توجه به حمایت از تولید ملی و فرهنگسازی در زمینه استفاده مردم از محصولات ساخت داخل مسألهای بسیار مهم و حیاتی برای بخشهای اقتصادی کشور است.
اهمیت این موضوع به قدری است که رهبر معظم انقلاب بارها روی آن تأکید و مسئولان را به ترویج فرهنگ تولید و استفاده از محصولات داخلی دعوت کرده و بخشها و نهادهای تاثیرگذار بر افکار عمومی را به جدیت در این امر فراخوانده اند و یادآوری کرده اند: دستگاههای تبلیغی و رسانهها و صداوسیما باید روی مسأله مصرف داخلی و تولید داخلی کار کنند. متولیان فرهنگی در نکوهش بیکاری و کمکاری و فرارنکردن از کارِ سخت برنامهریزی کنند، اگر کارِ سخت را به خود تحمیل نکنیم به جایی نمیرسیم.
رئیسجمهور نیز تاکنون در سخنان خود بارها به این موضوع پرداخته و توجه به تولید داخلی را از اولویتهای دولت ذکر کردهاند. با همه این حال آگاهسازی مردم به تأثیر مثبت حمایت آنها از تولیدات داخلی نیازمند عزمی ملی است.
وظیفه رسانه ملی در حمایت از تولید ملی این است که با مخاطب میلیونی که دارد و با استفاده از ظرفیت برنامههای خود میتواند مستقیم و غیرمستقیم نکات مثبت و تاثیرگذار «آری گفتن مردم به تولیدات ملی» را بازگو کرده و نقش اساسی در فرهنگسازی این موضوع و فراگیری آن داشته باشد.
تبیین اثرات مثبت حمایت مردم از تولیدات داخلی در ایجاد اشتغال مولد و پویا که به حل مشکل بیکاری نیز کمک میکند، سبب ایجاد اشتیاق مردم در استفاده از کالاهای داخلی میشود.
در مقابل تولیدکننده در صورت حمایت از طرف مردم، ترغیب میشود کیفیت کالای خود را افزایش دهد که همین امر نیز سبب افزایش رقابت بین تولیدکنندگان داخلی میشود.
نکته دیگری که درباره نقش رسانه ملی در حمایت از تولید ملی میتوان به آن اشاره کرد چگونگی ارائه تصویری مناسب از تولیدکننده و کارآفرین در برنامه و سریالهای تلویزیونی و برنامههای رادیویی است.
متأسفانه تاکنون در بسیاری از سریالهای نمایشی صاحبان کارخانهها نقشهای منفی را به عهده داشتهاند که یا به کارگران ظلم میکنند یا درگیر پروندههای کلاهبرداری هستند؛ بنابراین تا زمانی که مسئولان و رسانه ملی تصویری مناسب از تولیدکننده و کارآفرین به عنوان قهرمانان جامعه و مهیاکنندگان اشتغال به مردم ارائه ندهند، نمیتوان به تأثیر تشویق مردم به حمایت از تولید ملی امیدوار بود.
منبع: جام جم آنلاین
گردآوریشده توسط پایگاه دانستنی آنلاین