3

پرونده نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

  • کد خبر : 27824
  • 23 اردیبهشت 1397 - 9:10
پرونده نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

پرونده نمایشگاه کتاب تهران بسته شد

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همه خوبی‌ها و کاستی‌هایی که داشت به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا در حالی به کار خود پایان داد که در ساعت‌های اولیه با توجه به شروع هفته کاری جمعیت زیادی برای بازدید نیامده بودند اما در ساعت‌های پایانی به تعداد بازدیدکنندگان افزوده شد.

با وجود این‌که طبق آیین‌نامه نمایشگاه، تخفیف بالای ۳۰ درصد تخلف محسوب می‌شود اما برخی ناشران در روز آخر تخفیف‌های ۵۰ و ۶۰ درصدی هم می‌دادند تا بار خود را ببندند. در عین حال برخی ناشران حاضر در نمایشگاه، روز پایانی به‌ویژه ساعت‌های پایانی را به بسته‌بندی و جمع‌آوری کتاب‌های‌شان پرداختند.

امروز همایون امیرزاده،  رئیس کمیته نظارت و رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب، میزان تخلف ناشران تا پایان روز نهم را به این شرح اعلام کرد: ۳۷۱ گزارش تخلف که منجر به صدور ۲۴۱ رای شد، همچنین ۹۵ ناشر از شرکت در نمایشگاه سال آینده منع شدند.

امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب، نیز میزان تراکنش‌های بانکی نمایشگاه را تا ظهر امروز ۸۹ میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان این‌که ۴۰درصد فروش خارج از تراکنش‌های بانک عامل است، میزان فروش نمایشگاه کتاب را عدد تخمینی ۱۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد که به گفته او، نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

محسن جوادی، رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هم در عین اعتراف به کاستی‌های نمایشگاه کتاب، بازدید قشرهای مختلف مردم و جناح‌های مختلف را از نمایشگاه کتاب مزیت بزرگی دانست و از نمایشگاه کتاب به عنوان نقطه انسجام و وحدت جامعه یاد کرد.

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب که با معرفی غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر نمایشگاه کتاب همراه بود در سخنانی گفت: باید به طور جدی به این مساله واقف باشیم که با محدودیت نمی‌توانیم از اقداماتی که با سلیقه ما سازگار نیست، جلوگیری کنیم. محدودیت هیچ جا جوابگو نبوده و به محض آن‌که در حوزه نشر محدودیتی ایجاد می‌کنیم، می‌بینیم که این آثار به بازارهای نشر کشورهای فارسی‌زبان همسایه یا فضای مجازی منتقل می‌شود. کتابی نیست که ما برای آن محدودیت ایجاد کرده باشیم اما در دسترس مردم نباشد.

او همچنین تصریح کرد: مقررات مزاحم و مجوزهای بی‌مورد و ممیزی‌های نامناسب باید در حوزه نشر به حداقل خود برسد و حذف شود تا ناشران بتوانند با خیال راحت به کار خود اهمیت بیشتری دهند.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب تهران از این‌که کتاب و صنعت نشر می‌تواند فرصت شغلی در جامعه ایجاد کند و منجر به توسعه علمی کشور شود سخن گفت و کتاب را پل ارتباط فرهنگی با کشورهای دیگر دانست و بر تاثیر آن بر دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد.

نمایشگاه کتاب با همه بدی‌ها و خوبی‌ها و فرصت‌هایی که در جامعه به وجود می‌آورد به کار خود پایان داد، اما چند سوال همچنان پاسخی ندارد؛ این‌که نمایشگاه چه زمانی صاحب‌خانه می‌شود و از خانه به دوشی رهایی می‌یابد؟ این‌که امنیت مردم در روزهای پرتردد نمایشگاه که حتی راه رفتن به دلیل تراکم جمعیت خیلی سخت است چگونه تامین خواهد شد؟ و پرسش‌های دیگری از جمله این‌که چه زمانی وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب به درستی مورد توجه قرار خواهد گرفت؟

منبع: ایسنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi