1

پرواز مرغ 100 هزار تومانی از سفره مردم

  • کد خبر : 142389
  • 23 می 2023 - 12:45
پرواز مرغ 100 هزار تومانی از  سفره مردم

دانستنی آنلاین: به رغم تمام ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولان در خصوص مهار قیمت ها به ویژه اقلام معیشتی، قیمت هر کیلو مرغ به 100 هزار تومان رسید! به گزارش دانستنی آنلاین، در حالی که بسیاری از مردم به دلیل افزایش شدید قیمت گوشت قرمز، برای تامین نیاز خود تنها به گوشت مرغ اکتفا […]

دانستنی آنلاین: به رغم تمام ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولان در خصوص مهار قیمت ها به ویژه اقلام معیشتی، قیمت هر کیلو مرغ به 100 هزار تومان رسید!

به گزارش دانستنی آنلاین، در حالی که بسیاری از مردم به دلیل افزایش شدید قیمت گوشت قرمز، برای تامین نیاز خود تنها به گوشت مرغ اکتفا می کند، طی روزهای اخیر این کالای معیشتی با افزایشی شدید، به کیلویی 100 هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت در شرایطی روی می دهد که اخیراً نرخ مصوب در شورای قیمت‌گذاری تعین و ابلاغ شده بود و  وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده بود که اگر مرغداران این قیمت را رعایت نکنند دولت از ترکیه مرغ وارد می‌کند، اما گزارش‌های چندروز گذشته از بازار نشان دهنده آن است که قیمت‌ها همچنان بالاتر از نرخ مصوب است.

به رغم تعیین قیمت برای مرغ، قیمت مرغ افزایش یافته و آنگونه که همشهری گزارش داده مرغ در برخی از فروشگاه‌ها نایاب شده و قیمت آن تا ۹۸ و ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

افزایش قیمت مرغ

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در جلسه روز ۱۰ اردیبهشت امسال، نرخ مرغ را کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین ‌و اعلام کرده بود همه باید از این نرخ دستوری تبعیت کنند. اما بازار برای بار چندم نشان داد که از قیمت‌های دستوری تبعیت نمی‌کند و نتیجه این قیمت‌گذاری نایاب شدن محصول است.

پیش از این مرغداران بارها درباره کمبود مرغ و احتمال افزایش قیمت آن هشدار داده بودند و حالا به نظر می‌رسد که این هشدارها رنگ واقعیت به خود گرفته است.

گرچه همان طور که اشاره شد، وزیر جهاد کشاورزی، مرغداران را تهدید به واردات مرغ از ترکیه کرده است، اما گزارش‌های میدانی از مرغ‌فروشی‌های برخی مناطق پایتخت، نشان می‌دهد که این تهدیدات هیچ تغییری در روند بازار نداشته است.

در حال حاضر هر کیلو مرغ ۹۳ هزار تومان در سایز کوچک و ۹۶ هزار تومان در سایز بزرگ‌تر عرضه می‌شود، البته از آنجایی که هیچ نظارتی در خصوص قیمت ها وجود ندارد، بازار نیز قاعده و قانونی ندارد و تقریبا قیمت‌ها خودسرانه است.

در این بازار برخی فروشندگان، تابلو فروش مرغ دولتی با قیمت کیلویی‌ ۷۳ هزار تومان نصب کرده‌اند، اما اعلام می‌کنند مرغ برای عرضه ‌ندارند.

علت گرانی مرغ از ربان یک فعال صنفی

محمدتقی جهانبخشی، عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگویی اظهار کرد: از 20 اردیبهشت سال جاری مرجع ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کرد که می‌توان گفت ارز شش برابر افزایش یافت. به‌تبع آن دولت در قیمت مرغ و تخم‌مرغ تجدیدنظر کرد.

این فعال صنفی افزود: در کنار افزایش شش برابری قیمت دلار برای تأمین نهاده به افزایش هزینه حقوق و دستمزد، آب، برق و … اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر در گذشته هزینه یک مرغداری یک میلیارد تومان بود، امروز تولیدکننده برای همان واحد تولیدی به 2.5 میلیارد تومان نقدینگی احتیاج دارد.

وی این تورم را ناشی از تغییر مرجع ارز دانست و ادامه داد: همواره این فرازوفرودها در صنعت مرغداری بود. طبیعتاً زمانی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد تقاضا کاهش پیدا می‌کند و برخی از تولیدکنندگان از این چرخه کنار می‌روند.

حاشیه‌های قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی دو ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته‌اند. این در حالی است که قیمت دیگر اقلام معیشتی همچون لبنیات، گوشت قرمز ، حبوبات، میوه و سبزیجات نیز هر کدام به نوعی در حال افزایش هستند.

در این میان با توجه به ناتوانی دولت و مسئولان در مهار بحران معیشتی ناشی از تورم 70 درصدی که بر بخش عظیمی از جامعه تحمیل می شود، بسیاری از متخصصان تغذیه اعتقاد دارند در آینده نزدیک، جامعه بیش از گذشته با آسیب های ناشی از سوء تغذیه و فقر غذایی مواجه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142389

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi