1

پشت پرده رزمایش دریایی صهیونیستها

  • کد خبر : 50413
  • 21 مرداد 1398 - 18:23
پشت پرده رزمایش دریایی صهیونیستها

دانستنی آنلاین: بندر حیفا در فلسطین اشغالی از پنجم تا هشتم آگوست ۲۰۱۹ شاهد مانور مشترک دریایی رژیم صهیونیستی با مشارکت آمریکا، فرانسه و یونان بود. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، این رزمایش که با ظاهر تمرین برای مقابله با بلایای طبیعی و به اشتراک گذاشتن تجارب برگزار شد در باطن، چیز دیگری را دنبال […]

دانستنی آنلاین: بندر حیفا در فلسطین اشغالی از پنجم تا هشتم آگوست ۲۰۱۹ شاهد مانور مشترک دریایی رژیم صهیونیستی با مشارکت آمریکا، فرانسه و یونان بود.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، این رزمایش که با ظاهر تمرین برای مقابله با بلایای طبیعی و به اشتراک گذاشتن تجارب برگزار شد در باطن، چیز دیگری را دنبال می کرد که حاصل از نوعی هراس امنیتی و طمع ورزی منطقه ای بود. اینکه چگونه یونان و فرانسه در کنار رژیم صهیونیستی و آمریکا در یک مانور دریایی قرار گرفته اند خود جای سؤال دارد که در نتیجه این گزارش آن را بررسی خواهیم کرد.

مشخصات و مختصات مانور

منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی این مانور را مهمترین مانور دریایی بین المللی توصیف کردند که تا کنون این رژیم آن را فرماندهی کرده است و هدف از آن به اشتراک گذاری تجارب، در مقابله با بلایای طبیعی اعلام شد.

روز دوشنبه در آغاز این مانور، ناوچه های ۴ شرکت کننده این مانور در بندر حیفا جمع شدند تا اولین تمرین نجات دریایی را در وضعیتی شبیه زلزله سال ۲۰۱۰ هائیتی انجام دهند. براساس گفته مقامات نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، زلزله ۲۰۱۰ هائیتی به عنوان نمونه پایه یک حادثه طبیعی برای این مانور انتخاب شده بود.

سایت «i24 news» رژیم صهیونیستی نوشت ناوچه های حاضر در مانور با شبیه سازی وضعیت زلزله ۲۰۱۰ هائیتی به عنوان بازیگر اصلی ناجی اقدام به رساندن کمک به بندر و یافتن مجروحان و زخمی های حادثه پرداختند.

تناقضی که ترس صهیونیست‌ها را نشان داد

در حالی که سایت «i24 news» رژیم صهیونیستی به نقل از «گیل اینسکی» فرمانده پایگاه دریایی رژیم صهیونیستی در حیفا نوشت: این مانور ارتباطی با هرگونه حمله احتمالی به اسرائیل ندارد، اما « اِران لِرمَن » رئیس اندیشکده راهبردی و امنیتی قدس گفت: این همکاری، ضمن تقویت جایگاه اسرائیل در منطقه به عنوان یک قدرت در خاورمیانه، پیام بازدارندگی به دشمنان اسرائیل ارسال می کند. علاوه بر اینکه این مانور، همراه با تقویت مشروعیت اسرائیل به عنوان یک دولت مهم بین کشورهای حاضر که ارزش های خود را به اشتراک می گذارد، موجب تقویت همکاری می شود.

هدف اصلی و پشت پرده مانور

با وجود تمام توجیهات اولیه، هدف اصلی این مانور، وجه اقتصادی این مانور بود که دیگر اهداف را کنار می زند و نشان می دهد همه آنها پوششی برای این هدف اصلی بوده است. سایت اسرائیلی «i24 news» در ادامه تحلیل خود می نویسد: این مانور با اکتشافات مهم گازی در خاورمیانه در سال های اخیر همراه بوده است. اکتشافاتی که آرزوهای درازی را با خود به همراه آورد ولی موجب طمع ورزی هایی هم در این منطقه بی ثبات شد.

این سایت به نقل از یک کارشناس فرانسوی نوشت: « در اینجا نفت و گاز وجود دارد. من معتقدم اختلافات با همسایگان خوب پیش می رود اما بسترهایی وجود دارند که موقعیت اسرائیل را، شکننده می کنند.

حقیقت ماجرا، تلاش برای دزدی منابع همسایگان

اما حقیقت ماجرا پشت دروغگویی همیشگی صهیونیست ها که برآمده یک جعل سند به نفع آنها مخفی شده است. طی یک دهه گذشته منابع گازی و نفتی قابل توجهی در سواحل شرقی مدیترانه کشف شده است. این منابع گازی در ۴ نقطه لبنان، قبرس، نوارغزه و سواحل مناطق اشغالی ۱۹۴۸ وجود دارند.

میدان مشترک با لبنان

صهیونیست ها طی این یک دهه تحت عنوان پروژه تَمِر اقدام به بهره برداری از میادین گازی نزدیک به سواحل سرزمین های ۱۹۴۸ کرده اند. اما براساس تحقیقات به دست آمده بخش وسیعی از این میدان گازی مشترک در آب های لبنان قرار دارد. صهیونیست ها طی سه سال اخیر تلاش کردند با سندسازی های مختلف و ایجاد اختلاف در لبنان، این منابع را به نام خود ثبت کنند. اما جدیت دولت لبنان و مقاومت لبنان مانع رسیدن آنها به مطامعشان شد. آنها از این هراس دارند که این منابع گازی و نفتی لبنان را به یک کشور ثروتمند تبدیل کند و آنگاه مقاومت از این ثروت به خوبی بهره ببرد و کیان صهیونیست را معدوم سازد.

میادین نوار غزه

از سوی دیگر بخشی از منابع گازی مدیترانه که نزدیک ساحل غزه قرار دارد به شدت مورد توجه صهیونیست ها است اما حضور مقاومت فلسطین مانعی جدی برای دزدی صهیونیست ها از منابع گازی غزه شده است. آنها طی سال های اخیر تلاش کرده اند تا با ارائه طرح هایی مثل بندر مصنوعی، سنگاپوریزه کردن نوار غزه و ایجاد خط ارتباطی از طریق بندری در قبرس، خود را به نوار غزه نزدیک کنند. اما در هیچ یک از آنها موفق نبوده اند. یکی از دلایل تشدید محاصره نوار غزه، همین منابع گازی و نفتی است که موجب شده آنها هر روز فشار را بر غزه بیشتر کنند. چرا که از یک سو آنها طمع به این منابع دارند. از سوی دیگر آنها می دانند اگر مقاومت غزه فرصت استخراج این منابع را پیدا کند آنگاه با درآمد سرشاری که به دست خواهد آورد دیگر به راحتی اسرائیل را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

منابع قبرس و اختلاف با ترکیه

ترکیه طی یکسال گذشته در قسمت ترک نشین قبرس اقدام به بهره برداری از میادین گازی مدیترانه کرده است. فرانسه که از مدت ها قبل به دنبال این منابع بوده است در زمان استخراج ترکیه به آنها هشدار جدی داد و اختلاف شدیدی در حال حاضر بین ترکیه و فرانسه در این منطقه وجود دارد. حال با در نظر گرفتن این اختلاف بین ترکیه و فرانسه دلیل حضور فرانسه در مانور دریایی مدیترانه مشخص می شود. از سوی دیگر صهیونیست ها نیز که به دنبال منابع مدیترانه در سواحل قبرس هستند با حمایت بخش یونانی قبرس تلاش می کنند بخش ترکیه ای آن را تضعیف کنند. این مسئله دلیل حضور یونان در مانور ۴ جانبه را نیز روشن می سازد.

پایان بحران سوریه و ترس از قدرت مقاومت

از سوی دیگر سوریه دو بندر مهم لاذقیه و طرطوس را در مدیترانه در اختیار دارد که موجب قدرت استراتژیک سوریه و دستیابی آنها به بخشی از این میادین می شود. با قدرت گرفتن دوباره نظام سوریه که با کمک جبهه مقاومت انجام شد صهیونیست ها به خوبی می دانند این منابع در آینده دور در راستای قدرت گرفتن جبهه مقاومت اثر خواهند کرد به ویژه که آنها با حساسیت نسبت به کریدور تهران- مدیترانه به شدت در صدد مقابله با آن هستند.

مانور مشترک دریایی ۴ جانبه ای که با حضور ایالات متحده، فرانسه و یونان در ساحل بندر حیفا با توجیه تمرین مقابله با حوادث طبیعی برگزار شد دلیلی جز تلاش صهیونیست ها برای چنبره بر منابع گازی و نفتی مدیترانه نیست. آنها برای اینکه یونان و فرانسه را با خود در این طمع ورزی علیه ترکیه و لبنان همراه کنند این دو کشور را به مانور مشترک وارد کردند. از سوی دیگر به دلیل آنکه آمریکایی ها تقریبا از مدیترانه و خاورمیانه بیرون رفته اند تلاش کردند با حاضر کردن آمریکا در این مانور آنها را نیز در کنار خود نگاه دارند البته آمریکایی ها هم قطعا به دنبال منافعی در مدیترانه خواهد بود اگرنه به هیچ وجه حاضرنمی شدند به این راحتی با حضور در مدیترانه هزینه کنند. اینکه آمریکا برای حضور در مدیترانه هزینه می کند به این معنا است که آنها نیز مطامعی دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=50413

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi