4

مهارت های انتخاب دوست خوب و حفظ دوستی

  • کد خبر : 9038
  • 10 آبان 1395 - 10:27
مهارت های انتخاب دوست خوب و حفظ دوستی

دوست خوب و واقعی اثرات بسیار مثبت در زندگی دارد اما برای انتخاب دوست خوب و محافظت از این رابطه ی دوستانه و برخورد صحیح با آن ها به هنگام ناراحتی و کدورت، مسائلی هستند که نیاز به رفتارهای آگاهانه و هوشیارانه ای دارند. آیا تاکنون فکر کرده اید از چه روش هایی باید استفاده کنید؟

#مهارت #انتخاب_دوست #حفظ_دوستی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

دوست خوب و واقعی اثرات بسیار مثبت در زندگی دارد اما برای انتخاب دوست خوب و محافظت از این رابطه ی دوستانه و برخورد صحیح با آن ها به هنگام ناراحتی و کدورت، مسائلی هستند که نیاز به رفتارهای آگاهانه و هوشیارانه ای دارند. آیا تاکنون فکر کرده اید از چه روش هایی باید استفاده کنید؟

دوست در لغت به معنای یار، رفیق، هم دل، علاقه مند و آن که کسی را بشناسید و به او دلبستگی و اعتماد پیدا کنید گفته شده است.

همچنین گفته شده که دوستی یک پیوند روحی است که انسان را از حیث فکر و عمل به هم نزدیک می کند؛ به گونه ای که راه زندگی را با یاری متقابل و همکاری مشترک طی می کنند و هر یک دیگری را در هنگام نزول سختی ها یاری داده و در امور مهم از مشورت یکدیگر برخوردار می شوند.

با توجه به تعریف دوست و دوستی این سؤال مطرح می شود که آیا دوست داشتن امری ضروری و مهم است؟

می دانیم که انسان یک موجود اجتماعی است و برای رسیدن به یک زندگی موفق نیازمند آموختن مهارت های زندگی می باشد. شما با بهره گیری از این مهارت ها نیازهای خود را به طور منطقی و صحیح می توانید برآورده و نقایص خود را برطرف سازید. داشتن دوست و ارتباط با دوستان قابل اعتماد و با ارزش یکی از اموری است که شما را در رسیدن به موفقیت ها در زندگی یاری می کند. انسان در کنار دوستان خوب از انزوای اجتماعی بیرون می آید، روابط اجتماعی را تجربه می کند و درمی یابد که دیگران نیز چون او مشکلات خاص خود را دارند که برای رفع آن باید تلاش و راه حل معقولی پیدا کنند. همچنین در این ارتباطات دوستانه یاد می گیرد که عقاید دیگران را تحمل کند و رفتارها و عکس العمل های خود را کنترل نماید و … این ها همه موجب رشد عاطفی و اجتماعی فرد است و رشد عاطفی و اجتماعی تا به آن جا پیش می رود که انسان را تبدیل به یک دوست واقعی می کند و دوست واقعی کسی است که در همه ی مراحل زندگی در غم ها و شادی ها، سختی ها و راحتی ها رفیق خود را تنها نگذارد و همواره پشتیبان و پناهگاه او باشد.

تا به این جا متوجه شدیم که دوست خوب و واقعی اثرات بسیار مثبت در زندگی دارد اما آیا تاکنون فکر کرده اید برای انتخاب دوست خوب و محافظت از این رابطه ی دوستانه و برخورد صحیح با آن ها به هنگام ناراحتی و کدورت، از چه روش هایی باید استفاده کنید؟

هر یک از این روش ها یک مهارت مهم است که باید آن ها را ماهرانه به کار گیرید. پس درباره ی این روش ها فکر کنید و در به کارگیری آن ها دقت کنید.

روش های انتخاب دوست خوب

– بهتر است قبل از دوست شدن و ایجاد رابطه در سطح بالا به موارد مشترک بین خود و او توجه کنید یعنی با کسانی رابطه ی دوستی برقرار کنید که در علایق، سلیقه ها، ویژگی های خانوادگی و مواردی که در خود سراغ دارید به شما نزدیک باشند.

– ساده و بی پیرایه باشید و تا آن جایی که امکان دارد شما آغازگر ارتباط باشید.

– کبر و غرور به خود راه ندهید و افاده نفروشید زیرا این رفتار موجب عصبانیت و دوری دیگران از شما می شود. خیلی رسمی و خشک نباشید این رفتار نیز مانع نزدیکی دیگران به شما است. در مقابل، گشاده رو، مهربان و خوش اخلاق باشید و به وسیله ی حرکات چهره و دست و سر، تمایل خود را برای برقراری ارتباط نشان دهید.

– کسانی را به دوستی و رفاقت انتخاب کنید که در میان دیگران دارای احترام و ارزش هستند.

– با افراد چاپلوس و دروغگو و سخن چین دوست نشوید زیرا این گونه افراد منتظر فرصتی هستند تا به شما ضربه بزنند.

– منطقی است که دوست شما هم سن و هم جنس شما باشد.

– مشورت با دیگران در انجام هر کاری یکی از رموز موفقیت است. پس در مورد انتخاب دوست خوب با کسانی که مورد اعتماد شما هستند مشورت کنید مثل والدین، خواهرها و برادرها زیرا آن ها هیچ وقت بدی شما را نمی خواهند و همیشه خیرخواه شما هستند و نسبت به شما تجربیات مفیدتر و بیش تری در خصوص انتخاب دوست دارند و چون شما را خوب می شناسند به راحتی به شما کمک می کنند.

روش های حفظ دوستی و برخورد صحیح با دوستان

اگر کسی را شایسته ی دوستی خود یافتید و او را با توجه به ملاک ها و معیارهای مناسب انتخاب دوست خوب ، انتخاب کردید حالا باید این رابطه را به خوبی حفظ کنید و سعی کنید او را از دست ندهید. درباره ی روش ها و مهارت های حفظ دوستی و برخورد صحیح فکر کنید و در به کارگیری آن ها دقت کنید:

– با یکدیگر خوش اخلاق و مهربان باشید.

– به یکدیگر احترام بگذارید.

– به یکدیگر علاقه و توجه نشان دهید.

– به هم کمک کنید.

– هنگام ناراحتی و شادی در کنار هم باشید.

– به فکر همدیگر باشید.

– نکات خوب همدیگر را تحسین کنید.

– نکات منفی یکدیگر را برطرف کنید.

– برای هم وقت بگذارید.

– به هم اعتماد کنید.

– رازدار و امانت دار یکدیگر باشید مگر در مواقعی که رعایت رازداری باعث دردسر دوستتان شود.

– همدیگر را به کارهای خوب تشویق کنید.

– همدیگر را از کارهای ناشایست، نادرست و غیراخلاقی دور کنید.

– به حرف های هم گوش کنید و یاد بگیرید که منطقی و عاقل باشید.

– بدی های همدیگر را ببخشید.

– باعث رشد، پیشرفت و موفقیت یکدیگر شوید.

– هنگام ناراحتی و مشکل با هم صحبت کنید و از مشورت و راهنمایی های یکدیگر بهره بگیرید.

منبع: نور الهدی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 2 / 5. تعداد امتیازات: 4

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9038

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi