1

مهمترین اعمال شب و روز «دحوالارض»

  • کد خبر : 85247
  • 14 تیر 1400 - 16:32
مهمترین اعمال شب و روز «دحوالارض»

دانستنی آنلاین: یک کارشناس علوم قرآنی گفت: پیرامون اهمیت دحو الارض روایات فراوانی وارد شده که همگی نشان می‌دهد دحو الارض تا چه میزان مهم است و عبادت در این زمان چقدر با اهمیت بود دحو الارض یکى از آن چهار روزى است که در تمام سال به فضیلت روزه برجسته شده و در روایتى […]

دانستنی آنلاین: یک کارشناس علوم قرآنی گفت: پیرامون اهمیت دحو الارض روایات فراوانی وارد شده که همگی نشان می‌دهد دحو الارض تا چه میزان مهم است و عبادت در این زمان چقدر با اهمیت بود دحو الارض یکى از آن چهار روزى است که در تمام سال به فضیلت روزه برجسته شده و در روایتى آمده که روزه این روز همانند روزه هفتاد سال است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از میزان، محمد محبی پیرامون اهمیت روز دحو‌الارض گفت: روز بیست و پنجم ذی القعده را روز دحوالارض می‌گویند روزی که به قدرت الهی خشکی‌های زمین گسترش یافت، خداوند متعال درآیه ۳۰ سوره نازعات بیان فرمودند: «وَ الأرضَ بَعدَ ذَلِکَ دَحَئَهَا؛ و زمین را پس از آن گستراند.» همچنین در آیه ۳۰ سوره رعد فرمودند: «وَ هُوَ الَّذِى مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِیهَا رَوَاسىَ وَ أَنهَارًا؛ و اوست خدایى که بساط زمین را بگسترد و در آن کوه‏ها برافراشت و نهر‌ها را جارى ساخت»، در این روز تدبر پیرامون گسترده شدن خشکی‌های زمین ارزنده است، زیرا درسی توحیدی برای ما به همراه دارد، دحو‌الارض یکی از برجسته‌ترین روز‌های سال است که دعا و عبادت در آن ارزشمند به حساب می‌آید.

محبی پیرامون جایگاه روز دحو‌الارض ابراز کرد: در روایات پیرامون توصیه «اهل بیت(ع)» به اهمیت دعا و عبادت در روز دحو‌الارض سخنان زیادی بیان شده، محمّد بن عبد اللَّه صیقل می‌گوید: «امام رضا (ع)»، در روز بیست و پنجم ذى‏‌قعده به میان ما آمدند و فرمودند: «صوموا؛ فإِنّی أصبَحتُ صائِماً. قُلنا: جُعِلنا فِداکَ، أیُّ یومٍ هُوَ؟ فقالَ: یومٌ نُشِرَت فیهِ الرَّحمَةُ، ودُحیَت فیهِ الأَرضُ، ونُصِبَت فیهِ الکَعبَةُ، وَهَبَطَ فیهِ آدَمُ علیه السلام، امروز را روزه بگیرید. من هم روزه هستم. گفتیم: قربانت شویم امروز، چه روزى است؟ فرمود: روزى است که در آن، رحمت منتشر شد و زمین، گسترش یافت دحو الأرض، و کعبه برپا شد، و حضرت «آدم (ع)» به زمین‏ هبوط کرد».

وی با اعمال دحو‌الارض اشاره و بیان کرد: پیرامون اهمیت دحو‌الارض روایات فراوانی وارد شده که همگی نشان می‌دهد دحو‌الارض تا چه میزان مهم و عبادت در این شب چقدر با اهمیت بوده و فضیلت دارد، از آنجا که دحو‌الارض یکى از آن چهار روزى است که در تمام سال به فضیلت روزه برجسته شده در روایتى آمده که روزه در این روز همانند روزه هفتاد سال است.

این کارشناس علوم قرآنی به اعمال شب دحو‌الارض اشاره و اظهار کرد: انجام غسل به نیت روز دحوالارض فضیلت بسیار دارد و روزه داشتن که ثواب ۷۰ سال عبادت را دارد و بزرگان دین بر آن تاکید ویژه داشته اند همچنین احیا و شب زنده داری در شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت محسوب می‌شود مورد تاکید قرار دارد، همچنین خواندن دو رکعت نماز، نزدیک ظهر به این ترتیب که در هر رکعت بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره الشّمس بخواند و آنگاه بعد از سلام بگوید: «لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» ثواب بسیار دارد.

محبی پیرامون سایر اعمال روز دحو‌الارض خاطر نشان کرد: ذکر و دعا در این روز فضیلت بسیار دارد، در احادیث آمده است که در روز دحو‌الارض این دعا را بخوانید: «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام؛ ای درگذرنده لغزش‌ها، از لغزشم درگذر!‌ای اجابت‌کننده دعاها! دعایم را مستجاب کن!‌ای شنوای آوازها! صدایم را بشنو و به من رحم کن و از بدی‌هایم و آنچه نزد من است درگذر!‌ای صاحب جلالت و بزرگواری». در روز دحو‌الارض نیز تاکیدی در مورد خواندن زیارت حضرت «رضا (ع)» انجام شده که ثواب بسیار دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=85247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi