2

نکات مهم درباره نگهداری حیوانات خانگی

  • کد خبر : 2382
  • 06 اسفند 1394 - 11:36
نکات مهم درباره نگهداری حیوانات خانگی

بهتر است قبل از نگهداری حیوان خانگی اطلاعات لازم را در مورد نحوه نگهداری حیوانات کسب نموده و…

بهتر است قبل از نگهداری حیوان خانگی اطلاعات لازم را در مورد نحوه نگهداری حیوانات کسب نموده و همواره این نکته را که حیوان خانگی نیاز به رسیدگی وصرف وقت دارد، فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که دامپزشکان صالح ترین افرادی هستند که می توانند شما را درمورد نحوه نگهداری حیوانات خانگی و مسائل و نکات بهداشتی مرتبط راهنمایی کنند .

1- با مراجعه منظم و حداقل هر چهار ماه یک بار به مراکز دامپزشکی و انجام مراقبت های پیشگیرانه گذشته از این که سلامت حیوان را تضمین می کنید ، خطرهای ناشی از بیماری های قابل انتقال به انسان را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهید.

2- نگهداری طولانی مدت حیوانات خانگی موجب وابستگی عاطفی فرزندان و اعضای خانواده به آن ها می شود، با آموزش درست و ایجاد ارتباط منطقی بین حیوان و فرزندان خود مانع از لطمات عاطفی آن ها در موارد فوت یا واگذاری حیوان به اشخاص دیگر شوید.

3- نگهداری از انواع پرنده، سگ، گربه، هامستر، سنجاب و…. به شرطی که محل مخصوصی برای نگهداری از آن ها در خانه وجود داشته باشد، مشکل آفرین نمی باشد. درصورتی که محل زندگی این حیوانات و افراد خانواده مشترک باشد ریزش پر و موی این حیوانات می تواند موجب بروز مشکلاتی برای شما شود. پس حتما” مکانی مجزا را برای نگهداری حیوان در خانه درنظر بگیرید .

4- بوسیدن حیوان تهدیدی برای سلامتی شما محسوب می شود از انجام این کار اکیدا” خودداری فرمایید.

5- از نکات مهم در زمینه بهداشتِ حیوانات خانگی واکسیناسیون به موقع و جدی گرفتن علائمی مانند تب، اسهال یا دیگر حالات غیر طبیعی و مراجعه به دامپزشک در این موارد می باشد .

6- وان و ظرف یا مناطقی که حیوان را در آن حمام کرده اید و یا برس زده اید، ضد عفونی کنید.

7- سگ خود را از تولگی آموزش دهید که بی مورد پارس نکند و گرنه با افزایش سن و قدرت حنجره تبدیل به موجود مزاحمی برای شما و همسایگانتان می شود.

8- اگر حیوان شما در مقابله با دیگر حیوانات و انسان ها حالت تهاجمی دارد، هرگز بدون قلاده حیوان را بیرون نبرید. این توجیه که حیوان باید راحت باشد نشان دهنده بی احترامی به حقوق دیگران است.

9- برای رعایت بهداشت دهان و دندان حیوان می توانید از مسواک های مخصوص یا اسپری های ضد عفونی کننده استفاده کنید . در غیر این صورت با عوارضی مثل درد و عفونت ناشی از پوسیدگی و همچنین بوی بد دهان حیوان و گاهی منظره ناخوشایند دهان حیوان روبرو خواهید شد . ( در مورد سگ ها سالانه یکبار جرمگیری توصیه می شود. )

10- اگر در منزل از پرندگان نگهداری می کنید توصیه می شود در فصول گرم، هفته ای حد اقل دو مرتبه امکان استحمام پرنده با آب گرم (بدون مواد شوینده) را فراهم نمایید. این کار باعث می شود پرهای ریز پرنده که معروف به پودر یا خاک پر می باشند، کمتر در محیط منزل شما پخش شوند و از به وجودآمدن مشکلات تنفسی و آلرژیک برای اعضای خانواده جلوگیری می شود.

11- ماهیان آکواریومی و زینتی امروزه از جانوران خانگی بوده و علاوه بر استفاده زینتی، آن ها می توانند از منظر علمی نیز مورد توجه قرار گیرند . توصیه می شود اکواریوم های خود را به صورت دوره ای شستشو ،ضد عفونی و گند زدایی کنید. غذای ماهیان می بایست در جای خشک ، خنک و تاریک در ظروف کاملاً در بسته نگهداری شود ( با توجه به تاریخ مصرف). رعایت دوره های حداقل دوهفته ای جهت قرنطینه ماهیان جدید الورود در اکواریوم جداگانه وجداسازی ماهیان بیمار از سایر ماهیان سالم از دیگر نکات لازم در نگهداری ماهی می باشد .

12- عموما” افراد غیر متخصص با شنیدن نام گربه همزمان خطر بیماری توکسوپلاسموز را یادآوری می کنند که دارای عوارض خطرناکی خصوصا” برای بانوان می باشد. بر اساس آمار، بیشترین علت ابتلا به این بیماری مصرف گوشت نیم پخته و یا دستمالی کردن گوشت خام آلوده بوده است . (انتقال عامل این بیماری از طریق تماس مدفوع گربه با دهان انسان صورت می گیرد که در صورت رعایت بهداشت این احتمال بسیار ضعیف است) .

13- دکتر دامپزشک بهترین فردی است که می تواند شما را در مورد نحوه نگهداری حیوانات خانگی و مسائل و نکات بهداشتی مرتبط راهنمایی کند. البته بهتر است قبل از آن برای خود دلیل قانع کننده ای نسبت به نگهداری از حیوان داشته باشید.

14- اظهار نظر در مورد مسائل بهداشتی و نگهداری از حیوانات خانگی ، نحوه پیشگیری از ابتلای به بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان صرفاً در صلاحیت دکتر دامپزشک است و بس!

15- اظهار نظر در مورد مسائل شرعی مرتبط با حیوانات صرفاً در صلاحیت کارشناسان مبرز دینی است و وارد نمودن سلیقه و تعصب در این زمینه جایگاهی ندارد.

اگر حیوان خانگی دارید، برای جلوگیری از انتقال میکروب ها و انگل ها این نکات را رعایت کنید:
1- همیشه دست هایتان را به طور کامل پس از نوازش حیوان بشویید.
2- هنگام تمیز کردن قفس ها یا جعبه فضولات دستکش به دست کنید.
3- به کودکان اجازه ندهید دست های کثیفشان را به دهان ببرند. خاک یا مدفوع حیوانات بر روی زمین ممکن است با لارو یا تخم انگل ها آلوده شده باشد.
4- فضولات سگ و گربه را روزانه از حیاط جمع کنید ، به خصوص در نواحی ای که هم کودکان و هم حیوانات در آن بازی می کنند.
5- جعبه شن محل دفع حیوانات را بپوشانید.
6- هیچ گاه حیوانات وحشی را به عنوان حیوان خانگی نگه ندارید.

منبع مطلب :   https://vet.mihanblog.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi