0

چرا فضا تاریک و سیاه است؟

  • کد خبر : 3986
  • 21 اردیبهشت 1395 - 14:26
چرا فضا تاریک و سیاه است؟

فضا پر از نور ستارگانی مانند خورشید است، ولی از آن جایی که چشم مسیر حرکت نور را نمی بیند و در فضا هیچ چیز، حتی مولکول های هوا هم وجود ندارد و خلأ حاکم مطلق است، نور بازتاب نمی کند و در نتیجه ما فضا را تاریک و سیاه می بینیم.

با وجود خورشید و ستاره های نورانی دیگر، فضا پر از نور است، پس چرا ما همیشه آن را تاریک و سیاه رنگ می بینیم؟

جّو زمین به علت ترکیب مولکول‌های تشکیل دهنده‌اش بخش آبی از طیف نور خورشید را بیشتر پخش می‌کند و همین امر موجب می‌شود آسمان در طول روز به رنگ آبی و بسیار روشن دیده شود. از طرف دیگر شدت نور خورشید به حدی است که پخش‌شدگی زیاد این نور در جّو موجب رنگ باختن ستاره‌های کم‌نور در برابر نور خورشید می‌شود.

 ما رنگ ها را به این دلیل می بینیم که نور به چشم ما باز می تابد. اگر شیئی بتواند طیف های مختلف نور را بازبتاباند، آن را سفید می بینیم. زمانی که رنگ های مختلف را می بینیم، این امر بدین دلیل است که فقط بخشی از طیف نور قابل رؤیت بازتابانده می شود و باقی به وسیله شیئ مورد نظر جذب می شوند. بر روی زمین، این پدیده دلیل آبی بودن آسمان و سفیدی ابرها است.

 هر کدام از این ها رنگ منحصربفرد خود را دارند و آن هم به دلیل نحوه پراکنده شدن و بازتاب نور توسط مولکول های موجود در هواست. این پدیده در فضا رخ نمی دهد؛ زیرا فضا یک خلأ کامل است و تنها چیزی که می تواند بدون واسطه از آن عبور کند نور است. نور به طور طبیعی مسیری مستقیم را طی می کند، بنابراین اگر به وسیله جرم هایی مانند سیاره ها و قمرها بازتابانده نشود، به سادگی توسط فضا “جذب” می شود. البته در اینجا جذب شدن بدین معناست که به سوی چشم های ما بازتابانده نمی شود.

 این مسأله همچنین توضیح می دهد که چرا می توانیم سحابی ها را که باید توده های گاز غیرقابل رؤیت باشند، ببینیم. ما نمی توانیم هوایی را که جلو ما قرار دارد ببینیم. دلیل این قضیه این است که در سحابی ها و کهکشان ها، گازها و گرد و غبار نور ستارگان نزدیک آن ها را بازتاب می دهند؛ بنابراین آن ها برای ما قابل رؤیت می شوند. البته اگر به یک سحابی وارد شوید، گازها مانند زمانی که از آن فاصله دارید، دیده نمی شوند.

 تاریکی نشان دهنده نبود نور نیست. فضا پر از نور ستارگانی مانند خورشید است، ولی از آن جایی که چشم مسیر حرکت نور را نمی بیند و در فضا هیچ چیز، حتی مولکول های هوا هم وجود ندارد و خلأ حاکم مطلق است، نور بازتاب نمی کند و در نتیجه ما فضا را تاریک و سیاه می بینیم.

 در پایان، فضا برای ادراک ما سیاه است، زیرا سحابی های اندکی وجود دارند که می توانند مانند اتمسفر ما بر روی زمین نور را پراکنده کنند یا بازتاب دهند. به این دلیل که نور در خطی مستقیم حرکت می کند، به نظر می رسد که توسط خلأ و فضای تهی جذب می شود در غیر این صورت فضا شبیه به آسمان زمین به نظر می رسید.

منبع:

https://www.irannaz.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi