2

ویژگى‌هاى خانواده برتر در اسلام

  • کد خبر : 4344
  • 04 خرداد 1395 - 10:06
ویژگى‌هاى خانواده برتر در اسلام

بـرتـرى خـانـواده بـه انـطـباق آن با استانداردهاى اسلامى و برخوردارى از ویژگی هاى ارزشـى و فـضـیـلت هـاست. هر خانواده اى از آن استانداردها بهره مند باشد برتر است. بـنـابـرایـن ، مـنـظـور از بـرتـرى خـانـواده ، بـرتـرى در فـضـایـل انـسانى و ارزش هاى اسلامى است که برخى از آن ها باعنوان ویژگی هاى خانواده برتر خواهد آمد.

#خانواده_برتر#دانستنی #بیشتر_بدانیم

خـانـواده ، کـانـونـى است مقدس که در سایه پیوند زناشویى دو انسان از دو جنس مخالف پـایـه گـذارى شـده و بـا پـیـدایـش و تـولیـد فـرزنـدان کامل تر مى شود. به عقیده صاحب نظران ، خانواده از نـخـسـتـین نظام هاى نهادى عمومى و جهانى است که براى رفع نیازمندی‌هاى حیاتى و عاطفى انـسـان و بـقـاى جامعه ضرورت دارد و آرمانى است که خانواده‌هاى اسلامى باید آن را عینیت بخشند و صلاحیت الگویى اسلام را براى تربیت شایستگان و خانواده هاى برتر براى جهانیان به اثبات برسانند.

خانواده برتر

در اسلام بـراى تـشـکیل خـانـواده ، استانداردهایى معرفى شده است . هرقدر ارکان تـشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگى و برترى بـرخـوردار خـواهـنـد بـود. در روایات، ویژگی‌هاى فراوان براى شایسته ترین زنان و مردان بیان شده است و در سیره معصومین (ع ) نیز ارشاداتى وجود دارد که مى توان از آن ها خـانـواده هـاى بـرتـر و شـایـسـتـه را شـنـاخـت. از ایـن رو، بـه طـور اجـمـال مـى توان گفت خانواده برتر از نظر اسلام، آن است که ارکان آن شایسته و منطبق بـا اسـتـانـداردهـاى اسـلامـى باشد، مناسبات و روابطى منطبق با آموزه هاى دینى بر آن ها حـاکـم بـاشـد، خـروجـى آن انـسـان هـایـى شـایـسـتـه ومـؤثـر در سـاخـته شدن جامعه   ایده آل اسـلامـى بـاشـد. امـا مـلاک بـرتـرى ، از نـظـر اسـلام ، مـال و ثروت و مانند آن نیست که کسى به آن ها ببالد و بگوید: ((نَحنُ اَکثرُ اَموالاً وَاَولاداً)) (سباء: 35). از این رو، اگر خانواده اى را برخوردار یافتید؛ نباید شگفت زده شوید ((فَلا تـُعـجِبُکَ اَموالُهم وَلا اَولادُهُم )) (توبه : 55) زور وقوت مادى نیز معیار برترى نیست که کسى در ارزیابى افراد در خانواده ها بگوید: ((کانواُ اَشَدَّ مِنکُم قُوّهً)) (توبه :9) چنانکه برخوردارى از قوم و قبیله و عشیره ، جاه و مقام و شهرت نیز ملاک برترى نیست .

بـرتـرى خـانـواده بـه انـطـباق آن با استانداردهاى اسلامى و برخوردارى از ویژگی هاى ارزشـى و فـضـیـلت هـاست. هر خانواده اى از آن استانداردها     بهره مند باشد برتر است. بـنـابـرایـن ، مـنـظـور از بـرتـرى خـانـواده ، بـرتـرى در فـضـایـل انـسانى و ارزش هاى اسلامى است که برخى از آن ها باعنوان ویژگی هاى خانواده برتر خواهد آمد.

ادامه مقاله در فایلPDF

[box type=”download” align=”aligncenter” class=”” width=””]
حجم فایل : 212 کیلوبایت |  نوع فایل : PDF

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.danestany.com/wp-content/uploads/2016/05/ویژگى‌هاى-خانواده-برتر-در-اسلام-1.pdf” icon=”fa-download” target=”false”]  دانلود مقاله [/button]

[/box]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi