11

نحوه کاشت انبه – چطور در منزل خود انبه بکاریم؟

  • کد خبر : 64077
  • 27 آذر 1398 - 12:16
نحوه کاشت انبه – چطور در منزل خود انبه بکاریم؟

دانستنی آنلاین: بسیاری از اشخاص کنجکاو هستند و می خواهند بدانند که کاشت انبه در منزل جواب خواهد داد، یا خیر. با ما در دانستنی آنلاین همراه باشید، تا به طور دقیق با روش کاشت این گیاه آشنا شوید. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، انبه یکی از درختانی است، که روش کاشت بسیار ساده […]

دانستنی آنلاین: بسیاری از اشخاص کنجکاو هستند و می خواهند بدانند که کاشت انبه در منزل جواب خواهد داد، یا خیر. با ما در دانستنی آنلاین همراه باشید، تا به طور دقیق با روش کاشت این گیاه آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، انبه یکی از درختانی است، که روش کاشت بسیار ساده ای دارد. این درخت از زمان کاشت گرفته، تا زمان رشد و به بار نشستن، نیاز به مراقبت بسیار کمی دارد، با این وجود باید شرایط و وضعیت ابتدایی مشخصی را برای آن فراهم کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است، که در نهایت میوه هایی را برداشت خواهید کرد، که از لحاظ ژنتیکی دقیقاً مانند هسته کاشته شده خواهد بود. درخت انبه بسته به وضعیت و شرایط آب و هوایی بین ۹ تا ۲۰ متر قد خواهند کشید و می توانند تا قرن ها نیز زنده بمانند. در ضمن اگر قصد کاشت انبه در منزل را دارید، باید بدانید که این گیاه به سرعت رشد می کند، از این رو پس از مدتی باید آن را به یک باغ یا باغچه منتقل کنید.

نحوه کاشت انبه - چطور در منزل خود در ایران انبه بکاریم؟

جوانه زدنی بذر

پیش از آن که به کاشت انبه در خانه اقدام کنید، باید موارد مختلف زیادی را بررسی کنید. در ادامه به طور دقیق به این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱-منطقه آب و هوایی خود را بررسی کنید

انبه یک گیاه بومی مناطق گرمسیری و مرطوب آسیا و اقیانوسیه است. چنانچه قصد کاشت انبه در ایران را داشته باشید، پیش از هر چیزی باید به بررسی امکان رشد این گیاه در شرایط آب و هوایی شهر خود بپردازید. انبه را در ایران، می توان در شهرهایی همچون کرمان، چابهار و بسیاری دیگر از شهرهای گرمسیری کاشت. لازم به ذکر است، چنانچه قصد کاشت انبه در شهرهایی همچون اصفهان، تهران، مشهد، تبریز، یا شهرهای سردسیر دیگر را داشته باشید، باید باید آن را در گلدان بکارید و با هر مرحله رشد، آن را به گلدان بزرگتری انتقال دهید. این اقدام انتقال گلدان به محیط سربسته و گرم، در فصول سرد سال فراهم می کند.

چنانچه به دلیل ذکر شده می خواهید به کاشت انبه در منزل اقدام کنید، باید یک نژاد کوتاه قامت را برای این کار انتخاب کنید. یکی از نژادهای انبه که کوشگال نام دارد، با حرس معمولی چیزی در حدود ۲ تا ۲٫۵ متر رشد خواهد کرد.

انتخاب بذر مناسب برای کاشت انبه

۲-پیدا کردن بذر مناسب

بهترین روش برای انتخاب بذر مناسب، آن است که درخت انبه ای را در منطقه خود بیابید و هسته یکی از میوه های آن را بکارید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که بذر کاشته شده، قابلیت سبز شدن در منطقه آب و هوایی شما را خواهد داشت. گرچه برای اشخاصی که در مناطق نسبتاً گرم سیر زندگی می کنند چنین کاری تقریباً بسیار ساده است، برای اشخاص دیگر کمی سخت خواهد بود. در این حالت می توانید از یکی از ۲ روش زیر استفاده کنید:

  • اگر نتوانستید برای کاشت انبه، درختی را پیدا کنید، که از بذرهای آن بهره ببرید، می توانید از یک فروشنده بذر گیاهان چنین چیزی را تهیه کنید. البته پیش از آن باید از قابلیت رشد بذر خریداری شده در منطقه خود اطمینان حاصل کنید.
  • یک انبه بخرید و از هسته آن برای کاشتن گیاه استفاده کنید. گرچه در این روش ریسک عدم موفقیت بیشتر از حالت قبل است، با این وجود هزینه اضافی برای شما به همراه نخواهد داشت.

بررسی سلامت بذر پیش از کاشت انبه

۳-سلامت دانه را بررسی کنید

پس از آن که انبه را نوش جان کردید، پوست هسته انبه را به آرامی بشکافید. مراقب باشید که در طی این فرایند به هسته آسیبی نرسد. یک بذر سالم انبه، برنزی رنگ بوده و ظاهری تازه دارد. چنانچه بذر انبه در معرض سرما قرار گرفته باشد، رنگ خاکستری پیدا کرده و ممکن است قدرت سبز شدن خود را از دست داده باشد.

۴-روشی را برای آماده سازی پیش از کاشت انتخاب کنید

پیش از کاشت انبه برای آماده سازی بذر از دو روش غوطه ور کردن و خشک کردن می توان استفاده کرد. در روش خشک کردن، بذر را خشک کرده و سپس به طور مستقیم در داخل خاک خواهیم کاشت.

روش کاشت پس از خشک کردن

۱-دانه را به کمک یک دستمال کاغذی حوله ای خشک کنید

چنانچه می خواهید از روش خشک کردن دانه برای کاشت انبه در منزل استفاده کنید، ابتدا آن را حدود ۳ هفته در یک مکان خشک و آفتابی و هوا قرار دهید. پس از گذشتن این مدت، با ایجاد فشار بسیار کم، فاصله ی کوچکی بین دو نیمه ی بذر ایجاد کنید. در زمان انجام دادن این عمل ، باید مواظب باشید که دو نیمه ی بذر بر روی یکدیگر سر نخورند، زیرا چنین اتفاقی می تواند به آسیب دیدن و از بین رفتن قابلیت رشد بذر منجر شود.

برای کاشت انبه می توانید بذر را به طور مستقیم در درون خاک قرار دهید

۲-یک گلدان، با خاک زه کشی شده و حاصلخیز فراهم کنید

برای کاشت انبه، باید از خاکی حاصلخیز، با تخلخل بالا و زه کشی مناسب استفاده کنید. پس از آنکه گلدان خود را با چنین خاکی پر کردید، در مرکز آن یک حفره ۲۰ سانتی متری ایجاد کنید. سپس بذر گیاه را طوری در خاک قرار دهید، که قسمت گود آن، به سمت پایین باشد. سپس روی بذر را با خک بپوشانید.

آب دادن گلدان انبه

۳-به میزان کافی به گلدان خود آب دهید

مانند کاشت هر گیاه دیگری، در زمان کاشت انبه در گلدان نیز، باید به نحوه آب رسانی به گیاه توجه بسیاری داشته باشید. فراموش نکنید که آب رسانی صحیح یکی از مهمترین اقدامات برای رشد کردن بذر کاشته شده توسط شما است. چنانچه خاک سبکی دارید، می توانید هر روز به گلدان آب دهید، ولی اگر خاک شما سنگین است، برای جلوگیری از خفه شدن جوانه، باید با فواصل زمانی بیشتری به این کار اقدام کنید.

به این ترتیب، ۴ تا ۶ هفته پس از کاشت بذر یک نهال ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری خواهید داشت.

نگهداری از نهال انبه

۴-از نهال موجود تا زمان رشد کافی سیستم ریشه به خوبی مراقبت کنید

چنانچه در منزل خود انبه کاشته اید، باید بدانید که درخت حاصل شده را می توانید تا مدت دو سال در منزل نگهداری کنید. نگهداری از انبه در منزل می تواند برای شما بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.

روش کاشت انبه پس از خیساندن بذر

این یک روش جایگزین برای شروع فرایند کاشت انبه در منزل است. استفاده از این روش می تواند روند کار را تا ۲ هفته جلو بیاندازد، ولی از آنجا که ریسک این کار بسیار زیاد است و ممکن است به مرگ بذر بیانجامد، چنانچه تنها یک بذر دارید، از انجام آن بپرهیزید.

تسریع روند جوانه زنی برای کاشت انبه به وسیله تیغ زدن بذر

۱-تیغ زدن بذر

در این روش با استفاده از تیغ، سمباده یا فرچه سیمی قسمت خارجی بذر را به مقادر کمی خراش داده، یا می شکنیم، تا نفوش آب راحت تر به داخل بذر نفوذ کند.

۲-خیساندن بذر

بذر را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف شیشه ای پر از آب قرار داده و آن را در محلی گرم قرار می دهیم.

خسیاندن بذر با کمکم دستمال پیش از کاشت انبه

۳-دانه را از ظرف آب خارج کرده و بین دستمال خیس قرار دهید

به این منظور دانه را از ظرف آبخارج می کنیم و آن را لای یک دستمال مرطوب قرار می دهیم؛ فراموش نکنید که وجود آب بیش از حد می تواند موجب خفگی بذر شود و شما را در راه کاشت انبه در منزل نا کام بگذارد. پس از قرار دادن دانه انبه در بین دستمال خیس، آن را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید تا رطوبت ایجاد شده در فضای بسته پلاستیک، به عمل جوانه زنی کمک کند. چنانچه دانه در معرض رطوبت کافی باشد، و در جایی گرم نگه داری شود، پس از ۱ تا ۲ هفته جوانه خواهد زد.

آماده کردن گلدان برای کاشت نهال انبه

۴-آماده کردن گلدان برای نهال

بهترین محلی که در روزهای آغازین کاشت انبه می توان برای بذر در نظر گرفت، یک گلدان به اندازه کافی بزرگ است. برای این کار می توانید از یک گلدان با قطر دهانه ای حدود یک وجب یا بیشتر استفاده کنید. برای پر کردن گلدان از ترکیب کمپوست و خاک گلدان استفاده کنید. کاشت در گلدان امکان کنترل شرایط دمایی و شرایط دیگر را برای اشخاص فراهم می کند.

پیش از کاشت انبه در باغچه باید نهال را به آفتاب عادت دهید

۵-قرار دادن نهال در برابرآفتاب

گلدان را در محلی قرار دهید تا به طور موقتی در بعضی از ساعت های روز با آفتاب مواجه شود. این اقدام گلدان را برای مواجه شدن با نور آفتاب آماده کرده و از سوختن آن جلوگیری می کند.

کاشت نهال انبه

۱-نهال را به محلی با آفتاب مستقیم انتقال دهید

یک محل مناسب برای کاشت انبه پیدا کنید و نهال را به آن انتقال دهید. این محل باید در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد و علاوه بر این برای رشد یک درخت ۲۰ متری به اندازه کافی جا داشته باشد. البته همانطور که پیشتر گفته شد، اگر میخواهید در خانه خود انبه بکارید، باید از نژاد های کوتاه قامت تر استفاده کنید.

دو نکته ای که باید در زمان انتقال گیاه از گلدان به زمین به آن دقت کنید، به شرح زیر است:

  • انبه را باید در محلی بکارید که در جوار لوله کشی های مهم یا موارد مشابه نباشد، چون ریشه این گیاه رشد بسیار زیادی دارد و می تواند به لوله ها آسیب برساند.
  • در زمان انتقال انبه از گلدان و کاشت انبه در باغ یا باغچه، تنه درخت باید در حدود ۵ سانتی متر یا بیشتر قطر داشته باشد. انبه به چیزی حدود ۲ سال زمان برای رسیدن به این قطر نیاز دارد.

کاشت انبه در گلدان در مناطق سردسیری

۲-ادامه روند پرورش گیاه در گلدان

کاشت انبه در مناطق سرد سیر در فضای باز تقریباً غیر ممکن است. به همین علت در چنین مناطقی باید انبه را در خانه بکارید . به منظور نگهداری از انبه کاشته شده در خانه، باید آن را به میزان کافی حرس کنید، تا از رشد بیش از حد گیاه جلوگیری شود. ضمناً هر زمان که لازم شد باید گیاه را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید، البته در فصول گرم سال می توانید گیاه را در خارج از خانه نگهداری کنید.

ترکیب خاک برای انتقال نهال در زمان کاشت انبه

۳-روش کاشت نهال انبه درون خاک

برای این کار باید یک حفره با اندزه ۳ برابر سایز ریشه های تشکیل شده در خاک حفر کنید، اگر مطمئن نیستید که گیاه چقدر ریشه داده است، حفره ای سه برابر سایز گلدان نهال انبه بکنید. سپس این حفره را با ترکیبی با نسبت های مساوی از خاک، خاک گلدان با کیفیت و شن باغچه پر کنید. در هنگام انتقال نهال انبه باید به دو نکته زیر نیز توجه کنید:

  • مواظب باشد که در هنگام خارج کردن گیاه از گلدان بر اثر سهل انگاری نهال گیاه انبه را نشکانید.
  • در زمان انتقال انبه ، از برخورد آن با اجسام دیگر و آسیب رسیدن به گیاه جلوگیری کنید.

آب و کود دهی به درخت انبه

۴-به درخت انبه خود به طور مرتب آب و کود بدهید

گیاه انبه بسیار دیر به سن بلوغ رسیده و میوه می دهد، اما این میوه چنان مفید و خوشمزه است، که ارزش این انتظار را دارد. این گیاه در سن ۷-۸ سالگی به ثمر نشسته و میوه می دهد. البته این نکته کاملاً به شرایط نگهداری صحیح توسط شما بستگی دارد. باید به یاد داشته باشید، همانند دیگر گیاهان، در مورد انبه نیز، آب و کود دادن بیش از حد، می تواند باعث بروز مشکل شود. برای مثال استفاده بیش از حد از کودهای نیترات، می تواند موجب افزایش تمرکز درخت بر تولید برگ بجای میوه شود.

مطلبی که تحت عنوان نحوه کاشت انبه در وب سایت دانستنی آنلاین خواندید، از مطلبی با عنوان مشابه در وب سایت WIKIHOW به فارسی ترجمه شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 3.7 / 5. تعداد امتیازات: 3

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=64077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi