سی۳، گروهبان جذاب

آخر هفته

دیدن خودروی نامزد جایزه بهترین خودروی سال اروپا در تهران به فاصله اندکی از تولید در فرانسه مورد خوشایندی است و سایپا قرار است در بهار ۹۷ با تولید هاچ‌بک سی۳ خلأ وجود یک خودروی اسپرت اروپایی را در بازار پر کند. نسل جدید سی۳ (C۳) که به‌تازگی معرفی شده، خودرویی است که در یادها می‌ماند. این‌ مدل یک ماشین تازه‌نفس و متفاوت در بازار فوق‌العاده محافظه‌کارِ هاچ‌بک‌های بزرگ است که در ایران اغلب از راه واردات پاسخ داده شده و ورود یک نمونه تولید داخل که قیمتی کمتر از مشابه‌های وارداتی دارد قطعا می‌تواند سهم بالایی را عاید گروهبان جوان فرانسوی کند. این سوپرمینی جدید فرانسوی ترکیبی از استایل منحصربه‌فرد، تکنولوژی و راحتی را ارائه کرده است که البته سیتروئن تمرکز بیشتری بر مورد آخر یعنی راحتی داشته است.

در قسمت بیرونی، روح سیتروئن کاکتوس به‌روشنی در سی۳ جدید هم دیده می‌شود به گونه‌ای‌که ضربه‌گیرهای بادی که در ابعاد کوچک‌تری در قسمت پایینی درها نصب شده‌اند یا چراغ‌های باریکی که در قسمت بالایی دماغه قرار گرفته‌اند و نقش دی‌لایت را بازی می‌کنند، کاملا به برادر بزرگ‌تر شباهت دارند. این چراغ‌ها با دو زه کرومی به لوگوی سیتروئن متصل شده‌اند. در زیر آنها چراغ‌های اصلی جلو قرار گرفته و در میان آنها هم جلوپنجره‌ای به شکل یک دهان باز به چشم می‌خورد. شباهت با مدل کاکتوس در قسمت عقب C۳ هم تا حدودی به چشم می‌خورد درحالی‌که رنگ‌های متضاد سقف و بدنه نیز جذابیت این هاچ‌بک فانتزی فرانسوی را بیشتر کرده است.

نگاهی به فضای داخلی این اتومبیل خبر از فرم کاملا اروپایی آن می‌دهد. البته سی۳ هنوز یک سوپرمینی است و هرچند فضای صندلی‌های عقب آن برای استفاده خانوادگی مناسب است اما کاملا جادار و گسترده هم نیست. بااین‌حال ویژگی‌های مثبتی چون استفاده از پلاستیک باکیفیت در اطراف داشبورد و همین‌طور جذابیت و شخصیت خاص این ماشین کمک می‌کند که از معایب معدود آن چشم‌پوشی کنیم. داشبورد هم یک نمایشگر لمسی بزرگ دارد و تزئینات رنگی نیز به جذابیت آن افزوده است. خوشبختانه در آزمایش‌های متعدد مجلات خودرویی اروپا مشخص شده نسل جدید سی۳ از راحتی بیشتری در مقایسه با نسل قبل برخوردار است. طبق اطلاع موثق خبرنگار «دنیای اقتصاد» خودروی مورد نظر سایپا برای تولید در کاشان مجهز به یک پیشرانه ۶/ ۱ لیتری ۴ سیلندر توربو با قدرت ۱۶۵ اسب بخار بوده که در کنار عملکرد مناسب و معقول در زمینه کشش و شتاب، با مصرف ۵/ ۴ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر خودرویی به غایت مقرون‌به‌صرفه است.

سدان شیرنشان فرانسوی

آخر هفته

خودروی پژو 301 فیس‌لیفت 2017 با یک تغییر کلی در هویت بدنه و اضافه شدن امکاناتی جدید، بهترین گزینه پژو برای حذف سدان‌های میان‌رده چینی از بازار ایران است و گویا عزم این شرکت برای کار جدی است به‌طوری که قرار است از بهار 97 شاهد تولید انبوه 301 نیو فیس در مجموعه ایکاپ باشیم. جالب است که 301 پس از چهار سال حضور در بازار چین که مملو از رقبای قدر و رنگارنگ است توانسته بیش از ۳۶۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد تا نشان دهد ارزش‌های بالایی برای خرید دارد. خوشبختانه طراحی قسمت جلویی ۳۰۱ مدل ۲۰۱۷ مشابه با زبان طراحی جدید پژو شکل گرفته است. یک جلوپنجره عمودی کرومی، چراغ‌های جلوی نوین و سپر تجدیدنظرشده با چراغ‌های روشنایی در روز از تغییرات قسمت جلوی ۳۰۱ جدید هستند.

در قسمت عقب هم چراغ‌های بازطراحی‌شده با گرافیک سه‌بعدی به چشم می‌خورند. علاوه بر این، دو رنگ جدید و رینگ‌های ۱۶ اینچی جدید نیز برای این سدان ارزان‌قیمت فرانسوی ارائه شده‌اند. پژو ۳۰۱ در مدل جدید مجهز به یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نوین به همراه صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی شده و بسته به نوع تیپ و آپشن‌های سفارشی، این صفحه‌نمایش تصاویر دوربین دید عقب و سیستم ناوبری تام‌ را به نمایش درمی‌آورد. همچنین می‌توان محتویات گوشی‌های هوشمند را روی این نمایشگر مشاهده کرد.خریداران برای پژو ۳۰۱ جدید در سراسر جهان قادر به انتخاب از میان چهار پیشران بنزینی و دیزلی مختلف هستند. پیشرانه مورد استفاده در ایران اما گویا یک موتور بزرگ‌تر ۶/ ۱ لیتری بنزینی با ۱۱۵ اسب بخار است که با دو گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک ارائه می‌شود.

خوشبختانه این پیشرانه‌ها مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۶ ساخته شده و علاوه بر مصرف مناسب کشش خوبی را به راننده ارائه می‌کند. نسخه فیس‌لیفت شده پژو ۳۰۱ مجهز به سیستم تهویه مطبوع خوبی است که با کمک آن سفر لذتبخش و جذاب است. در عین حال گرم‌کن صندلی و گرم‌کن شیشه جلو هم بخشی از پکیج آب‌وهوای سرد پژو ۳۰۱ هستند که در این کلاس یک مزیت محسوب می‌شوند. پژو ۳۰۱ جدید علاوه بر چین، در کارخانه پژو-سیتروئن در ویگو اسپانیا و نیز مجموعه ایکاپ در تهران تولید می‌شود و پیش‌بینی‌ها از فروش مناسب۳۰۱ در صورت قیمت‌گذاری ۶۰ تا ۸۰ میلیونی این خودرو خبر می‌دهد.

داستر ۲۰۱۸، خشن و مدرن

آخر هفته

نشانه‌های خوبی وجود دارد که تولید نخستین شاسی‌بلند اقتصادی رنو در ایران می‌تواند موفقیت بزرگی را برای لوزی فرانسوی به ارمغان آورد. برچسب قیمت رویایی و زیر100 میلیون که گفته می‌شود قرار است روی داستر 2018 نصب شود در کنار تمرکز رنو روی ارتقای کیفی داستر با هدف صادرات 30 درصد کل تولیدات دو عاملی است که باعث می‌شود خریداران ایرانی با یک اتومبیل باکیفیت و البته باارزش مواجه شوند که نسبت به محصولات چینی در موضع قدرت است. داستر جدید که چندی است معرفی شده در امتداد طراحی مدل‌های قبلی خود قرار داشته اما به شکل جالبی به‌روزرسانی شده و چهره‌ای جذاب و مدرن به خود گرفته است. طرح چراغ‌های عقب هم یکی از جاذبه‌های نسل جدید داستر است که با شباهتی آشکار به جیپ رنه‌گید، حالتی مربعی یافته و اسپرت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. هنوز هیچ تصویر رسمی و دقیقی از فضای اتاق داستر منتشر نشده اما به احتمال فراوان داشبورد نسل جدید این خودروی فرانسوی در امتداد مدل‌های قبلی این برند بوده و با پلاستیک‌های سخت و مقاوم پوشانده شده است.

در فضای داخلی داستر به کل تغییر کرده و طرح جدیدی دارد که دلنشین است. سه ورودی هوای گرد، یک صفحه لمسی بزرگ در مرکز داشبورد و طرح جدید فرمان که به نمونه‌های مدرن برند داچیا شبیه است، همه از جمله تغییراتی هستند که داستر را از محصولی صرفا اقتصادی به خودرویی تکنولوژیک نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. کنسول میانی هم تغییراتی داشت که در هماهنگی با فضای داشبورد، خوب از آب درآمده است. فضای پشت آمپرها نیز گویا به سیاق برند آئودی و خودروهای لوکس‌تر، از شکل آنالوگ به دیجیتال کریستالی تغییر کرده در حالی که از جزئیات پلاستیکی رنگی به شکلی جذاب در کابین استفاده شده است. رنو مدل 2018 شاسی بلند جان‌سخت خود را با تغییراتی ظریف در ظاهر و اصلاحات متعدد فنی روانه بازار می‌کند تا خریداران بتوانند با بهایی کمتر از 100 میلیون تومان، قادر به خرید یک شاسی بلند اقتصادی، همه‌جا‌رو و بادوام شوند.

مهم‌ترین موضوع درباره داستر جدید ماندگاری المان‌های اولیه این خودرو در نسل جدید مثل جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب و نیز خم گلگیرهاست که همچنان یادآور خطوط قدرتمند نسل اول داستر است. این خودروی فرانسوی‌-رومانیایی که قرار است تا میانه سال 2018 در پایگاه جدید رنو در ایران تولید شود، از موتور تی‌سی‌ای 125 که یک پیشرانه 125 اسبی 1200سی سی و توربو است سود می‌برد ضمن اینکه داستر آپشن‌های رفاهی، جعبه دنده اتومات و اتاقی جادار را به خریدارانش پیشکش می‌کند. داستر از زمان رونمایی تا هم‌اکنون توانسته در بیش از 80 بازار جهانی فروشی بالغ بر یک میلیون دستگاه را به ثبت رساند و به یکی از پایه‌های رشد چشمگیر برند داچیا تبدیل شود.

نتیجه‌گیری

صرف نظر از اینکه شما علاقه‌مند به سدان باشید یا همچنان دوستدار هاچ‌بک و یا از عاشقان کراس‌اوور، پسابرجام در سال ۹۷ در حوزه خودرو خبرهای خوبی را عاید شما می‌کند؛ چرا که در یک رنج گسترده محصولاتی جذاب، اسپرت و ایمن را راهی بازار داخلی کرده و ضمن کاهش قیمت تمام شده خودروهای روز، زمینه را برای افزایش رضایتمندی مشتریان ایرانی فراهم می‌کند.

آخر هفته

منبع: دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین