3

نخستین مسجد مدرن ایران و معماری منحصربه‌فرد آن

  • کد خبر : 32470
  • 15 مهر 1397 - 13:50
نخستین مسجد مدرن ایران و معماری منحصربه‌فرد آن

نخستین مسجد مدرن ایران با معماری منحصربه‌فرد در ضلع شرقی میدان هفتم ‌تیر تهران با نام مسجد الجواد در سال ۱۳۴۱، تأسیس شده است‌.

نخستین مسجد مدرن ایران با معماری منحصربه‌فرد در ضلع شرقی میدان هفتم ‌تیر تهران با نام مسجد الجواد در سال ۱۳۴۱، تأسیس شده است‌.

ساختمان مسجد الجواد(ع) توسط مهندس ابراهیمی طراحی و ساخته شده و اولین مسجد مدرن ایرانی است.

فعالیت های نخستین مسجد مدرن ایران

ساختمان مسجد از دو بخش شبستان و سالن سخنرانی تشکیل شده است. سالن سخنرانی این مسجد دو طبقه است، شبستان به صورت مخروطی از اضلاع متقاطع تشکیل شده که از رأس به طرف قائده پهن تر می شود.

در زیر زمین مسجد کتابخانه و بالای آن مؤسسه تعاونی امام خمینی(ره) قرار دارد. زمین این مسجد حدود ۱۵۰۰ متر مربع مساحت دارد.

این مسجد بنا به دلایل مختلفی‌، از جمله قرار گرفتن در مرکز شهر تهران‌، نوع خاص معماری و امکانات جانبی مسجد، توجه شهروندان تهرانی را به خود جلب کرده است.

در این مسجد جدا از برگزاری نماز جماعت روزانه‌، مجالس ترحیم هم برپا می‌شود. در ایام تابستان، کلاس‌های مختلف علمی‌، تفریحی‌، مذهبی و اردوهای دسته‌جمعی برگزار می‌شود.

معماری نخستین مسجد مدرن ایران

نمای مسجد الجواد(ع) با رنگ تصفیه‌کننده هوا رنگ آمیزی شده است. این بنای ارزشمند در یکی از کانون‌های اصلی آلودگی هوای تهران، میدان هفت تیر قرار گرفته که به عنوان یکی از مساجد شاخص در دنیا از لحاظ قابلیت تصفیه هوا شناخته می‌شود.

رنگ تصفیه‌کننده هوا، خواص خودتمیز شوندگی و طول عمر بالای نمای ساختمان را به دنبال دارد و این تکنولوژی در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مدد شهرسازی و مدیریت شهری آمده است.

اولین بیمارستان تصفیه‌کننده هوا در شهر مکزیکوسیتی و یا اولین کلیسا با قابلیت تصفیه‌ هوا و نمای خودشوینده در ایتالیا در زُمره این پروژه‌ها هستند. این‌بار نیز در ایران و یکی از آلوده‌ترین نقاط پایتخت، مسجدی تاریخی و ارزشمند به این ویژگی نوینِ رنگ‌های هوشمند تصفیه کننده هوا مجهز شده است. که این امر بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

در این طرح که با همیاری مدیران و مشاوران عالی مسجد طی ۱۴ روز به انجام رسید، نمای مسجد الجواد(ع) با رنگ ناکسوت با پایه سلیکون و مقاومت بسیار بالا رنگ‌آمیزی شد و از روز اتمام پروژه در عید مبعث نمای این مسجد به عنوان «اولین مسجد تصفیه کننده هوا» نام‌گذاری و به بهره‌برداری رسید.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

این مطلب را هم بخوانید: نقش و جایگاه مسجد در جوامع اسلامی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=32470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi