1

موفقیت در کنکور با چه روش‌هایی امکان پذیر است؟- بخش دوم

  • کد خبر : 13986
  • 10 خرداد 1396 - 9:37
موفقیت در کنکور با چه روش‌هایی امکان پذیر است؟- بخش دوم

در بخش اول از این نوشتار با عنوان «موفقیت در کنکور با چه روش‌هایی امکان پذیر است»، توصیه‌های کاربردی برای داوطلبان کنکور جهت موفقیت در کنکور ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را در خصوص روش های مطالعه و تست زنی برخی دروس پی می‌گیریم.

در بخش اول از این نوشتار با عنوان «موفقیت در کنکور با چه روش‌هایی امکان پذیر است» توصیه‌های کاربردی برای داوطلبان کنکور جهت موفقیت در کنکور ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را در خصوص روش های مطالعه و تست زنی برخی دروس پی می‌گیریم. با ما همراه باشید.

روش مطالعه کتاب‌های درسی برای موفقیت در کنکور

عربی:

اکثر داوطلبان به‌هیچ‌عنوان از کتاب درسی استفاده نمی‌کنند، چون این درس در پیش‌دانشگاهی (به‌جز در رشتهٔ انسانی) تدریس نمی‌شود، لذا کتب عربی به فراموشی سپرده می‌شوند و همه به خواندن یک کتاب کمک‌درسی یا جزوه و زدن تست‌های طبقه‌بندی قناعت می‌کنند. درحالی‌که در سال‌های اخیر خیلی به ترجمه و درک مطلب در عربی اهمیت داده‌شده است و خیلی از تست های قواعد هم در صورت معنی کردن درست سؤال و گزینه‌ها حل می‌شوند.

پس باید به کل کتاب اشراف داشته باشید. اما چگونه؟؟؟

1- ابتدا باید قواعد هر درس را از روی کتاب و جزوهٔ مدرسه بخوانیم.

2- تمرین‌های هر درس را بدون نگاه کردن به پاسخ‌ها حل می‌کنیم و تک‌تک آن‌ها را در طول حل کردن معنی می‌کنیم.

3- بعد از جا افتادن قواعد، متن آن درس را خط به خط می‌خوانیم و جملات را تجزیه‌وتحلیل و معنی می‌کنیم.

4- سعی کنید معنی کلمات را در جمله یاد بگیرید تا بهتر در ذهن بماند.

5- تست‌های عربی را به‌صورت مخلوط بزنید نه به‌صورت طبقه‌بندی، زیرا مثلاً وقتی شما در حال زدن تست مجرورات هستید، مسلماً ناخودآگاه گزینه‌ای را که کسره دارد، انتخاب می‌کنید و متوجه نمی‌شوید بالاخره آن درس را یاد گرفته‌اید یا نه!!!

6- در حین زدن تست، سؤال‌ها و تک‌تک گزینه‌ها را معنی کنید؛ حتی اگر تست ترجمه نباشد و فقط قواعد را در نظر داشته باشد.

بینش اسلامی:

خوشبختانه کتب درسی بینش، بیشترین مورداستفاده را بین داوطلبان دارد. ولی بازهم اشکالاتی در مطالعهٔ آن دیده می‌شود، مثلاً اکثر داوطلبان به کتاب‌های قرآن 2 و 3 توجه نمی‌کنند درحالی‌که بین 5 تا 6 سؤال از آن‌ها مطرح خواهد شد.

خود کتاب بینش را هم کاملاً سطحی و طوطی‌وار حفظ می‌کنند. به همهٔ اسم‌ها و کتاب‌ها و تاریخ‌ها و آیه‌ها توجه نمی‌کنند، پس حتی همین بینش به‌ظاهر ساده را هم باید بهتر از این‌ها بخوانیم، چگونه؟؟؟

1- همهٔ درس‌های کتاب بینش را خیلی خوب می‌خوانیم و یاد می‌گیریم.

2- سعی می‌کنیم عربی و فارسی تمام آیه‌ها را و اینکه این آیه یا حدیث در مورد چه موضوعی است، خوب یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم.

3- تمام اسامی و نام کتاب‌ها و تاریخ‌های مهم (خصوصاً” دروس امام‌ها در بینش دوم) را که حتی در زیرنویس آمده، به خاطر می‌سپاریم.

4- قرآن 2 و 3 را خوب و بخش به بخش عربی و فارسی باهم، می‌خوانیم و یاد می‌گیریم تمام سرفصل‌ها و این که کدام سوره مربوط به کدام موضوع است، خوب به خاطر می‌سپاریم.

5- بسیار مهم!!!

مسئلهٔ اصلی بسیاری از داوطلبان برای بینش فراموش کردن آن است نه خواندن آن.

برای جلوگیری از این پدیده به دستورات زیر عمل کنید:

_ زودبه‌زود دروس خوانده‌شده را دوره کنید و تست‌های آن‌ها را حداقل یک هفته پس از آخرین دوره بزنید.

_ بهتر است دوره فقط از روی کتاب درسی خودتان باشد، چون وقتی شما برای اولین بار از روی کتاب درسی مطلب را حفظ کرده‌اید، دقیقاً” در حافظهٔ بینایی شما شکل و رنگ و طرح و مطالب آن صفحه حک می‌شود، پس اگر دوره هم همیشه از روی یک منبع باشد، می‌تواند به یادآوری توسط حافظهٔ بینایی کمک کند.

_از خواندن جزوات خلاصه‌شده و گلچین شدهٔ بینش بپرهیزید، زیرا خط به خط کتاب و حتی زیرنویس‌ها مهم هستند و مورد سؤال واقع خواهند شد.

_ احکام را خوب یاد بگیرید بعد حفظ کنید، زیرا که جملات دروس احکام کمی ثقیل هستند و اگر شما درست حکم را متوجه نشوید، قطعاً” تست را اشتباه خواهید زد.

زبان انگلیسی:

کتاب زبان هم تقریباً” محروم واقع‌شده است.

اکثر داوطلبان گرامر را از روی جزوات می‌خوانند و معنی لغات را هم از آخر هر درس و یا لغت‌های نوشته‌شده، همراه بامعنی (به‌صورت فلش کارت و ….) حفظ می‌کنند.

درحالی‌که لغات زبان بسیار زیاد و فرارند و باید راهکارهای بهتری برای یادگیری آن‌ها به‌کارگیریم. چگونه؟؟؟

1- کتاب زبان (مخصوصاً” پیش‌دانشگاهی) را از ابتدا شروع می‌کنید به خواندن و درآوردن معنی لغات از دیکشنری. (زیرا لغتی که در جمله یاد گرفته شود و با پیدا کردن به حافظه سپرده‌شده باشد، خیلی عمیق‌تر و بهتر از لغتی است که خارج ازجمله بامعنی حاضر و آماده حفظ شده است، در ذهن باقی می‌ماند ).

2- تمام بخش های کتاب زبان ازجمله لغات، متن‌ها، صورت و پاسخ تمرین‌ها و…. را باید بخوانید و لغاتش را درآورید نه این که به لغات آخر هر درس اکتفا کنید.

2- از معلم خود بخواهید تمام تمرین‌ها را حل کند.

3- لغت‌ها را سعی کنید با یک یا چند مترادف انگلیسی یاد بگیرید.

4- لغت‌های مترادف و متضاد در کنار هم بسیار راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند.

5- تست‌های زبان را به صورت مخلوط بزنید نه طبقه‌بندی.

6- در هنگام زدن تست چه گرامر باشد چه درک مطلب و چه تست لغت، صورت تست و گزینه‌ها را معنی کرده و لغات جدید را فیش‌برداری کنید.

این کار به شما کمک می‌کند دایرهٔ لغاتتان بسیار وسیع شود. مخصوصاً اگر داوطلب شرکت در کنکور منحصراً زبان هم هستید. این یکی از کارهای واجب بر شما خواهد بود.

7- صحبت کردن در کلاس با همکلاسی‌ها یا در خانه با یکی از افراد تحصیل‌کرده، به زبان انگلیسی دشوار ولی بسیار مفید خواهد بود.

8– لغات زبان را، از روی کتاب درسی خودتان و در جمله دوره کنید.

9- لغات مهم را فیش‌برداری کنید تا در وقت‌های تلف‌شده (اتوبوس، مترو، مطب دکتر یا صف‌های مختلف) بتوانید مروری بر آن‌ها داشته باشید.

اخطار!!!

داوطلبان علاقه‌مند به زبان، فقط به شرکت در کنکور منحصراً زبان اکتفا نکنید.

حتماً کنکور رشتهٔ اصلی خود را بدهید و در کنار آن در کنکور منحصراً زبان هم شرکت کنید.

چراکه ظرفیت پذیرش و تنوع رشته در منحصراً زبان بسیار پایین است.

ریاضی:

درس ریاضی برای رشتهٔ ریاضی، مباحث بسیار گسترده و مهمی را شامل می‌شود که بیشترین ضریب را دارد و در بالا و پایین شدن تراز خیلی مؤثر است.

مواردی که باید در یادگیری ریاضی در نظر گرفته شود، به قرار زیر است:

1- بهتر است ریاضیات را از همان اول دبیرستان کم‌کم و پله‌پله سر کلاس خوب یاد بگیریم، زیرا که ریاضی، درسی زنجیروار است و وقتی سنگ بنای یک مبحث را بد بگذارید، روی فهمیدن و یادگیری خیلی از موارد دیگر تأثیرجبران ناپذیری می‌گذارد (قابل‌توجه بچه‌های سال اول یا دوم که می‌خواهند از الآن خود را برای کنکور آماده کنند)

2- کتب درسی ریاضی بسیار مهم‌اند و این در حالی است که 99 درصد دانش آموزان ریاضی را فقط از روی جزوه و کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌خوانند.

3- برای شروع، از کتاب اول دبیرستان شروع کنید (البته چون مباحث آن بسیار ساده است و اکثراً در سال‌های بالا تکرار شده است، لزومی ندارد خط به خط کتاب را بخوانید و مثال‌ها را حل کنید. فقط به دورهٔ فرمول های ارائه‌شده و حل تمرین‌های سخت آخر هر مبحث بپردازید.)

4- با این کار قشنگ روی غلتک می‌افتید و متوجه می‌شوید که چگونه باید با کتاب درسی ریاضی کنار بیایید و چقدر مفید است.

5 – خوب حالا کتاب‌های سنگین‌تر مثل: ریاضی سال دوم، آمار، حسابان، جبرواحتمال، هندسه، دیفرانسیل، گسسته، هندسه تحلیلی (برای رشتهٔ ریاضی)، ریاضی سال دوم و سوم و پیش‌دانشگاهی (برای رشتهٔ

تجربی و انسانی ) را به ترتیب زیر بخوانید:

  • تمام متن کتاب را خط به خط بخوانید.
  • مثال‌های داخل متن را بدون نگاه کردن به حل آن‌ها حل کنید، سپس حل خود را با حل کتاب مقایسه کنید.
  • تمرین‌های کتاب را دانه به دانه بدون نگاه کردن به حل‌المسائل حل کرده، سپس اشکالات خود را از معلمین، همکلاسی‌ها ویا … بپرسید، در غیر این صورت به دفتر حل تمرین یا حل المسائل مراجعه کنید.
  • هیچ‌گاه فرمول‌ها را حفظ نکنید، زیرا به‌زودی فراموش می‌کنید، تازه اگر هم فراموش نکنید، نمی‌توانید در حل تست ها از آن‌ها استفاده کنید، چون فقط آن‌ها را حفظ کرده‌اید و نمی‌دانید کجاها کاربرد دارند.
  • وقتی مطلب را از روی کتاب خواندید و مثال‌ها و تمرین‌ها را حل کردید، باید آن‌قدر از آن مبحث تست بزنید تا فرمول‌ها و راه‌حل‌ها به همراه کاربردشان ملکهٔ ذهنتان شوند.
  • برای دوره و تمرین تست زدن، از تست‌های کنکورهای گذشته استفاده کنید.

مثال: شما مبحث تابع را کامل از کتاب خوانده‌اید، حدود 50 تست از این مبحث را انتخاب می‌کنید، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان و نگاه کردن به پاسخ‌های تشریحی حل کنید، یعنی دقیقاً ذهن خود را درگیر سؤالات نمایید و راه‌حل‌های مختلف را برای رسیدن به پاسخ درست، امتحان کنید، بعد از تمام شدن این 25 سؤال به پاسخ تشریحی مراجعه کنید و پاسخ‌های خود را مقایسه کنید.

مهم: کنار هرکدام از سؤالات که نتوانسته بودید هیچ راه‌حلی برای آن‌ها ارائه دهید علامت منفی و کنار سؤالاتی که کامل حل کردید ولی به پاسخ غلط رسیدید علامت ضربدر و کنار سؤالاتی که نصف راه‌حل را رفته‌اید ولی بالاخره هیچ‌کدام از گزینه هارا درنیاوردید، علامت مثبت بگذارید و دست‌آخر، کنار سؤالاتی که با راه‌حل درست به پاسخ درست رسیده‌اید، هیچ علامتی نگذارید.

خوب این کار به چه دردی می‌خورد؟

به درد دوره کردن مفید و سریع، یعنی در دور دوم که شما خواستید این تست ها را دوباره بزنید، (حداقل بعد از دو هفته) به حل تست‌های علامت‌دار می‌پردازید و هرکدام را که توانستید حل کنید، علامت کنارش را پاک می‌کنید.

وقتی می‌توانید بگویید که من به‌کل این 25 تست با نکاتش مسلط شده‌ام، که هیچ علامتی کنار هیچ تستی باقی نماند.

با این فرم خواندن و تست زدن، نه نیازی به حفظ کردن فرمول‌ها و نه نیازی به حفظ کردن نکات تست‌ها خواهید داشت و نه احساس می‌کنید آن تست‌ها و نکاتشان را پس از مدتی فراموش کرده‌اید.

هشدار:

درس ریاضی برای رشته‌های تجربی و انسانی هم بسیار مهم و نمره آور است، درحالی‌که خیلی از بچه‌های تجربی و مخصوصاً” انسانی کل درس ریاضی و یا بخش عظیمی از آن را کنار می‌گذارند، یعنی اصلاً به سراغ ریاضی نمی‌روند.

شما حتی اگر هم، بدون توجه به ریاضی از سد کنکور رد شوید و در هر رشته‌ای که قبول شوید، به خاطر ضعیف بودن درس ریاضی تان در دانشگاه با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

در مورد درس فیزیک هم قضیه تقریباً” مشابه است، فقط شما باید به متن کتب فیزیک و تعریف‌ها و مثال‌ها هم کاملاً” توجه کنید، مثال‌های داخل متن و تمرین‌های آخر هر فصل همیشه عیناً و یا با کوچک‌ترین تغییری صورت تست‌های کنکور بوده‌اند.

و این در حالی است که 99% بچه‌ها اصلاً توجهی به کتاب درسی فیزیک ندارند و وقت گذاشتن روی حل تشریحی مثال‌ها تمرین‌ها را اتلاف وقت می‌دانند.

لذا آمار سازمان سنجش در کنکور نشان می‌دهد که فقط 3% از کل بچه‌ها به چند سؤال مفهومی – تعریفی فیزیک که مستقیماً از متن کتاب طرح شده بود، پاسخ صحیح داده‌اند.

توصیه:

البته در مورد دروس ریاضی و فیزیک، این که شما درس را سر کلاس خوب گوش دهید و بفهمید هم مهم است، یعنی فکر نکنید که اگر درس را سر کلاس نفهمیدم، بعداً خودم می‌خوانم، یاد می‌گیرم. قبل از کلاس درسی را که قرار است داده شود، روزنامه وار بخوانید تا پیش‌زمینهٔ ذهنتان آمادهٔ دریافت باشد، و در هنگام توضیح مبحث آمادگی پرسیدن اشکالات و فهمیدن کامل درس را داشته باشد.

بچه‌ها!!

این‌قدر دنبال فرمول های طلایی و نکات نقره‌ای و راه‌حل‌های کوتاه و کتاب تست‌های معجزه‌آسا نباشید، بلکه کتاب درسی‌تان را خوب مطالعه کنید.!!!!!!!!!!

منبع: هوپا

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=13986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi