1

پیگیری اهداف توسعه پایدار در اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران

  • کد خبر : 66099
  • 26 ژانویه 2020 - 19:41
پیگیری اهداف توسعه پایدار در اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران

دانستنی آنلاین: نایب رئیس «کمیسیون‌ توسعه پایدار ، محیط زیست و آب» هدف از تشکیل این کمیسیون توسط اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فعالیت های آن را تشریح کرد. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، حسن فروزانفرد، نایب رئیس «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» اتاق اتاق بازگانی صنایع، معادن و […]

دانستنی آنلاین: نایب رئیس «کمیسیون‌ توسعه پایدار ، محیط زیست و آب» هدف از تشکیل این کمیسیون توسط اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فعالیت های آن را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، حسن فروزانفرد، نایب رئیس «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» اتاق اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار دانستنی آنلاین در مورد اهداف این کمسیون توضیح داد: در دوره جدید «اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران» برای اولین بار ما موفق شدیم زمینه شکل‌گیری این کمیسیون‌ را با عنوان « کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» ایجاد کنیم. در دوره های قبل کمیسیون‌ های محیط زیست و همینطور آب در اتاق بارگانی تشکیل شده بود  اما هیچ وقت زیر عنوان «توسعه پایدار» کمیسیون‌ در اتاق نداشتیم.

هیچ بخشی از حاکمیت درصدد  انتقال دانش توسعه پایدار نیست

او ادامه داد: با توجه به اینکه اهداف توسعه پایدار به صورت جدی در سطح بین المللی مطرح  و در حال پیگیری است و در سطح ملی هم این اهداف توسط سازمان حفظ محیط زیست ترجمه شده و مورد بررسی قرار گرفته و جزو موضوعات بالا دستی قابل پیگیری قرار دارد (اما به دلیل موضوعات مختلف مفاد آن کمتر مورد توجه قرار گرفته)، «اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران» به این جمع بندی رسید که شایسته است به عنوان نماینده بخش خصوصی برای اینکه بتواند فرهنگ و ادبیات لازم در این موضوع را برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی تولید کند، «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» را تشکیل دهد.

وی ادامه داد: ما این خلا را احساس کردیم که هیچ بخشی از حاکمیت به صورت جدی و ویژه درصدد  انتقال این دانش و آگاهی های مربوطه به حوزه فعالان اقتصادی در حوزه بخش خصوصی نیست و لازم است که اتاق بازرگانی ایران برای تولید محتوا پیشقدم شود.

اهداف اولیه «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب»

به گفته فروزانفرد در دو سال اول، اهداف این کمیسیون‌ بیشتر منوط است بر موضوعات فرهنگ سازی، تولید محتوای مناسب، آشنا کردن فعالان اقتصادی با اهداف هفده‌گانه بین المللی توسعه پایدار، طراحی سناریوهای مناسب برای انجام این اهداف و نحوه پیگیری آن در داخل کشور بر اساس تجربیات بین المللی.

او با تاکید بر اینکه این اهداف به صورت 1 تا 17در مناطق مختلف دنیا پیشروی نکرده بلکه در هر کشور متناسب با زیر ساخت های آن، الویت بندی شده است، گفت: مطالعاتی در کمیسیون‌ انجام شده است و نمونه های مختلف در دنیا مورد بررسی قرار گرفته تا چگونگی نحوه الویت‌بندی این اهداف و کنار هم قرار گرفتن  آنها ارزیابی شود. در کمیسیون‌ همچنان مشغول بررسی این اهداف هستیم و سعی می کنیم که ظرفیت ملی را برای پیگیری درست این اهداف و گزارش‌دهی درست وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، فراهم کنیم.

عضو هیئت نمایندگان «اتاق بازگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران» افزود: از اهداف دیگر این اتاق این است که بتواند به صورت سالیانه وضعیت دسترسی به این اهداف را بر اساس اندازه گیری و گزارش‌دهی سالیانه تبدیل کند به یک گزارش رسمی تکرارشونده.

17 جلد کتاب بر اساس اهداف هفده گانه توسعه پایدار

فروزانفرد از برنامه های دیگر «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» را ایجاد کتابچه های مستقل بر مبنای 17 هدف توسعه پایدار برشمرد و توضیح داد: در این کتابچه ها ضمن ارائه توضیحات اولیه، هر جلد بر روی یکی از این اهداف متمرکز می شود. نمونه های اجرا شده موفق بین‌المللی ارائه و اگر نمونه های موفق ملی نیز داریم معرفی خواهند شد. این کتابچه ها به عنوان «کتابچه راهنما» قابلیت استفاده در این حوزه را دارا خواهند بود.

وی ادامه داد: هدف گذاری ما این است که در طول این دوره چهارساله بتوانیم برای همه این 17 هدف کتابچه ای را آماده کنیم و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم.

او افزود: همچنین در نظر داریم به عنوان کمسیون مشورتی در اتاق مواردی را که به این موضوع برمی گردند در سطح اقتصاد و کسب و کار ملی شناسی و مطالعه کنیم و به عنوان مشاور در اختیار هیئت رییسه اتاق بازرگانی قرار دهیم.

فروزانفر با بیان اینکه به صورت رسمی «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» از شهریور ماه سال 98 آغاز به کار کرده است، یادآور شد: در این مدت کوتاه موفق شدیم برنامه جامعی را با نظر و مشورت همه اعضای کمسیون که در حوزه های مختلف فعال هستند، آماده کنیم. در حال حاضر این طرح نزد معاونت کمیسیون‌ های اتاق ایران هم مصوب شده است. تولید محتوا برای  آن در حوزه های مختلف آغاز شده. همچنین چندین گزارش خوب در صحن کمیسیون‌ مطرح و اطلاعات محتوایی آن ها حاضر شده است و در حال آماده سازی است تا به عنوان محتوای رسمی توسط مجموعه کمیسیون‌ به انتشار برسد.

توجه به استارتاپ های حوزه توسعه پایدار

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع استارتاپ ها در حوزه توسعه پایدار، بیان کرد: ما در حال شناسایی مجموعه هایی  هستیم که بتوانند با تمرکز بر رفع مشکلات و مسائل این حوزه، فعالیت های استارآپی را آغاز کنند. سعی می کنیم تا زمینه را برای شتاب‌دهی به آنها یا توسعه فعالیت‌هایشان آماده کنیم. ضمنا به NGU های این حوزه هم توجه داریم و در حال شناسایی آنها هستیم. از اهداف ما شناسی و اگر لازم بود رتبه‌بندی این NGU هاست تا اطلاعات آنها در اختیار مجموعه فعالان اقتصادی و همینطور دولت مردان و حکمرانان کشور قرار گیرد تا بدانند در این حوزه با چه گروه هایی و با چه ظزفیت هایی طرف هستند.

حرکت در مسیر اهداف توسعه پایدار بدون تکیه به دولت

نایب رئیس «کمیسیون‌ توسعه پایدار، محیط زیست و آب» در خصوص تکیه به حمایت های مادی و معنوی دولت در این مسیر بیان کرد: ما واقعا هیچ امیدواری به اینکه بخواهیم این موضوع را در تعامل با دولت یا مجموعه های حاکمیتی پیش ببریم نداریم. موضوعات مختلفی که در حال حاضر در سطح ملی مطرح است و گرفتاری های اقتصادی و سیاسی که با آن مواجه هستیم  زمینه های لازم را ایجاد نمی کند. از طرف دیگر اهداف مطرح شده اهدافی بین المللی است و خوانش های مختلفی از برخی از عناوین این اهداف وجود دارد که باعث ایجاد نگرانی هایی در سطح ملی می شود.

وی افزود: برای مثال در موضوع ارتقاء وضعیت آموزشی یا موضوع برابری جنسیتی به این مشکلات برخورد کرده ایم. برای  این عناوین  از نظر تعابیر حاکمیتی که در آنها متفاوت است، نگرانی هایی وجود دارد و  لازم است بیشتر روی این تعابیر کار شود. ما سعی داریم که تمرکز بر روی اهدافی که هیچ تناقضی با اهداف ملی و اهداف حاکمیتی ما ندارند را در الویت قرار دهیم. می بایست تا زمان آماده شدن زمینه برای آن اهدافی که نیازمند محلی شدن دارند، بر روی هدف هایی که در اهداف توسعه خود ما به آنها توجه شده است، متمرکز شویم تا نگرانی های تعامل با حاکمیت و دولت هم وجود نداشته باشد.

تمرکز بر روی مشترکات اهداف ملی و بین المللی توسعه پایدار

فروزانفرد ادامه داد: متاسفانه بخاطر همین چند آیتمی که محل اشکال بوده است، در سطح ملی نوعی فوبیا در این زمینه شکل گرفته به نوعی که حوزه های قابل بهره‌برداری و قابل استفاده که تجربیات بین المللی خوبی هم در آنها وجود دارد و می تواند مورد استفاده قرار گیرد هم درگیر مشکل شده است.

او در پایان تاکید کرد: ما با فهم درست از موضوع و درکی که نسبت به این موضوع در تعامل با دولت و حاکمیت داریم، سعی می کنیم تا بدون ایجاد حساسیت با تمرکز بر روی مشترکات در مسیر این اهداف گام برداریم.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=66099

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi