1

وزیر نیرو : تغییرات اقلیم، بزرگترین چالش بشر امروز است

  • کد خبر : 22338
  • 26 دی 1396 - 13:53
وزیر نیرو :  تغییرات اقلیم، بزرگترین چالش بشر امروز است

وزیر نیرو : تغییرات اقلیم، بزرگترین چالش بشر امروز است

وزیر نیرو گفت: محوريت ملي در تحقق دو هدف توسعه پايدار در تامين دسترسي پايدار به آب با كيفيت و خدمات بهداشتي مرتبط با آب و همينطور دسترسي به انرژي پايدار براي همگان برعهده وزارت نیرو است.

به گزارش دانستنی آنلاین، رضا اردکانیان در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی«مراسم جهانی آب» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: درجهاني که منابع‌طبيعي آب محدود بوده و در بسياري از موارد، پاسخگوي الگوي مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نيست و در جهاني که مرزهاي اکولوژيک آن يکي‌پس‌ازديگري درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌هريک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژي، جوانان و پسماند که محورهاي اساسي فعاليت‌هاي بنياد جهاني انرژي را تشکيل مي‌دهند، نه‌تنها مفيد، بلکه ضروري است.

وی تصریح کرد: يكي از اصلي‌ترين چالش‌هايي كه بشر امروز و وضعيت طبيعي كره خاكي را تهديد مي‌كند، بصورتي كه امكان ادامه حيات براي انسان را زير سوال برده است تغييرات اقليمي ناشي از الگوي زندگي است كه به خصوص پس از انقلاب صنعتي بر جامعه بشري حاكم گشته است، به نحوي كه دانشمندان علوم زمين عصر امروز را به عنوان يك عصر جديد نشأت گرفته از فعاليت‌هاي انساني ناميده‌اند.

وزیر نیرو با اشاره به تأثیر همبسته سیاست‌های حوزه آب، خاک، انرژی و پسماند، تأکید کرد: اکثر مؤلفه‌هاي هدف‌گذاري شده توسط بنياد جهاني انرژي و ديگر مواردي كه پيشتر به آن اشاره کردم بر يکديگر تأثيرات متقابل دارند که شناسايي اين هم‌بست‌ها و تأکيد بر استفاده از هم‌افزايي‌هاي مثبت و اجتناب از هم‌افزايي‌هاي منفي آنها يکي از راهبردهاي کليدي تدوين برنامه‌ها و سياست‌گذاري‌ها و توفيق در رسيدن به اهدافي است که امروزه سازمان‌هاي بزرگ بين‌المللي، بسياري از کشورها، بنگاه‌هاي خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهادي چون بنياد جهاني انرژي به آن پرداخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد دستيابي به اهداف و شاخص‌هاي متعددي را در دستور كار خود قرار داده است كه از آن جمله مي‌توان به دستور کار 21 و  تصميمات کاپ 23 و نتايج حاصل از نشست ريو+ 20 و همچنین اهداف توسعه پایدار اشاره کرد.

اردکانیان گفت: وزارت نيروي ايران به‌عنوان يک سازمان دولتي که تأمين‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژي و آب و فاضلاب براي جمعيت بيش از 80 ميليوني جمهوري اسلامي ايران و برخي از کشورهاي همسايه بر عهده دارد، درجايگاه وظايف حاکميتي خود، بر پايداري در برنامه‌هاي توسعه و ارتباط تنگاتنگ تمامی ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژي معتقد و واقف است.

وزیر نیرو با اشاره به تحقق اهداف توسعه پایدار، اظهار کرد: محوريت ملي در تحقق دو هدف توسعه پايدار SDG2  وSDG7  و همچنین SDG6 در تامين دسترسي پايدار به آب با كيفيت و خدمات بهداشتي مرتبط با آب (Sanitation) و همينطور دسترسي به انرژي پايدار براي همگان برعهده وزارت نیرو است. وی ادامه داد: تحقق اين اهداف ارتباط مستقيمي با تغيير الگوي زندگي و مصرف ما در سطوح فردي، سازماني، ملي و بين المللي دارد. دقيقاً درهمين راستاست که وزارت نيرو با همکاري بنياد جهاني انرژي، پروژه داوطلبانه‌اي را براي الگوسازي در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پايش و کاهش ردپاي آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نيرو آغاز کرده است.

اردکانیان اضافه کرد: بررسي‌هاي اوليه نشانگر آن است که در ميان مدت امکان کاهش 32 درصدي ردپاي آب (ازجمله آب مجازي) و کاهش 37 درصدي ردپاي انرژي در اين ستاد وجود دارد.

وزیر نیرو با  اشاره به طرح‌های وزارت نیرو در زمیه بهره‌وری انرژی، گفت: این وزارتخانه درمقياس کلان نيز با اجراي طرح هايي درسطح ملي، پروژه‌هاي افزايش بهره‌وري انرژي را در سطوح بالادستي، ميان‌دستي و پايين‌دستي برق دردست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي درراستاي مقابله با آثار تغيير اقليم و همچنين سازگاري با آن، اهداف مشخصي را برنامه‌ريزي کرده و درحال اجراي آنهاست.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آب در راستای کاهش مخاطرات تغییرات اقلیم در ایران، اظهار کرد: همينطور در بخش آب نيز در راستاي کاهش تنش‌هاي ناشي ‌از ازدياد جمعيت و تغيير اقليم، نه ‌تنها برنامه‌هاي جلوگيري از هدررفت آب و افزايش بهره‌وري در مصرف آن را دنبال مي‌کند، بلکه اجراي پروژه‌هايي که در آن استفاده از هم‌افزايي‌هاي مثبت در هم‌بست‌هاي آب، انرژي و محيط زيست تقويت مي‌شود. اردکانیان افزود: نمونه‌اي از اين فعاليت‌ها، پروژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران از زيرمجموعه‌هاي وزارت نيرو است که جايزه جهاني بنياد جهاني انرژي را در دي ماه 1394 (ژانويه 2016) به خود اختصاص داد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در آن پروژه نيز با اجراي طرح‌هاي نوآورانه در ساخت مراکز تصفيه فاضلاب استان تهران نه ‌تنها از انتشار گازگلخانه‌اي به میزان قابل ملاحظه‌ای در سال جلوگيري شده است، بلکه با توليد پساب تصفيه شده در سال، امکان تغذيه آبخوان‌ها و استفاده از آن را در آبياري فضاهاي سبز شهري فراهم آورده است. در اين پروژه، با ايجاد ظرفيت‌ توليد برق معادل 24 مگاوات، امکان تأمين برق جمعيتي 300 هزار نفري را فراهم کرده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی جوانان در فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی، گفت: يکي از اصلي‌ترين سرمايه‌هاي ما براي توفيق در تغيير الگوي مصرف و الگوي زندگي، حضور ارزشمند جوانانی است که مصداقي از آن را در اين برنامه شاهديم و تمايل دارم مجدداً حضور اين عزيزان جوان‌تر را خوشامد گفته و برنقش کليدي آنان تأکيد کنم.

اردکانیان تصریح کرد: زماني که فهرست پروژه‌های انتخاب‌شده از 177 کشور جهان را بررسي مي‌کردم، عناوين بسيار جذاب و نوآورانه‌اي را مشاهده کردم که اين امر نشان‌دهنده‌ اقبال بين‌المللي به امر مهم توسعه‌پايدار است.

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=22338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi