2

پتوس و روش کاشت و پرورش آن

  • کد خبر : 8973
  • 08 آبان 1395 - 13:56
پتوس و روش کاشت و پرورش آن

پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است. برگ های این گیاه قلبی شکلند. بسیاری از گونه ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند. دو نوع دارد: پتوس برگ معمولی و پتوس برگ ابلق. با این که هر دو مقاوم به سایه هستند، ولی نوع ابلق آن، نیاز به نور کمی بیشتر برای تشکیل رنگیزه دارد.

#پتوس #روش_کاشت #پرورش #دانستنی #بیشتر_بدانیم

پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است. برگ ها قلبی شکلند. بسیاری ازگونه ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند. دو نوع دارد: پتوس برگ معمولی و پتوس برگ ابلق.

 با این که هر دو مقاوم به سایه هستند، ولی نوع ابلق آن، نیاز به نور کمی بیشتر برای تشکیل رنگیزه دارد. در صورتی که نور کافی دریافت نکند، برگ هایش به سبزی گرایش پیدا می کنند. پتوس ها، درمنازل به راحتی قابل نگهداری هستند. نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند و در صورت دریافت نور مستقیم، آفتاب سوختگی به صورت تاول و سوختگی روی برگ ها نمود پیدا می کند. مقاوم به رطوبت کم محیط است و در صورتی که رطوبت بسیار بالا باشد، برگ ها خیلی پهن و درشت می شوند. با این که به راحتی روی دیوار قابل هدایت است، اما ممکن است در قسمت های بالایی و نزدیک به سقف، در اثرتجمع گرما دچار سوختگی و در نتیجه گیاه بد شکل شود.

چون برگ زینتی است به آبیاری و مواد غذایی گیاه باید توجه شود. دورآبیاری 1 الی2 بار در هفته و هر ماه ۱ بار استفاده از کود مایع مناسبِ این گیاه است.

روش ازدیاد گیاه پتوس :

این گیاه بالا رونده و زیبا، یکی از گیاهانی است که تکثیر آن با موفقیت بسیار همراه است. زمانی که ریشه دهی صورت می گیرد، تحمل گیاه در مقابل آشفتگی کم می شود. بنابراین بهتر است قلمه ها از ابتدا در گلدانی کشت شوند که در آینده در آن رشد کافی کنند. همچنین بهتر است قلمه ها را پس از ریشه دهی با کود مایع تغذیه کنند. برای تکثیر آن می توانید قلمه ی انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر ، با یک چاقوی تیز جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا هر۳ تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتی متر، حاوی کمپوست بذر و قلمه، بکارید. خاک را مرطوب کنید و گلدان ها را در نور مناسب و دمای ۲۰درجه سانتی گراد نگاه دارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. ریشه دهی یکماه یا بیشتر طول خواهد کشید. گیاهانی که در بهار تکثیر شده اند، انبوه ترو شکیل تر می باشند. این گیاه در محل گره ساقه، به راحتی تولید ریشه ی نابجا می کند. پس می توان از محل همین گره ها قلمه گرفت و در ماسه قرار داد تا ریشه دار شوند. از تقسیم بوته هم می توان برای تکثیر آن استفاده کرد و در آب نیز ریشه دار می شود.

برای ازدیاد پوتوس به روش قلمه می توانید قطعاتی از قسمت های ضخیم ساقه را به طول ده سانتی‏متر جدا نموده و در آب قرار دهید، وقتی قلمه‏ ها ریشه زدند آن ها را به گلدان منتقل کنید.

هر چند بهار مناسب ترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما درداخل آپارتمان هر زمانی می‏ توان آن را تکثیر نمود. بهترین درجه حرارت برای ریشه ‏زایی قلمه‏ ها 21 درجه سانتی‏گراد است

ریزه‏ کاری های پرورش پوتوس:

1ـ پوتوس احتیاج به قیم دارد. برای این که گیاه به صورت بالارونده تربیت شود بهتر است آن را به نخ ببندید. یکی از روش های معمول برای حفظ زیبایی و استحکام این گیاه استفاده از قیم های خزه ‏دار است.

برای درست کردن این نوع قیم ها به این صورت عمل کنید:

قبل از این که خاک تهیه شده را در گلدان بریزید لوله ‏ای رادر گلدان قرار دهید ، خاک را به گلدان اضافه نموده و قسمتی از لوله را که خارج از خاک است با خزه بپوشانید.

برای این که خزه روی قیم محکم شود دور آن را با نخ بافتنی بپیچید. هر وقت که پوتوس را کاشتید ساقه اصلیش را به خزه ببندید. درموقع آبیاری آب را روی خزه بریزید، ساقه پوتوس را در محل هایی که روی خزه قرار دارد ریشه می‏زند، این ریشه ‏ها سبب رشد بهتر و استحکام ساقه می‏ گردد.

تربیت پوتوس برای آویز:

در صورتی که از این گیاه به صورت آویز استفاده کنید نیازبه قیم ندارد. برای این که گلدان پوتوس پرشاخ و برگ باشد تعدادی ازساقه ‏های کشیده آن را به روش قلمه تکثیر نموده و قلمه ‏های ریشه‏ دار را درکنار بوته مادری بکارید.

عوض کردن گلدان:

زمانی که ریشه به اندازه کافی رشد کرد گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. برای این که مطمئن شوید که گیاه به گلدان بزرگتری احتیاج دارد، نگاهی به کناره ‏های سطح خاک و منفذ زیر گلدان بیندازید. ریشه ‏های طویل از منفذ زیر گلدان و لبه‏ های سطح خاک بیرون می‏زنند در این صورت گیاه به گلدان بزرگ تری احتیاج دارد.

گلدانی یک درجه بزرگتر از گلدان قبل تهیه نموده، به گیاه آب کافی بدهید، آن را وارونه کنید و ضربه‏ ای به ته گلدان بزنید. گیاه باریشه و خاک های اطرافش از گلدان خارج می ‏شوند. مقدار ی از خاک های نامرغوب و ریشه های ضعیف را جدا کنید حالا به گلدان جدید قدری خاک اضافه نموده و گیاه را منتقل کنید و با خاک مرغوب اطراف را پر کنید گیاه را آبیاری کنید و در محل مناسب بگذارید.

عوارض و درمان:

 در صورتی که مشاهده کردید برگ های گیاه می ریزند و ساقه ها خم می شوند، احتمال بدهید گیاه تشنه و هوا خشک است، گیاه را فراوان آبیاری کرده و به محل خنک تری منتقل کنید. نورکم و یا کمبود مواد غذایی می تواند باعث درازی ساقه ها و فاصله زیاد بین برگ ها شود. نقاط قهوه ای و سیاه در مرکز یا نوک برگ معرف آسیب اشعه مستقیم آفتاب است. اگر هم در سطح زیرین برگ ها لکه ای برجسته قهوه ای وجود داشت، هفته ای یک بار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علایم بر طرف گردد. در صورتی که از رشد فعال و ظهور برگ های جدید خبری نباشد می توان حدس زد، محیط گیاه خیلی سرد است. اگر آن رابه جای گرم تری ببرید مشکل بر طرف می شود. هوای سرد همچنین می تواند برگ ها را چین و چروکدار و قهوه ای کند. برگ های پایینی گیاه هم در اثر خاک باتلاقی و یا آبیاری با آب خیلی سرد، می ریزند و زرد می شوند.

منبع: بوستان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi