعی و هزینه هایی که باید توسط واحد ها پرداخت شود، موجب شده اندک سال هایی که شاهد رشد اقتصادی بودیم و با افتخار این موضوع را بیان کردیم، هرگز بازگو نکنیم که به چه قیمتی به این رشد اقتصادی دست یافته ایم؛ در حال حاضر تمام منابع […]

یک اقتصاددان گفت: متاسفانه غفلت از مسئولیت اجتماعی و هزینه هایی که باید توسط واحد ها پرداخت شود، موجب شده اندک سال هایی که شاهد رشد اقتصادی بودیم و با افتخار این موضوع را بیان کردیم، هرگز بازگو نکنیم که به چه قیمتی به این رشد اقتصادی دست یافته ایم؛ در حال حاضر تمام منابع زیر زمینی ما به دلیل بی تدبیری ها دچار مشکل شده است.

جبران آسیب‌هایی که فعالیت‌ شرکت ها به محیط‌زیست میزند

به گزارش دانستنی انلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی، سید مرتضی افقه – اقتصاددان در پنل پنجم وبینار «گفتگویی پیرامون سیاست‌های رفاهی، مسئولیت اجتماعی و خیرهمگانی» به سخنرانی پرداخت.

افقه در ابتدا به موضوع پیامدهای اجتماعی پرداخت و اظهار داشت:

مسئولیت اجتماعی زیر مجموعه بحثی است تحت عنوان پیامدهای اجتماعی که در علم علم اقتصاد سال ها است تدریس می شود و مسئولیت اجتماعی مدت‌ها است که مورد توجه شرکت‌های بین‌ المللی و شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است و به این مسئله رسید‌ه‌اند که حتی برای پیشرفت خودشان و برای سهولت کار خودشان بهتر است که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را برای جبران آسیب‌هایی که فعالیت‌هایشان به محیط‌زیست و یا به اجتماع می‌زند، صرف کنند.

به سر خوزستان چه می آید؟ 

وی با انتقاد نسبت به فعالیت شرکت نفت و سایر شرکت های فعال در خوزستان و اثار مخربی که به همراه دارد، گفت:

این مجموعه ها برای شرکت و کارکنان خود مدرن ترین امکانات رفاهی را تامین کرده اند و دیواری به دور خود کشیده اند و این به عنوان یک احساس نابرابری به چشم میخورد، حتی برخی افراد تنش های خوزستان را ناشی از همین فشار های متراکم شده به دلیل این تفاوت ها میدانند.

تورمی که شرکت پتروشیمی در ماهشهر به بازار آن منطقه کوچک وارد می کند، مردم آن شهر تحمل میکنند

تمام شهر های میزبان این شرکت ها با این مورد مواجه هستند و فشاری که به زیرساخت های آن منطقه محدود وارد میکنند و … اثار مخربی به همراه دارد.

ما در ایران به دلیل نگاه مکانیکی مهندسی و سخت افزاری که در حوزه های اقتصادی است نیاز داریم که مسائل مسئولیت اجتماعی را به لحاظ قانونی و فرهنگ سازی جا بیندازیم.

شرکت ها برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود لطف نمی کنند

افقه با ابرازامیدواری نسبت به اقدامات موسسه پژوهش های تامین اجتماعی در حوزه مسئولیت اجتماعی، اظهار داشت:

امیدوارم این اقدامات به فرهنگ سازی مسئولیت اجتماعی کمک کند تا به مرور مسئولین، مدیران، نمایندگان  و سرمایه گذاران این مسئله پایه گذاری شود که شرکت ها مسئولیت اجتماعی دارند نه از این بابت که لطفی به جامعه می کنند بلکه از این باب که تلفات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی خود را جبران کنند.

چرخه اقتصاد به چه قیمتی می چرخد؟ 

این اقتصاددان در پایان با اشاره به میزان تخریبی که از جنبه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی توسط فعالیت های اقتصادی به جامعه تحمیل می شود، بیان کرد:

متاسفانه غفلت از مسئولیت اجتماعی و هزینه هایی که باید توسط واحد ها پرداخت شود، موجب شده اندک سال هایی که شاهد رشد اقتصادی بودیم و با افتخار این موضوع را بیان کردیم، هرگز بازگو نکنیم که به چه قیمتی به این رشد اقتصادی دست یافته ایم؛ در حال حاضر تمام منابع زیر زمینی ما به دلیل بی تدبیری ها دچار مشکل شده است.

باید میزان تخریبی که از جنبه اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی فعالیت های اقتصادی به جامعه تحمیل میکنند را کسر کنیم و بعد به میزان رشد اقتصادی واقعی برسیم و در این صورت در بعضی از سالهایی که رشد اقتصادی مثبت داشته ایم به جرات می توان گفت که رقم منفی خالص رشد اقتصادی بسیار بالا تر از آن چیزی ست که به عنوان یک رشد اقتصادی ذکر می شود.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=116922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi