1

موسیقی عاشیقی سابقه هزار ساله دارد

  • کد خبر : 22383
  • 27 دی 1396 - 10:22
موسیقی عاشیقی سابقه هزار ساله دارد

موسیقی عاشیقی سابقه هزار ساله دارد

یک پژوهشگر تاریخ ، ادبیات و فولکلور آذربایجان گفت: موسیقی عاشیقی یکی از موسیقی های سابقه دار و بسیار قدیمی آذربایجان است که بیش از هزار سال سابقه دارد ، در گذشته و از هزار سال پیش به سازنوازی که امروز به او عاشیق می گویند ، ‘اوزان’ و به سازش ‘قوپوز’ می گفتنند.

به گزارش دانستنی آنلاین، ‘ حسن راشدی ‘ که دارای پنج اثر تالیفی در باره تاریخ و ادبیات آذربایجان است روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: نام اولین اوزان (عاشیق) در کتاب ‘ دده قورقود’ که هزار سال پیش در آذربایجان نوشته شده و هم اکنون در موزه های واتیکان و موزه شهر درسدن آلمان نگهداری می شود آمده است.
وی افزود: اوزان ها خنیاگران بزرگ مردی بودند که در میان اقشار مختلف مردم از احترام خاصی برخوردار بوده ، عروسی ها را به راه می انداختند و در مراسم عزاداری عمومی و مردمی هم شرکت می کردند.
وی ادامه داد: اوزان ها رفته رفته به عاشیق های امروزی تبدیل شدند که در میان مردم آذربایجان از ارزش ، احترام و اعتبار خاصی برخوردارند و ادامه دهندگان راه اوزان ها هستند.
راشدی گفت: در میان موسیقی عاشیقی حماسه ها و از خودگذشتگی های زیاد وجود دارد که در قالب آهنگ های موسیقی عاشیقی ارائه می شود و بسیاری از آیین ها در این گونه موسیقی مستطر است.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=22383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi