دانستنی آنلاین: دانش آموزان سراسر کشور در صورت نیاز می توانند از خدمات اورژآنس اجتماعی استفاده کنند.
به گزارش دانستنی آنلاین: نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان با عنوان اختصاری نماد فعال شده است.
در این راستا خط ملی «نماد» به شماره ۱۵۷۰، به عنوان یکی از اضلاع و پیوستهای برنامه ملی «نماد» نیز مدتی است آغاز بکارکرده است.
دانش آموزان می توانند جهت دریافت مشاوره، خدمات اولیه و فوریتی با این خط تماس بگیرند.
این خط دارای سه بخش راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی است که دانشآموزان، مدارس و خانوادهها میتوانند با این شماره تماس حاصل و کمکهای لازم را دریافت کنند.
تماسها با خط ملی «نماد»، به طور کلی شامل سه دسته است: درخواست راهنمایی در مورد مشکلات تحصیلی دانش آموزان، درخواست مشاوره در مورد مشکلات مربوط به بهداشت روان دانش آموزان و درخواست کمک در مورد فوریتهای روانی اجتماعی دانشآموزان؛ در این خط، روزانه، کارشناسان هستهها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش، با تخصصهای مختلف مشاوره و مددکاری اجتماعی در دو شیفت صبح و عصر مشغول خدمت هستند و پاسخ گو تماسها هستند.
در این خط، راهنماییهای لازم ارائه میشود و در برخی موارد نیز تیمهای فوریتهای روانی اجتماعی اعزام و در برخی موارد به دستگاههای مرتبط ارجاع میشوند.
بر اساس چارچوب فنی، این خط مبتنی بر استفاده از ظرفیتهای درون سازمانی آموزش و پرورش و نیز همکاری و ارجاع بین سازمانی با دستگاههای مسئول، طراحی و تعریف شده است و ما مقید هستیم که در حدود وظایف و اختیارات سایر دستگاهها، دخالت نکنیم و شبهه فعالیت موازی ایجاد نشود.
اصغر باقرزاده،معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به روند فعالیت سامانه تلفنی ۱۵۷۰ گفت: موضوع آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از بروز آن و یا توانمندسازی و درمان افراد آسیب دیده نیازمند فعالیتهای متعددی است، اما مقدمه آن، تشخیص وضعیت آسیب اجتماعی است.
وی گفت: تا قبل از راه اندازی سامانه ۱۵۷۰ خانوادهها، معلمان و دانشآموزان با مراکز مشاوره تماس میگرفتند که این مراکز مشاوره شماره واحدی نداشت و در هر استان و شهری هم متفاوت بود، اما در یک سال اخیر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه با راهاندازی خط ۱۵۷۰ روند خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افراد با گرفتن شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور میتوانند به نزدیکترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند افزود: پشت خط ۱۵۷۰ کارشناسانی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند و اگر به مشاورههای عمیقتر نیاز باشد آنها را به مراکز حضوری ارجاع میدهند.
باقرزاده با بیان اینکه هزینه تماس با این شماره، هزینه مصوب تلفن ثابت است و درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد عنوان کرد: این سامانه ابتدا در ۳۲ مرکز استان برقرار بود، اما هم اکنون در ۷۲۸ منطقه آموزش و پرورش کشور پاسخگوی افراد است.
وی همچنین افزود از آنجایی که آسیبهای اجتماعی بهروز میشوند مشاوران هم باید بهروز شوند که ما در حال حاضر باید ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم، اما تعداد این مشاوران فقط ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از تماسهایی که طی سه ماه گذشته داشتیم ۱۹ هزار تماس آن از طرف دانشآموزان و حدود ۵۰۰۰ تماس از طرف والدین بوده و این نشان میدهد که جامعه دانش آموزی نیازمند گفتوگوست، به راهاندازی کانال “درنگ” در برنامه شاد اشاره کرد و گفت: هر روز یک سوال پرتکرار با پاسخ آن در برنامه شاد قرار داده میشود.