1

نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ عاشورایی جدی گرفته شود

  • کد خبر : 31967
  • 11 سپتامبر 2018 - 9:57
نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ عاشورایی جدی گرفته شود

نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ عاشورایی جدی گرفته شود

با فرا رسیدن ماه محرم کاربران فضای مجازی با انتشار مطالب و تصاویر دسته‌های عزاداری و مطالب عاشورایی سعی در معرفی فرهنگ عاشورائی دارند.
این روزها بوی ماه محرم از گوشه و کنار تمام خیابان‌های شهر به مشام می‌رسد و هر یک از عاشقان امام حسین(ع) به گونه‌ای تلاش می‌کنند تا در عزاداری‌های این روزها سهیم باشند. یکی لباس مشکی به تن پرچم‌های عزای سالار شهیدان را بر در و دیوارهای محله نصب می‌کند و دیگری در حال برپا کردن ایستگاه‌های صلواتی است.

مادری نذر کرده تا امسال شفای فرزند بیمارش را از شهیدان کربلا بگیرد، کودکان با سربندهای مشکی به سر در خیابان‌ها هیأت‌های کودکانه به راه انداخته‌اند و نوجوانان هم به همراه پدرانشان گوشه‌ای از کارهای این محفل عزاداری را به دست گرفته‌اند تا در این مراسم‌ها سهیم باشند، خلاصه این روزها شهر حال و هوای عاشورایی دارد.

رنگ و بوی محرم در فضای مجازی

اما نکته جالب توجه اینجاست که این عزاداری‌ها و مراسم‌ها فقط به کوچه و خیابان‌های شهر ختم نمی‌شود و فضای مجازی هم به عنوان محیطی که امروزه عموم مردم جامعه از آن به نحوی استفاده می کنند نیز رنگ و بوی عاشورایی به خود گرفته است، یکی عکس‌های هیأت‌های عزاداری را در این فضا نشر می‌دهد و دیگری اشعاری از نحوه شهادت یاران امام حسین (ع) و آن روزهای پرحادثه را منتشر می‌کند.

بسیاری از هیأت‌های عزاداری هم روز و تاریخ مراسم‌های خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند تا از این طریق بتوانند اطلاع‌رسانی مناسبی انجام دهند.

باید توجه داشت فضای مجازی از ظرفیت بسیار گسترده‌ای برخوردار است به طوری‌که در حال حاضر تقریباً تمام افراد جامعه به نوعی با اخبار و مطالبی که در این فضا منتشر می‌شود، سروکار دارند، به همین دلیل می‌توان از ظرفیت این فضا در راستای آگاهی‌بخشی درباره حقیقت واقعه عاشورا و درس‌های این روزهای حماسی استفاده کرد.

از آنجا که این روزها بسیاری از دشمنان و بدخواهان کشور با جولان دادن در این محیط سعی در انحراف افکار عمومی دارند، استفاده از این ظرفیت برای معرفی درس‌های اخلاقی این حماسه عظیم نباید مورد غفلت واقع شود.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی در معرفی فرهنگ عاشورا

حجت الاسلام محمد کهوند پژوهشگر حوزه رسانه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص معرفی فرهنگ عاشورا در فضای مجازی توضیح داد: فضای مجازی که خود رسانه‌ای جامع است، تأثیر به سزایی در معرفی فرهنگ عاشورا دارد، البته این راه از طریق ورود کشور در فضای مجازی امکان‌پذیر است.

وی افزود: بدین گونه که دولت می‌تواند با ورود به شبکه های اجتماعی و جستجوگرهای فعلی با مهندسی ارتباطات و اطلاعات، با مدیریت محتوای تولید شده به ترویج فرهنگ عاشورا بپردازد.

انعکاس محرم در لنزهای کاربران اینترنتی/ نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ عاشورایی جدی گرفته شود

کهوند ادامه داد: وارد شدن دولت به مدیریت شبکه‌های اجتماعی به این دلیل است که کشور ما در حال حاضر هیچ سلطه‌ای بر جستجوگرها و دنیای مجازی ندارند و نظام سلطه با مدیریت این فضا اجازه نشر بسیاری از مطالب را به مسلمانان نمی دهد، به همین دلیل لازم است مدیریت دقیق برای نشر مطالب دینی و استفاده از این فضا صورت گیرد.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه راه حل دیگری که می‌توان زمامدار دنیای مجازی شد این است که سرویس‌های داخلی با سرعت بالا و کیفیت بالا خدمات دهند و شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، توضیح داد: فضای مجازی همانند، کتاب، فیلم، تلویزیون و بازی‌های اینترنتی یک رسانه است و در گسترش فرهنگ هر کشوری تأثیر بسزایی دارد.

حجت الاسلام کهوند درباره این سؤال که دنیای مجازی تا چه اندازه‌ می‌تواند به آشنایی جوانان با فرهنگ عاشورایی کمک کند، اظهار داشت: قطعاً فضای مجازی به دلیل آشنایی با طبع جوانان مطالب را در قالب‌های جذاب برای جذب بیشتر ارائه می‌کند. ترویج فرهنگ عاشورا به روش سنتی (قرائت قرآن و منبر رفتن ) بوده و در روش مدرن محتواهای تولید شده در غالب هایی مثل اینفوگرافیک و انیمیشن ارائه می‌شود.

لزوم تولید محتواهای جذاب با محوریت فرهنگ عاشورایی

وی گفت: نباید محدودیتی در ارائه محتوا وجود داشته باشد و به هر طریق مشروعی می توان با تولید محتوای مناسب برای هر رده سنی به ترویج مسایل دینی و فرهنگ عاشورایی پرداخت.

پژوهشگر رسانه درباره ارائه مطالب در جهت جذب بیشتر کاربران به سوی صفحات مذهبی توضیح داد: موضوع ظلم‌ستیزی امام حسین(ع) و عطوفت و مهربانی ایشان و همچنین درایت و صلابت آن حضرت می‌تواند به سبک و قالب مستند و فیلم و سریال و انیمیشن تولید و از طریق فضای مجازی در اختیار کاربران قرار گیرد.

انعکاس محرم در لنزهای کاربران اینترنتی/ نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ عاشورایی جدی گرفته شود

وی در پایان گفت: استفاده از این فضا باید بیش از پیش مدنظر نیروهای انقلابی قرار گیرد، همانطور که دشمنان با تولید محتواهای نامناسب سعی در انحراف افکار عمومی دارند، جوانان انقلابی نیز باید با استفاده صحیح از این فضا فرهنگ دینی و عاشورائی را بیش از پیش بازنشر دهند تا از این طریق عموم مردم جامعه خصوصاً نوجوانان با اهداف عزداری برای سالار شهیدان و فرهنگ عاشورائی و فلسفه محرم بیشتر آشنا شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

دیگران این مطلب را هم مطالعه می کنند: در باره فلسفه عزاداری امام حسین (ع)بیشتر بدانیم

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ما همه به امام حسین و بزرگی شون معتقدیم ولی ماشین هایی ساعت ۲ نیمه شب در خیابان ها با صدای ضبط ماشین عزاداری می کنند را چه کنیم .
    فلسفه عزاداری امام حسین هیچ جا مزاحمت را ترویج نکرده است . لطفا رعایت همدیگه را بکنیم . شاید وقتی خیابان ها را برای عرض اردات به امام بسته ایم باعث شویم کسی به علت دیر رسیدن به بیمارستان جانش را از دست بدهد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi