نقش جاذبه های معماری در توسعه صنعت گردشگری ایران به عنوان یکی از عناصر زیر ساخت های این صنعت بزرگ و سودآور انکار ناپذیر است. با ما همراه باشید تا به بررسی این نقش اساسی بپردازیم.
نقش جاذبه های معماری در توسعه صنعت گردشگری
امروزه صنعت گردشگری یکی از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان و همچنین به عنوان منبع درآمد برای کشورهای موفق در این صنعت، جایگاه ویژه ای دارد. برای صنعت گردشگری زیر ساخت های گوناگونی برشمرده اند که از جمله آن ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:
دسترسی فیزیکی آسان به جاذبه توریستی، دسترسی به آب لوله کشی، برخورداری از شبکه برق، برخورداری از گاز یا سایر فرآورده های نفتی، وجود سیستم دفع زباله و فاضلاب، فضا های سبز و شبکه ارتباطی. تاسیسات آب و فاضلاب مناسب، زیرساخت ترافیک و راهسازی، وجود امکانات رفاهی لازم و ضروری و مراکز خرید در دسترس، مهندسی و معماری استاندارد و زیبا و …
معماری یکی از عناصر رونق گردشگری
معماری از جمله عناصری است که نقشی بی بدیل در ساخت، رونق و موفقیت این زیرساخت ها در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر توسعه ی گردشگری دارد. معماری زیبا صنعتی است عظیم که در کنار صنعت گسترده گردشگری نقش لازم و ملزوم همدیگر را پیدا کرده و به نوعی در تکامل و موفقیت یکدیگر تاثیر می گذارند.
وجود هتل یا رستوران با بنایی زیبا در یک محیط دلپذیر و سرسبز و در کنار کوه ها و درختان سر به فلک کشیده یا در کنار دریای آبی و مواج جهت اقامت بلند مدت یا کوتاه مدت با امکانات لازم رفاهی و پذیرایی، خواسته گردشگران و توریست ها است تا با اقامت و صرف غذا در چنین محیطی و در آرامش خستگی را از تن بیرون کرده تجدید قوایی بکنند.
هتل ها و باغ رستوران های شمال کشور نمادی از معماری زیبای ایرانی
خوشبختانه بیشتر هتل ها و باغ رستوران های واقع در شمال کشورمان از جهت مهندسی و معماری بسیار زیبای ایرانی و در مکان های سرسبز و دلپذیر با تلفیقی از هنر ، سنت ، معماری ، خلاقیت و جذابیت ساخته شده اند و از دیدگاه گردشگری، معماری دو نقش اساسی لازم در حوزه زیرساخت های صنعت گردشگری و جاذبه فرهنگی را دارا هستند و بخش عمده ای از گردشگران به جهت دیدار از آثار معماری و تجربه فضاهای جدیدی که معماری همراه با خلاقیت و تکنولوژی های جدید در اختیار آن ها می گذارد، وارد این محیط می شوند