3

چاله هوایی چیست و آیا خطرناک است؟

  • کد خبر : 14906
  • 06 تیر 1396 - 8:24
چاله هوایی چیست و آیا خطرناک است؟

چاله هوایی چیست؟ فرض کنید هواپیما در حین پرواز به یک جریان هوای قائم برخورد کند مثل این که انگار جلوی مسیر هواپیما یک ستون قرار داشته باشد، حال اگر جریان هوا در این ستون به سمت بالا باشد، هواپیما پس از برخورد با این جریان به تبعیت به بالا کشیده می شود و برعکس.

اولین تصویری که با شنیدن چاله هوایی (توربولانس) در ذهنتان نقش می بندد، چیست؟ البته با فرض این که با وجود داشتن چاله در آسمان کنار آمده باشیم! این که مثلاً هنگام پرواز، خلبان لحظه ای حواسش پرت می شود و کنترل هواپیما از دستش خارج شده و گرفتار یکی از چاله های آسمان که مثل تله در مسیرش کمین کرده اند، می شود. یا این که مثلاً لحظه ای هواپیما به چاله ای می افتد و مسافران تکانی می خورند و خلبان ناراضی از خطوط هوایی زیر لب غرولند می کند که: (بی مسئولیت ها! پس کی می خواهند این مسیرهای هوایی را تعمیر کنند؟).

آنچه گفته شد همگی تصورات کودکانه درباره این مسأله هستند. اما واقعاً چاله هوایی چیست ؟ فرض کنید هواپیما در حین پرواز به یک جریان هوای قائم برخورد کند مثل این که انگار جلوی مسیر هواپیما یک ستون قرار داشته باشد، حال اگر جریان هوا در این ستون به سمت بالا باشد، هواپیما پس از برخورد با این جریان به تبعیت به بالا کشیده می شود و در صورت رو به پایین بودن جریان هوا، هواپیما هم دنباله رو این جریان خواهد بود که به آن توربولانس هم می گویند. با این تغییری که در ارتفاع هواپیما به وجود می آید و برای دقایقی باقی می ماند، سرنشینان آن را حس می کنند و این حس القا می شود که انگار در چاله ای افتاده اند. البته همیشه این جریان هوا به صورت ستون  نیست. یعنی گاهی وزش باد شدید چه در جهت حرکت هواپیما باشد و چه خلاف آن باعث ایجاد چاله هوایی می شود. اگر باد خلاف جهت بوزد هواپیما به طور غیر منتظره اوج می گیرد و اگر در جهت موافق باشد ارتفاع هواپیما برای دقایقی کم می شود و بعد از برطرف شدن باد و یا در حالت قبل ستون هوا، هواپیما به ارتفاع اولیه خود رفته و همه چیز به شرایط عادی بازمی گردد.

حال بیایید جزئیات این پدیده و سؤالاتی را که بعد از دانستنن این که چاله هوایی چیست برایمان ایجاد شده است، بررسی کنیم. اولاٌ توجه کنید که چاله های هوایی در یک تقسیم بندی سه گانه ی ملایم، متوسط و شدید طبقه بندی می شوند.

به چاله هوایی آشفتگی هوایی هم می گویند. این آشفتگی حتی در موارد شدید هم که بسیار به ندرت اتفاق می افتد، شاید بسیار ناخوشایند باشد؛ ولی خطرناک نیست و در موارد ملایم و متوسط مثل برخورد با یک دست انداز معمولی می باشد. وجود این چاله ها از قبل قابل پیش بینی نیست اما می توان با هماهنگی با برج مراقبت و پرواز در ارتفاع امن گزارش شده، از برخورد، حتی الامکان خودداری کرد. شرایط هواپیما هم در قرار نگرفتن در چاله هوایی بی تأثیر نیست، مثل سنگینی و سرعت بالا و داشتن نیروی کششی قوی از مزای آن است.

در مواردی گزارش شده است که چاله هوایی باعث زخمی شدن مسافران هم شده و این همان درصد ناچیز این قضیه می باشد. چرا که روزانه هواپیماها با چاله های هوایی روبرو می شوند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد. این را هم بدانید که امروزه چاله هوایی نمی تواند هواپیمایی را خراب کند، نهایتاٌ تکانی به آن می دهد و فوق فوقش کمی از قهوه تان روی لباستان می ریزد. مطمئن باشید خطری شما را تهدید نمی کند پس خونسرد باشید و از سفر خود لذت ببرید.

منبع: دیده بان

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=14906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi