0

چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟

  • کد خبر : 7603
  • 02 شهریور 1395 - 14:20
چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟

در این نوشته با عنوان : چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟ هدف بررسی علل گرایش به محصولات خارجی در شرایطی است که احیاناً می شود کالای داخلی را در آن موارد خریداری نمود. در ادامه برخی علل مرتبط با این گرایش را بیان می کنیم با این امید که این علل را از بین ببریم.

#مصرف_کالاهای_داخلی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

مردم نقش بسیار مهمی در میزان تولیدات داخلی دارند. اگر تولیدکننده و سرمایه گذار و کارفرما و کارگر ایرانی، وارد عرصه تولید ملّی بشوند، اما مردم گرایشی به مصرف کالاهای داخلی از خود نشان ندهند، کاری از پیش نخواهد رفت. بنابراین، در این بخش به بررسی علل گرایش مردم به مصرف تولیدات خارجی و کمتر بودن گرایش به مصرف کالاهای داخلی مشابه می پردازیم. گرچه باید دانست که منظور همه کالاها نیست. می دانیم که در بسیاری موارد هم مردم گرایش به مصرف کالاهای داخلی دارند، مانند فرش. بنابراین، هدف بررسی علل گرایش به محصولات خارجی در شرایطی است که احیاناً می شود کالای داخلی را نیز در آن موارد خریداری نمود. در ادامه برخی علل مرتبط با این گرایش را بیان می کنیم.

علل عدم گرایش به مصرف کالاهای داخلی در کشور

1.ذهنیت غلط «جنس خارجی بهتر است!»:

یکی از سیاست های مهم بیگانگان، به ویژه در دوره های قاجاریه و پهلوی، این بوده که به ایرانیان تزریق کنند که «شما نمی توانید». با همراهی پادشاهان دو دوره قاجاریه و پهلوی، تدریجاً در بین بسیاری از مردم جا افتاد که واقعاً جنس خارجی بهتر است و ایرانی ها ناتوان در تولید هستند!! کشوری که مهد علم و تمدن و فرهنگ در طول تاریخ بوده و بسیاری از اکتشافات علمی، پزشکی برجسته را در تاریخ خود ثبت کرده است، درگیر این ذهنیت شد که «جنس خارجی بهتر است». البته همه دچار این ذهنیت معیوب نشدند، اما متأسفانه این طرز تفکر نادرست، دامن بسیاری را گرفت و امروز ما می بینیم، با وجودی که آن شرایط بسیار تغییر کرده است، هنوز این ذهنیت نادرست به طور کامل از اذهان عموم رخت برنبسته است.

چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟2

2.مشکل کیفیت، مرغوبیت، و انسجام برخی کالاهای داخلی:

اگر در داخل، کالای تولیدی ما، از ویژگی هایی نظیر کیفیت، مرغوبیت، قابلیت انسجام و دوام، رقابت با نمونه های خارجی و … برخوردار باشد، احتمال گرایش مردم به سمت آن کالاها قطعاً افزایش پیدا می کند. در برخی موارد، این ویژگی ها در برخی کالاها دیده نمی شود، و یا کمتر دیده می شود. اهتمام جدی به این امر، می تواند راهگشا باشد. همچنین، تولیدکنندگان داخلی باید بتوانند اطمینان بخشی در مصرف کنندگان ایجاد کنند. ضمانت های صحیح، افزایش کیفیت در تولیدات جدید، به روز بودن، شناسایی نیاز مخاطبین، سلیقه به خرج دادن و … همگی مؤثر هستند.

3.کیفیت و اطمینان بخشی برخی برندهای معروف خارجی:

باید از تجارب دیگران به بهترین نحو استفاده کرد. چه اتفاقی می افتد که مثلاً در بازار موبایل، عده ای مدت ها منتظر می مانند تا ببینند مدل جدید فلان برند معروف چیست و کی روانه بازار می شود. زمانی که مدل های قبلی، از کیفیت بالایی برخوردار باشند، اعتماد و اطمینان مشتری و مصرف کننده بیشتر می شود و خود به خود، در انتظار محصولات دیگر می نشیند. زمانی که کیفیت محصول بالا باشد، مشتری با نگرش مثبت، احساس اطمینان و پذیرش با محصول مواجه می شود.

4.اطمینان نداشتن برخی از مردم به داخلی بودن بعضی کالاها:

در مورد برخی کالاها، برخی این ذهنیت را دارند که اگر کالایی در کشور مونتاژ می شود، در نهایت پول آن به جیب خارجی ها می رود و این کار تولید داخل نیست. گرچه در پاره ای موارد کسانی که این چنین توجیهاتی دارند، محق هستند، اما باید این ذهنیت اصلاح شود. همین که پول مونتاژ کالا به کارگر ایرانی می رسد، خود یک مسأله مهمی است و البته شرکت ها باید کاری کنند که تدریجاً در تولید کالای خود به خودکفایی برسند و این خودکفایی را به درستی اطلاع رسانی کنند.

5.فخرفروشی:

خصلت ناپسند فخرفروشی که در برخی افراد کم و بیش وجود دارد، منجر به این می شود که با خرید برخی کالاهای خارجی اصطلاحاً فخرفروشی کنند و خرید و مصرف کالاهای داخلی را عیب و ننگ بدانند! احساس برتری نسبت به دیگران داشتن، و این حالت که فرد دوست دارد خود را جزء طبقه خاصی مانند اشراف، روشنفکران، مشاهیر یا هر طبقه خاصی جا بزند، می تواند فرد را در مسیری قرار دهد که طبقه ای خاص در آن مسیر قرار دارند؛ بنابراین رفتارهای آن طبقه خاص را انجام دهد و یا ترویج نماید.

6.همرنگی با جماعت:

هویت برخی افراد، در تعریفشان از گروهی که در آن عضو هستند، معنا پیدا می کند. زمانی که عده ای خود را جزء طبقه خاصی دیدند، سعی می کنند هنجارهای آن طبقه یا گروه را اجرایی کنند تا مبادا از گروه طرد شوند. بدا به روزی که این هنجارها از اجرا بگذرد و درونی شود. وقتی هنجار طبقه ای خاص، کلاس گذاشتن و خرید برندهای معروف در چارچوب های خاص باشد، برخی تحت تأثیر این هنجارها قرار گرفته و آگاهانه و یا حتی بعضا ناخودآگاه خود را در ورطه جدیدی قرار می دهند.

چرا گرایش به مصرف کالاهای داخلی کمتر است؟1

7.بی اطلاعی از وجود مشابه های داخلی برخی کالاها:

تبلیغات به شیوه درست، راهی برای معرفی کالاهای خودی است. بسیاری از مردم، اطلاع هم ندارند که بسیاری کالاهایی که در خارج تولید می شود، با همان کیفیت و یا حتی بهتر از آن در داخل کشور تولید می شود و این نیاز به اطلاع رسانی دارد.

8.عادات قبلی:

برخی افراد اینجور عادت کرده اند که هر چه می خواهند بخرند، به جای پرسش از کیفیت آن، درباره خارجی یا داخلی بودنش می پرسند تا کالای خارجی را بخرند. اگر این رویه برعکس می شد، یعنی پرسش از خارجی یا داخلی بودن برای حمایت از تولید داخلی بود، مطلوب بود.

9.ناآگاهی از آثار مخرّب عدم مصرف تولیدات داخلی:

زمانی که مصرف کنندگان که مردم هستند، اطلاع نداشته باشند که با عدم مصرفشان، ممکن است زمینه بیکاری بسیاری کارگران و هموطنان، ورشکستگی کارخانجات، ضررهای اقتصادی مهلک، تورم، فساد و … را فراهم کنند، نسبت به مصرف تولیدات داخلی بی تفاوت می شوند. از ویژگی های مثبت انسان ها، همدردی کردن، نوع دوستی و همیاری است. نشان دادن نمونه های عینی از بیکار شدن کارگران در جامعه در نتیجه مصرف محصولات خارجی، می تواند احساس همدردی را در افراد برانگیزاند و آن ها را برای تغییر نگرش و عمل متناسب ترغیب کند.

10.حمایت ناکافی از حقوق مصرف کنندگان:

زمانی که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، در مواردی که حق با مصرف کننده است، به درستی وارد عمل نمی شود، و ضمانت کافی به مشتری نمی دهد، طبیعی است که عده ای در پی خرید کالایی می روند که از حقوق آنها دفاع کند و اطمینان آفرین باشد.

11.نبود تشویق های مناسب جهت خرید کالاهای داخلی:

اگر مصرف محصولات داخلی، همراه با تشویق و امتیازاتی برای مصرف کنندگان این کالاها باشد، بسیار مؤثر خواهد بود. هم شرکت ها و کارخانجات، هم بانک ها، هم دولت می توانند در این زمینه نقش آفرینی نمایند.

12.نظارت ضعیف، و نبود رقابت مناسب:

زمانی که نظارت ضعیف باشد، زمینه سوء استفاده فراهم است. در پاره ای موارد، به دلیل نبود نظارت کافی و درست بر کالاها، قیمت ها بی رویه افزایش می یابد و کیفیت هم کم می شود. همچنین زمانی که رقابت در داخل نباشد، زمینه برای بهره برداری سوء استفاده کنندگان فراهم می گردد.

13.رفتار مسئولین و نقش مهم آنان:

رفتار مسئولین و رویه آنان در مصرف و ترغیب عملی شان به خرید تولیدات داخلی، بسیار مؤثر است. مسئولین صاحب نفوذ، می توانند با رفتارهای خود، تغییراتی عمیق در افراد جامعه به وجود آورند. باید پرسید آیا می توان واقعاً به منزل برخی مسئولین رفت و کالاهای مصرفی آن ها را مورد بررسی قرار داد؟ خوب است مسئولین کشور، رویه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را در ساده زیستی و عمل به صحبت هایشان الگو و سرمشق قرار بدهند، تا برای مردم الگوهای خوبی بشوند.

منبع: تالار همیاری ایرانیان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7603

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi