4
شاهکاری دیگر از گروه صنعتی ایران خودرو؛

پول پژو 207 بدهید پژو 206 تحویل بگیرید/ویدئو

  • کد خبر : 143276
  • 08 ژوئن 2023 - 1:29
پول پژو 207 بدهید پژو 206 تحویل بگیرید/ویدئو

دانستنی آنلاین: آرین طهرانی: در بازار بی رقیب خودرو ایران، هر چهار چرخی را می توان به نام خودرو به مردم قالب کرد. دیگر مهم نیست که آیا این چهار چرخ، ایمنی و سلامتی شهروندان را تامین می کند یا نه! مهم سود کلانی است که نصیب خودروسازان و حامیان پشت پرده آنان می شود. […]

دانستنی آنلاین: آرین طهرانی: در بازار بی رقیب خودرو ایران، هر چهار چرخی را می توان به نام خودرو به مردم قالب کرد. دیگر مهم نیست که آیا این چهار چرخ، ایمنی و سلامتی شهروندان را تامین می کند یا نه! مهم سود کلانی است که نصیب خودروسازان و حامیان پشت پرده آنان می شود.

به گزارش دانستنی آنلاین؛ سال هاست که خودرو سازان ایران سهم بزرگی را در جان باختن ایرانیان ایفا می کنند. اگر تخلفات رانندگی و جاده های نامناسب دلیل 50 درصد سوانح رانندگی باشند، آن طور که مسئولان راهنمایی و رانندگی می گویند، سهم خودرو سازان 50 درصد دیگر را شامل می شود.

این در حالی است که هرزگاهی قیمت خودرو ها به بهانه های مختلف از جمله بالا رفتن ایمنی خودرو ها و اضافه شدن آپشن، تحریم و خودتحریمی افزایش می یابد، در حالی که هیچ تغییر خاصی در آن مشاهده نمی شود.

از سوی دیگر دو خودروساز اصلی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو، چند وقت یکبار طی مراسمی از محصول جدید خود رونمایی می کنند.

خودرو سازان این محصولات جدید را با چنان آب و تابی معرفی می کنند که کمپانی های بنز و پورشه در مقابل آنان حرفی برای گفتن ندارند. اما با نگاهی دقیق تر مشخص می شود که محصولات جدید خودروسازان، همان محصولات قدیمی با پلتفرم های از دور خاج شده هستند که هیچ خودروسازی در جهان دیگر از آن استفاده نمی کند.

به طور مثال پراید که ده ها سال پیش تولید آن در کره جنوبی متوقف شده است، در ایران بارها با اسامی متفاوت روانه بازار شده است. ایران خودرو نیز با تغییرات جزئی در پلتفرم های منسوخ شده، پژو 405 و 206 را با اسامی جدید به مشتریان عرضه (قالب) کرده است.

در مقابل اما آنچه که برای خودروسازان ایرانی اهمیت بیشتر دارد، کسب سود بیشتر است نه بالا بودن ایمنی و استاندارد محصول به همین دلیل گاهی موتور پیکان را روی اتاق  پژو قرار می دهند و نامی جدید روی آن می گذارند و یا گاهی موتور پراید را روی اتاق رنو نصب می کنند و پی کی تحویل مردم می دهند. گاهی نیز موتور 206 را روی بدنه ای شبیه به پژو 207 قرار می دهند و خودرویی با قیمت 207 به مردم عرضه می کنند. این مورد آخر یکی از جدید ترین شاهکارهای ایران خودرو به شمار می رود.

اسفند ماه سال گذشته بود که گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: پس از توقف تولید دو محصول سمند و پژو ۴۰۵ SLX در سال ۱۴۰۱، با هدف به روزرسانی محصولات، تولید پژو ۲۰۶ که طی دو دهه اخیر محبوب‌ترین، ارزان‌ترین و در حقیقت پرتقاضاترین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو بود، متوقف خواهد شد و دو خودروی پژو ۲۰۷ مجهز به موتور TU۳ و محصول پروژه TF۲۱ که در سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسند، جایگزین ۲۰۶ خواهند شد.

اما اکنون مشخص شده که این پژو 207 مذکور، در حقیقت همان 206 خودمان است که دستی به سر و روی آن کشیده اند و قرار است به زودی روانه بازار شود.

بر اساس این اطلاعیه ایران خودرو، ظاهرا قرار است موتور پژو 206 که قبلاً در این شرکت تولید می‌شد و امروز با توقف تولید روبه رو شده است را برای کاهش قیمت تمام شده بر روی پژو 207 نصب کنند. ایران خودرو با این شگرد می تواند ضمن دریافت قیمتی جدید، خودروی پژو 206 را با شکل و شمایلی جدید به نام پژو 207 راهی بازار می‌کند، خودرویی که فقط در ظاهر تغییرات اندکی با پژو 206 دارد و عملاً مصرف کننده محصول جدیدی را خریداری نکرده است.

این موضوع که خودرویی با موتور خودروی دیگر تولید و روانه بازار شود، در برخی از کشورها، امر متداول است،اما برخلاف محصولات ایران خودرو و سایپا، قبل از آنکه این خودروها روانه بازار شوند، تمامی آزمایشات فنی و ایمنی انجام می شود و محصول نهایی یک خودروی ایمن با استانداردهای تائید شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران خودرو در محصول پژو206 تیپ 5 از موتور TU5 با حجم موتور 1600 و در محصولات پژو206 تیپ 2 و3 از موتور TU3 با حجم 1400 استفاده می کرد. با نصب موتور TU3 بر روی خودروی پژو 207 مصرف کننده عملاً با توان و گشتاور کمتر موتور و مشکلات زیادی از جمله کشش ضعیف در سربالایی مواجه خواهد شد.

البته ایران‌خودرو در رابطه با این محصول مدعی شده که پژو ۲۰۷ با موتور TU۳، محصول جدیدی است و مجوزهای استانداردی را هم دریافت کرده و به زودی مشخصات فنی آن اعلام خواهد شد.

اخیراً ایران خودرو در اطلاعیه ای اعلام کرده است” تمامی مدارک و مستندات بهای تمام شده تولید پژو 207 با موتور TU3 به نهاد‌های مرتبط قیمت گذاری ارسال شده و به محض اعلام قیمت، فراخوان دعوت از مشتریان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو آغاز خواهد شد.”

علاوه بر این ایران خودرو تأکید کرده که” تولید پژو 207 با موتور TU3 در حال انجام شدن و تعهدات سررسید شده نیز آماده واگذاری است و به محض اعلام قیمت، به ایفای تعهدات و واگذاری خودرو‌ها اقدام خواهد شد.”

اما بررسی‌ها نشان می دهد که ایران خودرو با توقف تولید ۲۰۶ ، برخی قطعات این محصول که دیگر پس از توقف تولید، به‌کار نمی‌آید را بر روی ۲۰۷‌های خود نصب و قرار است در قالب محصول جدید با داشبورد ۲۰۶ عرضه کند.

اینکه پژو ۲۰۶ به سبد محصولات ایران‌خودرو باز خواهد گشت یا خیر، بالاخره مشخص خواهد شد؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (با داشبورد ۲۰۶ و حذف بسیاری از امکانات ۲۰۷) با موتور TU۳ که همان موتور پژو ۲۰۶‌های تیپ ۲، ۳ و ۵ است، راهی بازار خواهد شد.

گرچه برخی خریداران این محصول ممکن است کمی دل چرکین باشند که پول 207 را بابت 206 می دهند، اما شاید بد نباشد مشتریان پژو 207 با قلب تپنده 206 اطلاع داشته باشند که دیگر صاحبان 207 نیز، چندان برد نکرده اند چرا که از ابتدا نیز، آنان صاحب خودروی پژو 207 واقعی نبوده اند.

خودرویی که سال‌ها ایران خودرو با نام پژو 207 تولید کرده و با قیمت‌های عجیب و غریب به بازار فرستاده است در واقع پژو 206 پلاس است. این در حالی است که پژو 207 واقعی (اصلی) ظاهر و پیشرانه‌ای متمایز از پژو 206 دارد.

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=143276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi