1

فرهنگ نامه تجارت الکترونیک – بخش اول

  • کد خبر : 11720
  • 06 مارس 2017 - 14:45
فرهنگ نامه تجارت الکترونیک – بخش اول

باتوجه به این که هر پدیده ای همراه خود واژه های متعددی را به همراه می آورد که برخی از آنها مختص همان پدیده یا عمل است، تجارت الکترونیکی نیز برای خود واژه هایی دارد که در این نوشتار ، با عنوان فرهنگ نامه تجارت الکترونیک، سعی شده است در باره آن واژه ها توضیحاتی ارائه شود.

#فرهنگ_نامه #تجارت_الکترونیک #بیشتر_بدانیم #دانستنی

تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سال های اخیر رشد بسیاری داشته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. تجارت الکترونیک به هرگونه معامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی می‌شود. تجارت الکترونیک معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک ، کسب و کار الکترونیک می‌باشد.

باتوجه به این که هر پدیده ای همراه خود واژه های متعددی را به همراه می آورد که برخی از آنها مختص همان پدیده یا عمل است، تجارت الکترونیکی نیز برای خود واژه هایی دارد که در این نوشتار پایگاه دانستنی آنلاین، با عنوان فرهنگ نامه تجارت الکترونیک ، سعی شده است در باره آن واژه ها توضیحاتی ارائه شود.

1)تجارت الکترونیک ( eCommerce ) :

تجارت الکترونیک یا ecommerce یا e-commerce که به اختصار ecom هم نوشته می شود، به هر شکلی از کسب و کار گفته می شود که در بستر اینترنت انجام شود. حتی اگر به طور مستقیم فروش انجام نشود(مثال: پشتیبانی و خدمات مشتریان) این عبارت بیشتر مربوط به بخش خریداران است.

2)Payment Gateway یا درگاه پرداخت:

درگاه پرداخت ، سرویسی است که توسط یک شخص سوم (به عنوان مثال یک بانک) ارائه می شود و ارتباط بین فروشنده و یک سیستم پرداخت (مثل بانک ها یا سیستم های بین المللی همچون پی پال) را در بستری امن ایجاد می کند تا مشتری بتواند با ورود اطلاعات حساب خود، مبلغ یک سرویس یا کالا را به حساب فروشنده واریز کند و سرویس خود را دریافت نماید.

3)e-business :

کسب و کاری آنلاین است که علاوه بر بخش کاربری (Front-end) ، بخش مدیریتی (Back-end) را نیز شامل می شود. به عبارتی  کسب و کار اینترنتی یا e-business فعالیت های است که برای راه اندازی و پیشبرد تجارت الکترونیک (e-commerce) انجام می شود.

4)Keyword :

کلمه کلیدی (Keyword) یا عبارت کلیدی (Long Tail Keyword) یا عبارت شاخص (Index Term) ، یک یا چند کلمه است که به نوعی خلاصه یک مطلب بوده و یا یکی از موضوعات اصلی می باشد. این عبارات در آنالیز مطالب توسط موتورهای جستجو تأثیر داشته و در صورتی که در مطلب خود، به درستی از این کلمات کلیدی استفاده کرده باشیم، در نتیجه جستجوی یک کلمه کلیدی، دیده می شوید. حروف اضافه و حروف ربط از جمله کلمات کلیدی محسوب نمی شوند. مگر اینکه به شکل خاص جستجو شوند. یکی از کاربرد های مهم کلمات کلیدی، در راه اندازی کمپین تبلیغاتی و نمایش تبلیغات مرتبط، به کاربران است.

5) SEO :

SEO یا Search Engine Optimization روندی است که طی آن ، حضور و نمایش یک وبسایت خاص در نتایج موتورهای جستجو، بدون پرداخت هزینه مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد. این روش را روش ارگانیک یا natural هم می گویند. بهینه سازی سئو می تواند در بخش خاصی(نتایج وب، تصاویر، ویدیو، صوتی و … ) صورت بگیرد. هر چقدر یک سایت با کلمات کلیدی بیشتر و همچنین در رتبه های بالاتری نمایش داده شود یعنی SEO بهینه تری دارد. یکی از مهمترین اصول سئو ، تولید محتوای مفید است.

6)opt-in / opt-out email :

Opt-in email  روندی است که طی آن به کاربر اجازه داده می شود تا جهت دریافت ایمیل، در یک لیست ایمیل ثبت نام کند. فرم ثبت نام در خبرنامه یکی از این روش هاست.

Opt-out email  روندی است که طی آن امکانی در اختیار کاربر قرار می گیرد تا آدرس ایمیل و نام خود را از یک لیست ایمیل حذف کند تا دیگر دریافتی از سوی ارسال کننده نداشته باشد.

این دو، از اصول اولیه ایمیل مارکتینگ هستند.

7) Transaction :

Transaction یا تراکنش در یک تعریف ، با عنوان Electronic Funds Transfer یا EFT شناخته می شود و هر گونه تبادل مالی را شامل می شود که طی آن مبلغی از یک حساب به حساب دیگری منتقل شود. این انتقال ممکن است بین دو حساب از یک موسسه (مثلا بانک) انجام شود و یا بین موسسات مختلف. مثال این مورد در ایران شبکه شتاب می باشد. در فضای اینترنتی معمولا این تراکنش با استفاده از یک درگاه فروش (Payment Gateway) انجام می گردد.

8) Landing Page :

صفحه فرود ، یکی از صفحات زیر مجموعه یک وب سایت است که نقش مهمی را در بازاریابی آنلاین ایفا می کند. این صفحات به عنوان جذب کننده مشتریان استفاده می شوند و معمولاً در پی کلیک کردن یک بازدید کننده بر روی یک آگهی به نمایش در می آیند. در این صفحه از بازدید کننده درخواست می شود تا عملی را انجام دهد که به آن Call To Action یا به اصطلاح CTA می گویند. این درخواست می تواند از وارد کردن یک ایمیل تا دانلود یک فایل یا خرید یک محصول را شامل شود.

9)Click-Through Rate یا CTR :

CTR یا Click-Through Rate ، نمایانگر تاثیرگذاری کلمات کلیدی و نوع نگارش و عناصر گرافیکی و … به کار رفته در یک آگهی می باشد که با تقسیم تعداد کلیک ها بر روی آگهی، بر تعداد دفعات نمایش محاسبه می گردد و بر حسب درصد بیان می شود. هر آگهی ، به طور جداگانه CTR خود را دارد. به طور متوسط نرخ ۲% برای آگهی ها ، خیلی خوب خواهد بود. این درصد ممکن است از بالای ۵% در ابتدای انتشار تا حدود ۰٫۲ درصد پس از گذشت مدتی برسد. استفاده از فرم های غیرمعمول و گاه غیرمرتبط با موضوع (اسپم) ممکن است در ابتدا این نرخ را افزایش دهد، اما پس از مدتی به شدت آن را کاهش می دهد.

10)Directional Cues :

هر گاه بخواهیم بخشی از یک متن ، تصویر یا یک صفحه را در کانون توجه قرار دهیم و یا یک نکته را پر اهمیت تر جلوه دهیم به طوری که تمرکز بیننده به طور ناخودآگاه بر آن نکته استوار شود، از شاخص ها یا اشارات جهت دار ( Directional Cues ) استفاده می کنیم که از این جمله می توان به کلماتی نظیر «اگرچه» ، «با این حال» ، «از سوی دیگر» ، «اما» و همچنین عناصری گرافیکی همانند نشانگر های جهت دار (فلِش)، مسیر نگاه در عکس ها و استفاده ی بجا از رنگ ها اشاره کرد.

منبع: الکتروبلاگ

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلای

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi