4

منفعت‌طلبی شخصی مانع رشد احساس مسئولیت اجتماعی

  • کد خبر : 42821
  • 27 آگوست 2019 - 22:27
منفعت‌طلبی شخصی مانع رشد احساس مسئولیت اجتماعی

دانستنی آنلاین: نوجوانان و کودکان از جمله دغدغه‌های اصلی هر خانواده قلمداد می‌شوند، طبیعتا تربیت و رسیدن این نونهالان به جایگاه مطلوب ایده‌آل هر خانواده‌ای است، گاهی اوقات واکنش آنها به حوادث خانوادگی یا اجتماعی ممکن است مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کند، در همین راستا شناخت روحیات نوجوانان به منظور کمک به آنها ضرورت […]

دانستنی آنلاین: نوجوانان و کودکان از جمله دغدغه‌های اصلی هر خانواده قلمداد می‌شوند، طبیعتا تربیت و رسیدن این نونهالان به جایگاه مطلوب ایده‌آل هر خانواده‌ای است، گاهی اوقات واکنش آنها به حوادث خانوادگی یا اجتماعی ممکن است مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کند، در همین راستا شناخت روحیات نوجوانان به منظور کمک به آنها ضرورت دارد، چراکه این شناخت سبب تربیت نسلی مطلوب‌تر با احساس مسئولیت اجتماعی بالا برای جامعه آتی ما خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، شاید اکثر خانواده‌ها با این مشکل مواجه شده‌اند که نوجوانانشان در برخورد با حوادث متعدد، واکنش‌های هیجانی از خود نشان می‌دهد و کنترل او برای خانواده در این زمینه مشکل است، در همین راستا گفت‌وگو با یک مشاور خانواده در خصوص نوجوانان می‌تواند اطلاعات مطلوبی را برای ما داشته باشد.

محسن صفایی، مشاور خانواده  گفت‌: توجه به محیط زیست و کمک به همنوعان نمونه‌هایی از احساس مسئولیت اجتماعی است، مادامی که جهت‌دهی تربیتی والدین به سمت منفعت طلبی شخصی باشد، احساس مسئولیت اجتماعی رشد پیدا نمی‌کند، نوجوانان باید جامعه را به عنوان یک قایق در نظر بگیرند که اقدام ناصحیح یک نفر می‌تواند همگان را غرق کند.

ضرورت رشد احساس مسئولیت اجتماعی در نوجوانان

وی افزود: ایجاد حس مسئولیت اجتماعی در نوجوانان ضرورت دارد، نوجوانان باید بدانند که جامعه متعلق به آنهاست و وارد کردن هرگونه آسیب به پیکره جامعه تبعاتی برای آنان در بردارد.

وی با بیان اینکه نوجوانان بیشترین سرعت واکنش را به تحولات خانوادگی و اجتماعی نشان می‌دهند، افزود: به طور کلی نوجوانان دارای چهار ویژگی خاص هستند و همین ویژگی‌ها سبب‌ ایجاد مشکلاتی برای این گروه سنی می‌شود، معمولا این گروه سنی در برابر تحولات عاطفی در محیط خانواده و تحولات اجتماعی در جامعه بیشترین و سریعترین واکنش را دارند.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان تاثیرپذیری بالاتری نسبت به بقیه دارند، ادامه داد: خطرجویی یکی از ویژگی‌های‌ نوجوانان است که سبب می‌شود آنها بدون در نظر گرفتن تبعات، کاری را انجام دهند. هیجان‌طلبی ویژگی دیگری است که نوع تربیت، گذشته و تجارب کودکی در این امر سهم بسزایی دارد، تجارب کودکی ممکن است تجارب تربیتی، رسانه‌ای یا بازی‌ها کامپیوتری باشد که همگی آنها هیجان طلبی کودک را بشدت بالا می‌برد.

صفایی تصریح کرد: کنجکاوی نسبت به خود و محیط اطراف و استقلال طلبی از جمله ویژگی‌های دیگر نوجوانان است، این گروه سنی به خاطر بدست آوردن هویت فردی و اجتماعی به نمایش قدرت می‌پردازند و معمولا در  تحولات خانوادگی و اجتماعی بیشتر از سایرین به ایفای نقش می‌پردازند و طبعا این ایفای نقش ممکن است مثبت یا منفی باشد.

نوجوانان یا مسئله‌محورند یا هیجان‌محور

وی تصریح کرد: یک نوجوان در مواجهه با مسائل زندگی ممکن است هیجان‌محور یا مسئله‌محور باشد که این امر نیز بستگی به شخصیت، تعلیم و تربیت او دارد، به عنوان مثال یک نوجوان مسئله‌محور پس از مواجه شدن با یک مشکل به سمت علت و چرایی موضوع می‌رود، اما چنانچه همین شخص، هیجان‌محور باشد در مواجه شدن با یک چالش به دنبال کاهش هیجانات خود می‌رود، او می‌خواهد به هر نحوی غم حاصل از این چالش را به حداقل برساند، چنین فردی حتی ممکن است به منظور کاهش اندوه خود به سمت استعمال سیگار گرایش پیدا کند.

مشاوره خانواده تصریح کرد: از جمله نکته‌ها و معیارهای مهم رفتاری در نوجوانان، چگونگی سازگاری آنان در مقابل اتفاقاتی است که شکست یا خوشحالی برای آنان به دنبال دارد، اینکه یک نوجوان چطور در برخورد با چالش‌ها خود را آرام می‌کند یا وقتی در یک جو اجتماعی قرار می‌گیرد چه واکنشی از خود نشان می‌دهند، نمونه‌های رفتاری است که بایستی مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

نقش دوستان در شکل گیری شخصیت نوجوانان

وی بیان کرد: به طور کلی دوستان نوجوانان، پادشاهان خیالی آنها هستند، آنها هنگامی که در جمع دوستان یا در گروهی که خود را عضو آن می‌دانند، قرار می‌گیرند تبعیت‌پذیری بالایی پیدا می‌کنند، تفکر و اندیشه‌های یک گروه ممکن است سازگارانه یا تخریب‌گرانه باشد که نوجوان به محض قرار گرفتن در آن گروه، از این خط‌مشی تبعیت می‌کند.

صفایی اظهار کرد: خودکنترلی به منزله وجود معیارهایی برای ارتباطات درون و برون فردی است، معمولا نوجوانان وقتی در گروه قرار می‌گیرد، خودکنترلی آنها در رفتارهای اجتماعی پائین می‌آید، یعنی یک نوجوان وقتی در گروهی قرار می‌گیرد، تحت تاثیر آن گروه ممکن است کارهایی را انجام دهد که به تنهایی این موارد را انجام نمی‌داد، خودکنترلی، سازگاری، خوداتکایی، احساس مسئولیت و تکلیف‌گرایی از دیگر مواردی است که در واکنش نوجوانان در محیط اجتماعی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند و خانواده‌ها باید در این زمینه‌ها به نقش تربیتی و  رفتاری نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دهند.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=42821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi