0

ورود استارت آپ ها به فضا

  • کد خبر : 23542
  • 24 بهمن 1396 - 11:12
ورود استارت آپ ها به فضا

ورود استارت آپ ها به فضا

ایران ۱۴۰۴ در اختیار «فناوری بومی فضایی» / ورود استارت آپ ها به فضا

تامین امنیت و اقتدار ملی کشور و نیز کاربردی شدن خدمات فضایی به عنوان بخشی از اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با استفاده از «فناوری فضایی بومی» تا سال ۱۴۰۴ محقق می شود.

نقش پررنگ فناوری فضایی و کاربردهای آن در زندگی روزمره مردم این فناوری را به صورت هوشمندانه ای به عنوان نمادی برای تحقق بخشی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی نظام تبدیل کرده است تا سه مقوله امنیت، اقتدار ملی و خدمات رسانی به مردم به موازات هم از طریق این فناوری تأمین شود.

فناوری فضایی امروزه به عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی، رشد و افزایش توانمندی بسیاری از بخش ها از جمله حمل ونقل، بانکداری، ارتباطات و خدمات اینترنت، سلامت، کشاورزی و انرژی شناخته می شود و به همین دلیل است که اغلب کشورها در حال برنامه ریزی برای بهره گیری از ابزارهای این فناوری هستند.

در ایران نیز از سال ۸۷ و پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در روز ۱۴ بهمن ماه دستیابی به ابعاد مختلف صنعت فضا و کاهش وابستگی ها در این عرصه، در سیاست های کلی توسعه ای نظام قرار گرفت.

در این روز که روز ملی فناوری فضایی نام گرفته است ایران با این موفقیت به جمع کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست و از آن پس همه ساله فعالان عرصه فضا در ۱۴ بهمن ماه گرد هم می آیند تا ابعاد جدید نقش فناوری فضایی و کاربردهای آن برای رسیدن به آینده ای توانمند را ترسیم کنند.

هم اکنون و با نزدیک شدن به یک دهه از دستیابی به این موفقیت، حمایت از توسعه و بومی سازی این فناوری مورد توجه قرار گرفته و نخبگان فضایی کشور در کنار پیشرفت این فناوری، سعی دارند کاربرد فناوری فضایی را در بهبود زندگی مردم ترویج کنند.

ترسیم اقتدار ملی در فناوری فضایی

بر مبنای اهداف ترسیم شده در سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و نیز برنامه دوم ۱۰ ساله فضایی، دستیابی ایران به دو ماهواره بومی عملیاتی (ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی) و کاربردی کردن نتایج حاصل از خدمات این ماهواره ها با هدف تأمین اقتدار و امنیت ملی و نیز کاهش وابستگی ها در این حوزه مورد تأکید قرار گرفته است.

از این رو برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای رسیدن به بلوغ صنعت فضایی در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت نقش مؤثر این فناوری در ایجاد اقتصاد فضایی، ایجاد کارآفرینی، اشتغال و بهره وری با حضور بخش خصوصی و به کارگیری کاربردهای فناوری فضایی در زندگی مردم، ملموس شود.

در این راستا توسعه زیرساخت های لازم در کشور برای سهولت استفاده و دسترسی باکیفیت به اطلاعات ماهواره ای و تصاویر با دقت بالاتر برنامه ریزی شده است.

مجتبی سرادقی، معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران در گفت وگو با مهر، برنامه های کشور در مسیر توسعه فناوری فضایی را تشریح کرد و گفت: مسیر توسعه فناوری فضایی کشور به سمت بومی سازی این فناوری است تا علاوه بر خدمت رسانی به مردم، مطابق با سیاست های اقتصاد مقاومتی، امنیت و اقتدار ملی مان در این حوزه حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث فناوری فضایی در کنار طراحی و ساخت ماهواره، به کاربردهای آن توجه ویژه ای خواهیم داشت، افزود: قصد داریم در کنار طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره و بومی سازی آن، فقط سازنده این تجهیزات نباشیم و خدمات این فناوری را برای مردم کاربردی کنیم.

کاربردهای فناوری فضایی در زندگی مردم ملموس می شود

سرادقی از فناوری فضایی به عنوان فناوری راهبردی و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی نام برد و اضافه کرد: به موازات توسعه این فناوری، به زودی کاربردهای فناوری فضایی در زندگی مردم ملموس تر خواهد شد.

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش اندکی از آنچه دنیا از فناوری فضایی استفاده می کند، در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: کاربردهای فناوری فضایی به حدی است که در صورتی که در اختیار مردم قرار گیرد، می تواند نقش پررنگی در تسهیل امور روزمره آنها ایفا کند.

وی به کاربردهای فناوری فضایی که هم اکنون به صورت ناملموس وارد زندگی مردم شده اشاره کرد و گفت: سیستم موقعیت یابی یکی از کاربردهای فناوری فضایی است که هم اکنون از طریق اپلیکیشن های موبایل، مردم از آن استفاده می کنند و مسیریابی و موقعیت یابی خود را از طریق GPS انجام می دهند.

سرادقی با بیان اینکه افزایش خروجی زمین کشاورزی، سطح زیرکشت و به طور کلی پایش محصولات و مراتع کشاورزی از دیگر کاربردهای فناوری فضایی است که از طریق ماهواره های سنجش از دور محقق می شود، افزود: در کنار آن بسیاری نمی دانند که ارتباطات شبکه بانکی کشور و تراکنش هایی که در لحظه اتفاق می افتد از طریق فناوری ماهواره های مخابراتی است و قطع لحظه ای این سیستم، می تواند برای کشور مشکلات جدی به وجود آورد.

معاون سازمان فضایی ایران به کاربرد فناوری فضایی در صنایع شیلات اشاره کرد و گفت: دیتایی که از ماهواره های سنجش از دور به دست می آید می تواند ماهیگیران را برای یافتن محل تجمع ماهی ها در دریا کمک کند، به طور کل تمامی شبکه های ارتباطی وسایل دریایی از طریق این فناوری قابل رصد خواهد بود.

وی افزود: با استفاده از فناوری ماهواره مخابراتی نیز ارتباط رسانی به مناطق صعب العبور و نیز در زمان وقوع بحران مانند زلزله و سیل صورت می گیرد. شناسایی مناطق سیل زده، پایش دریاچه ها و خشکی های کشور و نیز پیش بینی های هواشناسی از طریق فناوری ماهواره انجام می شود و به طور کل کاربردهای فناوری گستره بسیار زیادی دارد.

سرادقی با بیان اینکه حتی هم اکنون کشورهای توسعه یافته به دنبال راهکاری برای باخبر شدن از زمان زلزله از طریق فناوری ماهواره هستند، تصریح کرد: به طور کل از تصاویری که ماهواره ها از ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین ارسال می کنند، می توان بی نهایت اطلاعات و دیتا به دست آورد.

ایران ۱۴۰۴ در اختیار فناوری بومی فضایی

وی با تأکید بر اینکه تمامی این کاربردها باید از طریق بومی سازی فناوری فضایی در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: به این ترتیب محدودیتی در ارائه خدمات ایجاد نخواهد شد و زمان دریافت اطلاعات ماهواره ای با مدیریت کشور به سرعت صورت می گیرد.

دبیر روز ملی فناوری فضایی، گفت: از سال ۸۷ که با پرتاب ماهواره امید در روز ۱۴ بهمن ماه توسعه فناوری فضایی در کشور کلید خورد و روز ملی فناوری فضایی شکل گرفت، روز بهروز شاهد پیشرفت این فناوری هستیم. هم اکنون نیز توسعه کاربردهای فناوری فضایی به صورت بومی سازی در دستورکار قرار دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کاربردهای فناوری فضایی به صورت کم و بیش در اختیار مردم قرار دارد، افزود: در صورت فرهنگ سازی و مطالبه جامعه، دولت و مردم از سازمان ها، این فناوری بسیار کاربردی تر و ملموس تر خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با تأکید بر لزوم حرکت به سمت بومی سازی ماهواره های سنجشی و مخابراتی گفت: تا زمانی که مدیریت این ماهواره ها در اختیار خودمان نباشد، تصاویر دیرتر به دست مان می رسد و حق انتخاب برای دریافت تصاویر ماهواره ای را آن طور که باید نخواهیم داشت.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی گفت: برنامه ریزی ۱۰ساله دوم فضایی کشور، مربوط به کاربردی کردن «فناوری بومی فضایی» در زندگی مردم تا سال ۱۴۰۴ می شود و این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه در کنار قرار دادن ماهواره بومی در مدار زمین، استفاده از کاربردهای این فناوری نیز فرهنگ سازی شود.

استارت آپ ها به صنعت فضایی وارد می شوند

سرادقی با بیان اینکه فناوری فضایی باید به یک نیاز روزمره در زندگی تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگ سازی هستیم، خاطرنشان کرد: برای رفع این نیاز اپلیکیشن های حوزه فضا و استارت آپ ها می توانند به میدان بیایند. در این راستا امسال در روز ملی فناوری فضایی، سازمان فضایی نیز موضوع شناسایی و حمایت از ایده های استارت آپی حوزه فضا را در قالب گردهمایی استارت آپ های فضایی در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون با کشورهایی که از تصاویر ماهواره ای برای کاربردهای اولیه زندگی استفاده می کنند، فاصله داریم، تاکید کرد: برای مثال گوگل روزانه از طریق تصاویر ماهواره ای میلیون ها دلار ثروت خلق می کند. این امکان در کشور ما نیز با توجه به دانش فنی متخصصان و نخبگان دانشگاهی در حوزه های مختلف علوم فضایی، برق و الکترونیک و ورود ایده های استارت آپی در این عرصه، دور از ذهن نیست.

به گزارش مهر، شواهد نشان می دهد مردم بدون آنکه متوجه باشند به صورت روزانه از امکانات فناوری های فضایی بهره می برند و در صورتی که این امکانات با استفاده از نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن ها افزایش یابد، مردم نیز به استفاده از این کاربردها تمایل نشان می دهند.

از آنجایی که اهمیت فناوری فضایی درجهت توسعه اقتصادی کشور و سهولت زندگی مردم به یک راهبرد تبدیل شده است، علاوه بر برنامه ریزی های کلان دولت برای ارتقای این فناوری، نیاز است بخش خصوصی و استارت آپ ها نیز در فعالیت های متنوع فناوری فضایی حضور یابند تا خدمات حاصل از این فناوری در زندگی روزمره مردم، کاربردی تر شود.

 منبع: فرصت امروز

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi