3

نقش سوخت‌های فسیلی در یک سیستم انرژی سازگار

  • کد خبر : 126008
  • 18 جولای 2022 - 7:43
نقش سوخت‌های فسیلی در یک سیستم انرژی سازگار

به عنوان بخشی از کاری که شرکت Copenhagen Economics برای کمیسیون انتقال انرژی (ETC) انجام داد، این کمیسیون، نقش سوخت‌های فسیلی را در یک سیستم انرژی سازگار با محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر ۲ درجه سانتی گراد تجزیه و تحلیل کرده است. به گزارش دانستنی انلاین ، دکتر اسدالله غلامپور، مدیر عامل مگا […]

به عنوان بخشی از کاری که شرکت Copenhagen Economics برای کمیسیون انتقال انرژی (ETC) انجام داد، این کمیسیون، نقش سوخت‌های فسیلی را در یک سیستم انرژی سازگار با محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر ۲ درجه سانتی گراد تجزیه و تحلیل کرده است.

نقش سوخت‌های فسیلی در یک سیستم انرژی سازگار

به گزارش دانستنی انلاین ، دکتر اسدالله غلامپور، مدیر عامل مگا پتروشیمی کیان در یادداشت خود آورده است: کمیسیون انتقال انرژی (ETC) متشکل از ائتلاف گسترده ای از ذینفعان از بخش های عمومی، خصوصی و اجتماعی با هدف تسریع تغییر به سمت سیستم های انرژی کم کربن است که توسعه اقتصادی را در حالی که افزایش دمای جهانی را به خوبی محدود می کند،ممکن می سازد.

کار ETC بر چهار استراتژی انتقال متمرکز است. یکی از آنها نقش سوخت های فسیلی در انتقال به یک سیستم انرژی سازگار با دمای زیر ۲ درجه سانتیگراد می باشد. ETC تقریباً از تمام سناریوهای موجود استفاده کرده و تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را تا سال ۲۰۴۰ و پس از آن را مطالعه نموده تا سه مسیر تقاضای قدیمی برای زغال‌سنگ، نفت و گاز را مشخص نماید. ETC این رویکرد از بالا به پایین را با دو مدل از پایین به بالا ترکیب کرده است: مدلی از بازارهای جهانی نفت و گاز، و مدلی از تقاضای جهانی انرژی برای بررسی پیامدهای مسیرهای سوخت فسیلی برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران.

این مطالعه نشان داد که رسیدن به هدف دمای ۲ درجه سانتیگراد به معنای کاهش شدید و فوری استفاده از زغال سنگ است، همراه با در نظر گرفتن اوج و کاهش نفت در دهه ۲۰۲۰ و بدون رشد یا رشد کم در گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی، که نهایتا ۶۰ درصد انرژی را در سال ۲۰۴۰ تأمین خواهند کرد، در مقایسه با استفاده ۸۵ درصد از سوخت های فسیلی امروزی، اما الگوی استفاده از زغال سنگ و گاز تغییر خواهد کرد و به طور فزاینده‌ای در صنعت متمرکز خواهد شد.

قیمت سوخت های فسیلی در سناریوی کاهش دمای ۲ درجه سانتی گراد پایین تر خواهد بود و نیاز کمتری به بسیج ذخایر پرهزینه برای پاسخگویی به تقاضا این سوخت ها وجود دارد. با این حال، سرمایه گذاری اضافی در نفت و گاز همچنان مورد نیاز خواهد بود. حتی در سناریوی کاهش دما تا ۲ درجه سانتی گراد، اکثر عرضه هیدروکربن در سال ۲۰۴۰ از تحولات جدید حاصل می شود. با اینحال اتفاقات جنگ اکراین ممکن است تحلیل فوق را دستخوش تغییر قرار دهد.

تهاجم روسیه به اوکراین باعث تشدید کاهش عرضه گاز طبیعی شده است که از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شده است و قیمت ها را برای مصرف کنندگان افزایش داده و منجر به تغییر سوخت و از بین رفتن تقاضا شده است.

منبع: کمیسیون انتقال انرژی (ETC) همراه با مطالب نویسنده

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi