3

نقش والدین در ازدواج فرزندان

  • کد خبر : 17777
  • 13 مهر 1396 - 9:31
نقش والدین در ازدواج فرزندان

خانواده ها در امر ازدواج مهم ترین راهنما برای فرزندانشان محسوب می شوند و خانواده هایی که توانایی برقراری ارتباط خوب با جوان خود را دارند ؛ لازم است مواردی را رعایت کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب نقش والدین در ازدواج فرزندان را بررسی کنیم.

خانواده ها در امر ازدواج مهم ترین راهنما برای فرزندانشان محسوب می شوند و خانواده هایی که توانایی برقراری ارتباط خوب با جوان خود را دارند ؛ لازم است مواردی را رعایت کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب نقش والدین در ازدواج فرزندان را بررسی کنیم.

توجه به حرف های یکدیگر

یکی از آفت های ازدواج جوانان؛ بی شک نشنیدن حرف آنهاست! والدینی که با موضوع ازدواج فرزندان خود دیکتاتورمآبانه رفتار می کنند و حرف حرف خودشان است و می گویند همین است و جز این نیست قطعاً مسیری را برای احساس خوشبختی نداشتن در زندگی فرزندشان باز خواهند کرد!

به همین دلیل لازم است تا حرف های فرزندان در آستانه ازدواج به خوبی بشنوید و به دلایل عقلی و احساسی آنها توجه و اگر نیاز به منطق و راهنمایی داشتند، آنها را کمک کنید.

از مهم ترین و آرامش بخش ترین نکات که به یک ازدواج موفق منتج می شود، آرامش دادن والدین با خوب گوش دادن به فرزندان در مسیر ازدواج است.

درک شرایط فرزند در آستانه ازدواج

والدینی که سعی می کنند دنیا و بخصوص مسیر ازدواج را از زاویه دید  جوان خود نگاه کنند و با فرزند در مسیر ازدواج خود هم قدم شده و احساس درونی او را جستجو کنند؛ می توانند او را به یک ازدواج موفق رهنمون سازند. در یک جمله بهتر است این گونه بیان شود که لازم است والدین دنیا را از دید فرزند خود ببینند تا میزان علاقه او به فرد مورد نظرش یا به زندگی آینده اش را درک کنند.

اگر والدین درک صحیحی از شرایط روحی جوان  خود نداشته باشند او را ناخواسته در بحرانی قرار می دهند که با خود این گونه می اندیشد:

پدر و مادرم مرا از دستیابی به عشق و همسر آینده ام منع می کنند!

و چنین احساسی بستر ورود به ناسازگاری و حرف نشنوی و لجاجت و تصمیمات عجولانه در مسیر انتخاب همسر خواهد شد.

تعیین تکلیف واضح ممنوع

زمانی که جوان درگیر انتخاب همسر است، والدین باید هوشمندانه رفتار کرده و به گونه ای رفتار نکنند که فرزندشان گمان کند؛ آنها تصمیم دارند برای او تعیین تکلیف کنند!

این درست است که هر پدر و مادری خیر و صلاح فرزند خود را خواسته و اگر امر و نهی ای می کنند، صرفاً به جهت خیر خواهی است، اما در مسیر ازدواج باید صبوری کرد و بیان نظرات به گونه ای نباشد که جوان احساس کند حیطه مشخصی برای او تعیین شده و از او تصمیم خاصی انتظار می رود و آزادی عمل ندارد!

شما پدر و مادر عزیز در چنین زمانی در نقش یک پیشنهاد دهنده ظاهر شوید و بدون تأکید و خیلی دوستانه منظور خود را در قالب یک پیشنهاد برای فرزند خود اعلام کنید.

موضع گیری نکنید

اگر تمام راهکارهای بالا را به کار ببرید و زمانی که جوانتان اسم شخص خاصی را بیان کند که به او علاقه دارد یا می خواهد نظر شما را درباره وی بداند و شما در مقابل او موضع گیری کنید؛ بی شک همه چیز تمام می شود!

به عبارتی دیگر اگر در همه مراحل ازدواج همراه فرزند خود بودید اما در لحظه نهایی در مقابل او موضع بگیرید که فلانی هرگز! یا فلانی یا پدر و مادرت ! و از این گونه جملات؛ قطعاً او این احساس را خواهد داشت که والدینش در مقابل انتخاب او موضع گرفته اند. صبور باشید و اگر نظر مخالفی دارید طوری حساب شده و با  آرامش بیان کنید که او دچار بد بینی و برداشت موضع گیری از رفتار شما نشود.

هر اشتراکی تفاوتی خواهد داشت

والدین، همیشه نقش والد بودن را برای فرزندان خود دارند! حتی زمانی که فرزندان پا به عرصه جوانی می گذارند و تصمیم به ازدواج می گیرند. اگر پدر و مادری هستید که جوانی درآستانه ازدواج دارید، بدانید که نحوه راهنمایی شما و تک تک رفتارهای شما در زندگی آینده جوان در آستانه ازدواجتان تأثیر گذار است.

بی شک در کنار هر نوع اشتراکی ، تفاوت هایی هم وجود خواهد داشت! بگذارید جوان شما آمادگی مواجهه با تعارضات پیش از ازدواج را کسب کند! شما به عنوان بزرگتر به او بگویید که نباید از هر اشتراکی گمان به خوشبختی مطلق ببرد! گاهی ممکن است اشتراکات کم و تفاوت ها زیاد باشد گاهی هم برعکس. آنچه مسلم است؛ قطعاً اشتراکات کم می تواند منجر به درک متقابل و احساس خوشبختی شود و این یکی از وظایف والدین است که به عنوان افراد با تجربه در زندگی مشترک به جوان خود یادآوری کنند که از اشتراک های خود و همسر آینده اش نهایت استفاده را برای خوشبخت شدن ببرد.

او را از تفاوت های همسر آینده اش نترسانید و زندگی با فرد مورد نظرش را در نظرش مانند یک کابوس به خاطر یک سری تفاوت ها جلوه ندهید.

جوان خود را مجبور به ازدواج  نکنید

گاهی والدین از روی علاقه به جوان خود به او اصرار می کنند تا ازدواج کند. گاهی پا را فراتر گذاشته و مدام سن و سال او را به رخ کشیده و با این روش سعی می کنند او را به ازدواج ترغیب کنند.

والدین باید بدانندکه ازدواج اجباری جز دردسر و احساس پشیمانی چیزی نخواهد داشت!

هر گونه اجباری در امر ازدواج ؛ چه بر سر اصل ازدواج کردن باشد و چه بر سر انتخاب فرد بخصوصی، قطعاً باعث بستری خواهد شد که یک روزی یا یک جایی از مسیر اصلی خود منحرف شده و به چالش کشیده شود.

شما به عنوان پدر و مادر اگر قصد معرفی فردی را به جوان خود دارید یا می خواهید او را به ازدواج تشویق کنید، صرفاً باید به عنوان یک پیشنهاد صحبت خود را مطرح کنید تا هر گونه استنباط اجبار در ذهن جوانتان از آن دور شود.

مثلاً بگویید نظرت راجع به ازدواج چیست؟ تمایلی به ازدواج کردن داری؟

یا دختر خانواده فلانی را چطور ارزیابی می کنی؟ آیا فکر می کنی همسر مناسبی برای تو باشد؟

یا این خواستگارت را چگونه ارزیابی می کنی؟ به نظرت می تواند تو را خوشبخت کند؟

والدین، همیشه نقش والد بودن را برای فرزندان خود دارند! حتی زمانی که فرزندان پا به عرصه جوانی می گذارند و تصمیم به ازدواج می گیرند. اگر پدر و مادری هستید که جوانی درآستانه ازدواج دارید بدانید که نحوه راهنمایی شما و تک تک رفتارهای شما در زندگی آینده جوان در آستانه ازدواجتان تأثیر گذار است.

بی شک شما هم سهمی در رقم زدن خوشبختی جوان خود در مسیر انتخاب همسر خواهید داشت، لذا لازم است اطلاعات خود را بالا ببرید.

منبع: آکا ایران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi