1

مفهوم اصطلاح صف خرید و فروش در بازار بورس چیست؟

  • کد خبر : 14948
  • 07 تیر 1396 - 15:42
مفهوم اصطلاح صف خرید و فروش در بازار بورس چیست؟

در این نوشتار یکی از اصطلاحات بازار معاملات بورس اوراق بهادار با عنوان مفهوم اصطلاح صف خرید و فروش در بازار بورس ، جهت آگاهی علاقه مندانی که می خواهند به این نوع معاملات وارد شوند، به صورت خلاصه و بسیار ساده ارائه می گردد. لطفاً با ما همراه باشید.

در این نوشتار یکی از اصطلاحات بازار معاملات بورس اوراق بهادار با عنوان مفهوم اصطلاح صف خرید و فروش در بازار بورس ، جهت آگاهی علاقه مندانی که می خواهند به این نوع معاملات وارد شوند، به صورت خلاصه و بسیار ساده ارائه می گردد. لطفاً با ما همراه باشید.

عرضه (فروشنده) و تقاضا (خریدار)، طرفین اصلی برای انجام معامله بر سر یک کالا یا خدمت به شمار می‌آیند. در فرآیند معامله در بازار بورس اوراق بهادار نیز همانند سایر بازارها، طرف عرضه همان فروشندگان هستند که تمایل دارند سهام خود را به فروش برسانند و طرف تقاضا نیز خریداران یک سهم هستند که تمایل دارند آن سهم را بخرند.

در شرایط عادی و در زمان فعالیت بازار (۹ الی ۱۲:۳۰)، همواره تعدادی خریدار و تعدادی فروشنده در حال داد و ستد و انجام معامله هستند که اطلاعات (تعداد و حجم) مربوط به ۳ قیمت نخست ( سه مظنه برتر ) هر بخش (خرید و فروش) در تابلو معاملات قابل مشاهده است.

اما گاهی ممکن است معاملات یک سهام از شرایط عادی خارج شود، مثلاً عرضه کنندگانی باشند و خریدارانی وجود نداشته باشد یا بالعکس.

دامنه نوسان قیمت، پایین ترین تا بالاترین قیمتی است که در آن دامنه، طی یک یا چند جلسه رسمی معاملاتی بورس، قیمت می تواند نوسان داشته باشد.

– صف خرید چیست؟ :

زمانی ممکن است به دلایل مختلف سهام یک شرکت ارزنده تر شود و تقاضا برای یک سهم بالا برود، در این هنگام عرضه کنندگان به منظور افزایش قیمت آن سهم، از فروش خودداری می‌نمایند و صفی از خریداران تشکیل می‌شود، بدون آنکه فروشنده ای حاضر به فروش شود. چنین حالتی را صف خرید آن سهم گویند و بیشترین قیمتی که می توان برای سفارش خرید ثبت کر،د بیشترین قیمت مجاز سهم هست .

– صف فروش چیست؟ :

از دیگر سو و در شرایطی متفاوت، ممکن است عکس مورد ذکر شده رخ دهد، به این معنی که به دلایل مختلف نظیر انتشار اخبار منفی، تعدیل منفی یا زیان ده بودن یک شرکت، عرضه سهام آن شرکت با افزایش مواجه شود.

در این صورت متقاضیان خرید آن سهم برای کاهش قیمت بیشتر، از خرید خودداری می‌نمایند. در این شرایط در طرف عرضه صفی از فروشندگان ایجاد می‌شود و در طرف تقاضا، خریداری تمایل ندارد تا آن سهم را خریداری کند. چنین حالتی را صف فروش برای سهم مورد نظر گویند و کم ترین قیمتی که می توان برای سفارش فروش ثبت کرد کمترین قیمت مجاز سهم هست .

گاهی اوقات ممکن است بر اساس هیجانات سهم در شروع بازار به دلیل تقاضای زیاد و عدم عرضه صف خرید شود و بعد از عرضه بسیار توسط فروشندگان سهم به سمت صف فروش برود . همچنین عکس این موضوع نیز انجام می شود .

منبع: بورس باما

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=14948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi